Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Urimelig tid på reperasjon? Rettigheter?


Stoic

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg kjøpte min SE w760i via Djuice sine nettsider. Da plutselig en dag displayet bare frøs seg og mobilen slutten å respondere, tok jeg ut batteriet og satte det inn igjen. Det som skjedde da var at mobilen "slo" seg på, lyste i displayet og så slo seg av. Og på, og av osv...

 

Jeg ringte Djuice (Telenor) og lurte på hvor jeg skulle levere inn mobilen, og dro neste dag til Telekiosken. Der ble jeg møtt med stor skepsis av de bak disken, og de sa jeg måtte dra hjem og oppdatere softwaren. Da sa jeg at jeg ikke får slått den på en gang, noe de prøvde selv. Men ingen kjære mor, jeg måtte hjem og koble mobilen til pc'n, da dette kunne hjelpe. Dro hjem, koblet, og ja. Gjett selv.

 

Drar tilbake, sier at det der funket dårlig, selgeren ser litt smårart på meg og sier at den må nok inn på service da. No shit... Dette var på en lørdag, men av en eller annen grunn kunne den ikke bli sendt før på onsdag. "Hvorfor ikke" spurte jeg. "Nei, jeg er ikke tilbake på jobb før da! Og ingen kommer til å skjønne hva denne telefonen gjør her." Da kjente jeg at det kokte inni meg, og sa at det må da gå ann å skrive en forbannet lapp? Jo, han skulle gjøre det, men kunne ikke love noe! Så før jeg dro fikk jeg mast meg til en lånetelefon, noe han påstå han egentlig ikke kunne gi meg! Hva faen!

 

Dette var den 22/11. Jeg dro personlig ned igjen på mandag for å sørge for at de skrotnissene fikk sendt den avgårde. Så fikk jeg en lappe der jeg kunne søke opp statusen på reperasjonen. Jeg var innom der lørdag den 10/1, og lurte på hva som tok så lang tid. Nei, det viste de ikke. Men den kom nok snart!

 

Nå er jeg møkk lei av å vente.

 

Har jeg noen rettigheter på klager? Kan jeg kreve å bare få utlevert en ny telefon siden det har gått urimelig lang tid? Til helgen har det gått fantastiske 9 uker!

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre altfor mange forhandlere som ikke yter spesielt god service, og slik jeg forstår det, så kommer det kun av latskap. Det at forhandleren kan klage til produsenten pga lang service, og høre om det er mulighet for å reklamere på produktet, er noe de alle forhandlere vet, burde hvertfall vite, og det koster ikke forhandler noe.

 

Edit: Kan også nevne at du har rett til og heve kjøpe dersom avhjelp ikke blir utført innen rimlig tid ifølge Fkjl §30. Men da kommer det til hva som regnes som rimlig tid, og det er ofte mye jobb og det tar lang tid og starte på sånne prosjekter som går rettens vei. Men 9 uker er ikke innen rimlig tid, og det tror jeg du hadde fått medhold i. Men jeg hadde først prøvd og snakket med Djuice, som SE sa.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar

Hvorfor skal han ringe Djuice? Det er da vitterlig SE som er ansvarlig.

 

Som nevnt over burde du ringe Sony Ericsson customer care og reklamere

på servicen. Begrunn reklamasjonen med en helt absurd TAT (Turn Around Time), du kunne i bunn og grunn gjort det for et par uker siden.

 

SE ligger nå om dagen på rundt 1mnd TAT, noe som er lang tid. At du har ventet 9 uker er ganske utrolig, men hva er statusen på saken din? Venter de på en bytteenhet?

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han ringe Djuice? Det er da vitterlig SE som er ansvarlig.

Fordi kunde er beskyttet av en forbrukerskjøpslov som sier at det er selger som har ansvar.

 

SE ligger nå om dagen på rundt 1mnd TAT, noe som er lang tid.

 

Hvor i alle dager har du det tallet fra? Det finnes flere verksteder i Norge, og de har alle forskjellige TATs.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal han ringe Djuice? Det er da vitterlig SE som er ansvarlig.

Fordi kunde er beskyttet av en forbrukerskjøpslov som sier at det er selger som har ansvar.

 

SE ligger nå om dagen på rundt 1mnd TAT, noe som er lang tid.

 

Hvor i alle dager har du det tallet fra? Det finnes flere verksteder i Norge, og de har alle forskjellige TATs.

 

samme lov sier også at springende regress er en mulig, ergo kan han like fint klage til SE.

Lenke til kommentar

Dette er veldig dårlig av Telekiosken, men jeg er ikke overrasket. Har opplevd at mange Telekiosker har samme fremgangsmåte når det kommer til service.

Det kan være verdt å klikke her.

Jeg kan forsåvidt forstå at de butikkansatte er lei av å ta imot denne servicen, da det er rimelig store mengder det er snakk om.

 

@Trådstarter: Du har ikke krav på lånetelefon fra Telekiosken. Det kravet må du rett til Telenors nettbutikk. Det bør også nevnes at svært få nettbutikker gir utlånsapparater da dette medfører en urimelig stor kostnad med frakt frem og tilbake.

