Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anklaget for å stjele i kantina - Hvilke rettigheter har jeg?

Newklear

Anbefalte innlegg

Ble anklaget for å stjele i kantinen på skolen her om dagen. Hadde betalt, men gikk ut "feil vei". Hadde heller ikke kvittering fordi de er tom for papir elns. Uansett så var d et par ting jeg lurte på da;

• Har de lov til å frata meg varene hvis de ikke ser at jeg stjeler? (altså hele handlingsforløpet i sin helhet) Holder det at jeg ikke kan dokumentere kjøpet?
  • Har de lov til å kreve at jeg oppgir personalia?

Også ett par ting til jeg alltid har lurt på: p

• Har de lov til å hindre meg å gå fra stedet? (tenker litt mer hvis du blir tatt på f. eks. dagligvarebutikk)
  • Andre ting\rettigheter jeg kan utnytte til min fordel i sånne situasjoner?

Oh og btw: Glemte å si at jeg greide å få forklart meg til kantinedama. Hun trodde på meg og sånn så ble ikke noe dritt ut av det : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde heller ikke kvittering fordi de er tom for papir elns.

Bare en kommentar til dette: Alle kunder SKAL få kvittering eller tilbud om det. Butikken SKAL ta vare på alle transaksjoner! Dette SKAL lagres i forbindelse med regnskap. Dersom de selger varer uten å ta vare på bilagene er dette alvorlig.

Lenke til kommentar

Ja. Det er vel ikke værre enn å ha en helt vanlig "gammeldags" kvitteringsblokk og en kulepenn liggende det, som man kan bruke hvis kassa er tom for papir.

Litt off topic, men det minnet meg om en samtale jeg hadde med et offentlig kontor en gang, angående en utbetaling av penger som var betalt inn og som vi skulle ha tilbake. Etaten ville betale tilbake i månedlige rater, til tross for at vi hadde krav på hele summen med en gang. Når jeg spurt hvorfor, så sa saksbehandleren: "Fordi dataen ikke kan gjør det slik." Hvorpå jeg svarte: "Hva datasystemet kan er irellevant så lenge vi har krav på å få pengene tilbake. Da får du heller stikke hånden ned i skuffen, finne fram en god gammeldag bankgiro blankett og fylle den ut for hånd". Og slik ble det.

On topic: Ja, butikker har lov til å holde tilbake personer som er mistenkt for naskeri. Det følger av de gjeldende strafferammer. Men de kan ikke kreve personalia eller foreta ransaking. (De kan selvsagt spørre om lov, men du kan nekte.) I så fall har de anledning til å holde deg tilbake i påvente av at politiet skal komme.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...