Halib Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei, jeg har ei veninne som er gift med en marokansk mann og de bor lykkelig sammen i Norge. Nå vil svigerforeldre hennes komme til Norge og ønsker å bosette seg her for godt. Hun er født i Norge og ønsker ikke å bo sammen med svigerforeldre. De har en veldig ortodoks holdning, noe som påvirker privatlivet hennes. De vil at hun skal gå i burkha, og de maser alltid om at hun skal sende dem penger. De mener at jenter som går i kjole eller bukse er horer og kvinner skal ikke ta seg utdannelse. Hun prøver å hjelpe dem økonomisk så godt hun kan, men ønsker ikke at de skal komme til Norge og ødelegge privatlivet deres. For de har ingen andre som de skal bo hos hvis de kommer til Norge, og hun har en veldig liten leilighet som hun har kjøpt av sine egne penger før hun giftet meg. Nå kan hun ikke si det til mannen sin for det er hans foreldre og kulturen er slik at hun må være diplomatisk og ikke si nei til dem forran ansiktet deres fordi de er hennes svigerforeldre. Men hvis de kommer til å søke om visum og kommer på besøk her vil det bli utrolig belastende for henne både psykisk og fysisk. Hennes svigerforeldres motiv er å få fast oppholdstillatelse, noe hun ikke ønsker for det vil gå ut over henne og mine barn. De vil blande seg inn i privatlivet hennes, det var derfor hun kom tilbake til Norge med mannen sin fordi de ble veldig plagsomme for henne. De kritiserte henne hvis de gikk ute for å spise og gjorde det helvete for sin sønn og svigerdatter. Nå vil hun leve i fred i Norge med sin mann og mine barn. Kan de gi meg råd som jeg kan videreformidle til henne om hvordan hun kan sende innsigelse slik at hennes svigerforeldre ikke får visum hvis de søker om det. Dere aner ikke hvor mye belastende det er for henne. Det er hun som er født i Norge og har sørget for at mannen hennes kom til Norge, nå ønsker hun ikke at hennes svigerforeldre skal komme til Norge og bosette seg for godt hos henne. Jeg vil være veldig takknemlig om de kan gi meg råd om hvordan det er mulig at min veninnes svigerforeldre aldri får visum til Norge. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 "Henne og mine barn" "Sin mann og mine barn" "Jeg har ei venninne". Jeg tror ikke det er så lett for enkeltpersoner å sabotere visumsøknadene til folk. Det sunneste hadde nok vært at hun snakket ut med mannen sin om dette. Lenke til kommentar
phax Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ble litt forvirret av denne teksten, er du hennes mann eller eks mann? Ettersom du sier at hun giftet seg med deg, og det er dine barn. Samtidig som du sier at mannen hennes ikke kan få vite om dette.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Send ett brev til UDI og forklar saken fra ditt standpunkt, men ærlig talt hun er voksen nok til å gjøre som hun vil. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er greit nok at man skal respektere den man elsker og er gift med, men det går begge veier. Om hun ikke tør si ifra til mannen sin om dette problemet tror jeg ikke svigerforeldrene er det største problemet i det ekteskapet... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er ikkje ulovleg å søke om fast oppholdstilatelse i norge, det er heller ikkje ulovleg å bu med familie. Det er forresten heller ikkje lov å lyge til UDI for å sabbotere søknaden til nokon. Du kan fortelle din versjon og komme med relevante faktaopplysninger, men ikkje noke meir. Dette er ei privatsak der partane må snakke med kvarandre og finne ei løysning. Om det viser seg at svigerforeldra får oppholdstilatelse og kjem til norge uansett så kan det kanskje være ei løysning å kjøpe dei si eiga leiligheit i nærheita? I så tilfelle så slepp ho å ha svigerforeldra buande i samme leiligheit. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er ikke lov å lyve til UDI sier du, 95% av alle asylsøkere skrøner i sine søknader. Tror ikke du har så mye å frykte om du kommer med noen hvite løgner om at foreldrene har vært voldelige ovenfor henne osv. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er ikke lov å lyve til UDI sier du, 95% av alle asylsøkere skrøner i sine søknader. Tror ikke du har så mye å frykte om du kommer med noen hvite løgner om at foreldrene har vært voldelige ovenfor henne osv. Det at noen lyver gjør det ikke noe mindre ulovlig for andre! Dette bør nok heller diskuteres mellom mann og kone enn å prøve å forhindre svigerforeldrene fra å komme inn i landet. Som thecrow sier har de nok problemer om de ikke kan snakke sammen om sånt Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ekteskapet er en avtale mellom mann og kone, ikke foreldrene til mannen og kona. Derfor burde gjøre alt i hennes makt for å holde ekteskapet i vedlike, om det innebærer å holde holde foreldrenen til mannen unna så gjør det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Lovverket står høgare en ekteskapsavtalen. At du skal redde ekteskapet er ikkje eit argument for å gjere ulovlege handlingar. Å lyge til UDI for å hindre at nokon får oppholdstilatelse er ikkje lov. Ikkje alt er like enkelt i eit ekteskap, å kunne handtere sine svigerforeldre burde ikkje være noke ein treng å bli krimminel for å gjere. Klarer ho ikkje å snakke med ektemannen/svigerforeldra om dette så kan det diskuterast om dette er eit ekteskap som har livets rett. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvilket lovbrudd og strafferamme er det i såfall hun står i fare for å bryte? Lenke til kommentar