 

Og når alt dette er sagt forsvarer jeg ikke Telekiosken på noen måte. Jeg forsøker kun å sette ting litt i perspektiv. Det som skremmer meg mest er at de butikkansatte nesten jaget deg hjem for å oppgradere SW. Det er rett og slett meget dårlig service. Tenk det potensialet de hadde hatt for å skaffe seg en ny kunde om de hadde sendt inn servicen kjapt og greit. Også veldig rart at de imformerer kunde om at telefonen ikke skal sendes før om fire dager. Det kunden ikke vet tar han/hun ikke skade av :)

 

Edit: En setning ble helt feil.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Det som skremmer meg mest er at de butikkansatte nesten jaget deg hjem for å oppgradere SW. Det er rett og slett meget dårlig service. Tenk det potensialt de hadde hatt ved å skaffe seg en ny kunde om de hadde sendt inn servicen kjapt og greit. Også veldig rart at de imformerer kunde om at telefonen ikke skal sendes før om fire dager. Det kunden ikke vet tar han/hun ikke skade av :)

Det som er ekstra morsomt er at ettersom de sendte kunden hjem med tips til forbedring så teller dette som et avhjelpsforsøk. Når telefonen nå er inne, så teller dette som andre avhjelpsforsøk. Krev at personen du snakker med bekrefter skriftlig at han sendte deg hjem første gangen med beskjed om at du skulle kjøre software upgrade. Oppstår de samme symptomene etter at du nå får den tilbake har du krav på å heve kjøpet.

 

Akkurat i denne saken kan de så bare skylde på seg selv. Hadde de vært mert serviceinnstilt, og sjekket mobilen i butikken så hadde de kunne sendt den inn med en gang og sluppet et unødvendig avhjelpsforsøk. På en annen side så blåser vel Telekiosken i dette da mobilen ikke er kjøpt gjennom dem.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Skjønner meg på både telekiosken og på trådstarter her. Nå vet jeg ikke med TK, men det er mange butikker som har systemer som gjør at om du har kvitteringen fra den butikken når du skal sende inn en artikkel med feil, så kan man bare scanne kvitteringen, skrive feilen og sende inn. Når noen ikke har kvitteringen fra den respektive butikken blir det er mye lenger prosess. Butikken har heller ikke noen forpliktelser til TS ettersom den er kjøpt på internett. Noen butikker tar ikke inn artikler i det hele tatt om det er kjøpt et annet sted. Grunnen er som jeg sa servicesystemet deres som ikke håndterer manuelle registreringer og faren for at artikkelen du sender inn blir borte i systemet er stor om det skulle skje noe, og da må butikken gi deg ny f.eks telefon og da gå i tap pga det fordi de ikke har en registrert service som de da kan få igjen penger på. I tilleg blir kunden sur i mange tilfeller og kommer ikke tilbake. Kun tap.

Lenke til kommentar

Når telebutikken har påtatt seg ansvaret for å sende mobiler inn til reparasjon, så er dem også ansvarlig for å ha gode nok rutiner og å kunne gi kunden tilstrekelig med service! Om dem har dårlige rutiner så er ikke det kundens problem!

Lenke til kommentar

Det er godt mulig. Jeg sa helt i starten at jeg ikke vet hva de gjør hos telekiosken, men bare sa hvordan det kan være/er på andre steder som på expert, elkjeden, elkjøp osv. Men du må også skjønne at det er ikke han som står bak disken sin skyld heller. Han må bare rette seg etter hvordan systemet fungerer.

Lenke til kommentar
Moderne butikker har ikke kontroll over hva de gjør i posten og hva som skjer hos verkstedene, kan jeg tilføye tilføyelsen.

 

Moderne butikker har datasystemer som registrerer en service inn i sitt system, ofte med serienummer og IMEI nr. Moderne butikker sender gjerne varer inn med bedriftspakker, som er sporbar, eller med bud som signerer inn/ut for motatte/leverte varer. Moderne butikker følger opp varer som "forsvinner" når kunden klager på lang tid etter 2 månder. Moderne butikker har avtaler med verksted om evt erstatning når ting forsvinner.

Moderne butikker har gode rutiner for mottak av service og kundebehandling.

 

Slikt skjer faktisk, og ja til og med på Elkjøp, så får det være opp til deg hvor du vil plassere de ulike kjedene.

Lenke til kommentar

I know, har selv jobba på expert. Har prata med folk som har jobba rundt på andre kjeder også, og ja det forekommer i moderne butikker så vel som "umoderne". Alt av service går automatisk. Trenger bare legge inn fakturanr på kvitteringen så ligger all info der som trengs. Alt blir sendt med bedriftspakker, men har flere ganger skjedd at posten kommer tilbake med at "neida, sporingen sier at den er på vei til verkstedet" 2 mnd etter den er sendt. Så posten er alt fra perfekt. Har også vært et par episoder med verkstedet som har kommet med "joda, vi holder på med å reparere pcen du har sendt inn". 3 uker seinere: "nei, den kan jeg ikke finne her. Skal leite.......nei, den er helt borte den"

 

Mange prosesser som fåregår som ikke butikkene kan kontrollere. Såklart kunder har krav på at ting skal skje, men de burde prøve seg som butikkansatt før de klikker i vinkel på stakkaren bak disken. Om det er noen sin feil det IKKE er, så er det selgeren. Skal de vinkle kan de gjøre det på lageransatte som faktisk sender pakkene og skal holde styr på det.

Lenke til kommentar
Butikken har heller ikke noen forpliktelser til TS ettersom den er kjøpt på internett.

Dette er helt feil som jeg har påpekt tidligere. Klikke.

Som du ser av linken er Telekiosken pliktig til å ta imot service kjøpt i Telenors nettbutikk. Telekiosken er en del av Kjedehuset som også driver Telenors nettbutikk, som Telenor igjen er største eier i(?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...