Halib Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 The Avatar, din gnomnisse. Det er takket være folk som deg med sin naive syn på verden at det går til helvete med Norge. Jeg regner med at det sitter sånne gnomnisser som deg i UDI og innvilger alle innkommende søknader. Derfor har alle somalere tatt sin vei til Norge og det oser av kriminalitet i Oslo's gater. Hun lyver ikke, og hun har sin fulle menneskerett til et privatliv. Hadde du likt at dine svigerforeldre blandet inn i privatlivet ditt, og maste om å få penger fra deg. I tillegg maste de om at du skal skaffe dem oppholdstillatelse til Norge, og de ville bo hos deg. Hadde du likt at dine svigerforeldre kritiserte deg for din klesstil og blandet seg inn i alt det private som hadde med deg å gjøre. Hadde du likt at dine svigerforeldre var ortodoks muslimer som lærte dine unger om at jenter som ikke bruker burkha er horer. Det er lett for deg å si at alt er løgn, skulle ønske du opplevde det samme. Hadde du likt at dine svigerforeldre gjorde livet ditt til helvete slik at du måtte rømme til et sted der de ikke kunne komme. Din gnom nisse våkn opp. Du aner ikke hvor vanskelig livet kan bli for enkelte når svigerforeldre er skikkelig drittsekker som hjernevasker barna sine. Think twice your idiot. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 The Avatar, din gnomnisse. Det er takket være folk som deg med sin naive syn på verden at det går til helvete med Norge. Takk for den. Ho står sjølvsagt fritt til å kontakte UDI med ein forespørsel om at svigerforeldra ikkje får innreisetillatelse, men ho kan ikkje fabrikkere ein grunn. Det er ikkje ulovleg å flytte til eit nytt land, ei heller å ha eit anna verdisyn en oss. Ho kan informere UDI om at dei har til hensikt og slå seg ned i norge, då vil dei ikkje få innvilga visum, men dei kan fortsatt komme til norge under andre avtaler, som f.eks som innvandrerar. Visst ho ikkje vil ha besøk så må ho snakke med dei, ho bør få med seg ektemannen og ta ein prat med dei. Kva meiner ektemannen om desse planane forresten? På samme måten som at du ikkje forstår kvifor dei oppfører seg på denne måten, så er det langt frå sikkert at dei veit nok om norske forhold til å vite korleis samfunnet er her. Eventuellt så kan ho flytte og skaffe seg hemmelig telefonnummer, men det er fortsatt mykje enklare å snakke med dei. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hei,... Hei. Situasjonen høres mildt sagt kjip ut, men rettslig sett er nok saken temmelig svak. Jeg har vondt for å tro at UDI tar hensyn til at disse menneskene vil være plagsomme i rent private sammenhenger. Man har ikke noe større rettslig vern mot hensynsløse svigerforeldrene bare fordi de er utlendinger. Det man imidlertid kan gjøre, om man er i det noe kyniske hjørnet, er å informere rette myndighet om eventuelle forhold som taler imot oppholdstillatelse. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er fullstendig unødvendig å komme med personangrep bare fordi noen er uenig med deg, halib. Som Avatar sier, hva sier ektemannen til alt dette? Virker som han blir nødt til å velge mellom kona og foreldrene. Venninna di trenger ikke å ha svigerforeldrene boende hos seg (du skriver det er hennes leilighet). Hun trenger heller ikke å treffe de hvis hun ikke selv vil. Om ektemannen er uenig i dette, virker det som om venninna di står ovenfor et stort valg. Men om han har så liten respekt for kona si at han vil utsette henne for dette, burde valget være relativt enkelt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 jeg ber folket i tråden gå på sak og ikke person. personangrep tollereres ikke på forumet og slik oppførsel vil det bli reagert mot. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 Kan de gi meg råd som jeg kan videreformidle til henne om hvordan hun kan sende innsigelse slik at hennes svigerforeldre ikke får visum hvis de søker om det. Dere aner ikke hvor mye belastende det er for henne. Det er hun som er født i Norge og har sørget for at mannen hennes kom til Norge, nå ønsker hun ikke at hennes svigerforeldre skal komme til Norge og bosette seg for godt hos henne. Nå har jeg ikke noen juridiske råd å komme med, men jeg vet hvordan det er å være sammen med noen som kommer fra ett land der penger og sikkerhet ikke er noen selvfølge slik som i Norge. Giftemål med utlendinger er også ett ekteskap med landet partneren kommer fra, så det vil derfor alltid være mer enn bare to parter i slike giftemål. Man må kjenne og vise sine grenser i slike forhold selvsagt, men jeg er sikker på at det eneste fornuftige her er at mannen og venninna di står sammen om hva de nå enn ønsker å gjøre. Det er tydeligvis nok krefter i sving her allerede som kan sette forholdet på prøve, så noen solo-avgjørelse høres ikke som det mest taktiske. Uansett, hun setter nok god pris på den støtten du gir henne. (Vi gutta stiller stortsett bare opp i fylla, bryllup og begravelse beklageligvis.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå