Gå til innhold

Drapssak knyttet til Halo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke overaskende... er jo ikke første gangen sånt skjer... (var jo noe lignende når han gutten stakk av og daua etter at faren tok x-boxen) folk blir avhengig av å sitte online med f.eks halo, cs og wow og lar det gå ut over andres og deres liv og så klikker det for de når de blir fratatt spillene... triste greier

Lenke til kommentar

Dette er jo en evig runddans.. Klart man kan bli påvirket av spill hvis man har en sinnslidelse fra før!? Av de millioner mennesker som spiller TV-spill så blir jo kun et fåtall drapsmenn. Er faen ikke holdbart å skylde på TV-spilling for at denne gutten drepte mora si. Han må jo ha manglet et eller annet fra før.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva selvet spillet har med dette å gjøre uten om at det var et objekt han satte stor pris på. Situasjonen hadde nok ikke utspilt seg annerledes om det var en baseball-kølle gutten satte like stor pris på.

 

Men man skal jo ikke se bort i fra at gutten ble litt påvirket av all skytingen som foregår i Halo, men man kan jo like gjerne legge skylden på filmer.

Lenke til kommentar

Man planlegger ikke drap i Halo. Det er noe man gjør i TV-serier og filmer. Om han hadde dratt fram en pistol og skutt dem med en gang kunne jeg ha trodd at Halo var en av grunnene, men dette er bare hysteri. Det at han beviselig ikke var utilregnelig i følge begge undersøkelsene sier sitt også.

Lenke til kommentar

Eg trur vi alle blir påverka av det vi ser og opplev, på forskjellige måtar. Men eit normalt menneske over 12 går ikkje rundt og trur at spel og den verkelege verda fungerar på samme måte. So mykje vi kanskje kunne tenke oss ein "Save/Load"-funksjon i livet, veit vi at han ikkje finst.

 

Denne karen har sikkert nokre mentale skavankar, men spelavhengigheit er nok ikkje den mest alvorlege av dei. Og spel åleine gjer ikkje folk so sinnsjuke. Eg trur dei har ei påvirkningskraft, og er for både mindre valdsfokus og strengare handheving av aldersgrenser, men det blir berre tåpeleg å peike på spelsamlinga til ein drapsmann og tru at ein har funne forklaringa.

 

EDIT: Og forøvrig trur eg film og fjernsyn har minst like stor, truleg større, påvirkningskraft. Men desse blir tilsynelatande ikkje brukte som syndebukkar på samme måte, skal tru kvifor? Kanskje fordi dei over 30-40 sjølve òg brukar desse underhaldningsformene, og det dermed ikkje er noko skummelt og ukjent?

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Her er det noe galt med personen ikke spillet, nuff said. Han gutten må ha store mentale, sosiale problemer. Dette skjer ikke med hvem som helst. lett å skylde på spillet, veldig mange gjør det for øyeblikket fordi det er så nytt å "skremmende". Hadde han ikke hatt halo hadde han hatt noe annet. klart det er mange ting som spiller inn her, og hadde ikke xboxen vært til stede ville det kanskje aldri skjedd, men når du i det hele tatt er istand til å drepe, og attpåtil dine foreldre! så er det i utgangspunktet noe alvorlig galt ...

Lenke til kommentar
Bullshit! Om du velger å skyte foreldrene dine i hodet, for så at de skal "våkne" igjen neste dag. Er det mangel på elementære egenskaper, ikke avhengighet til spill.

 

Birger :)

 

Man er passe ødelagt i etasjen over da. Makan for pissprat.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Det er jo helt latterlig å skylde på spill!

 

Det er jo omtrent det samme som å skylde på statoil fordi du er tom for bensin.

Lenke til kommentar

Problemet med volds spill/ filmer er at det gjør voldshandlinger, drap o.l. mer vanlig.

 

Soldater trener ikke på å skyte bare for å bli flinkere til å treffe blinken, men også for å bli mer vant til å skyte. Volds spill/ filmer øker sannsynligheten for at vanlige mennesker tyr til vold.

 

Dette er noe produsentene og forbrukerne burde være klar over og ha ett bevist forhold til. Det betyr ikke at det er farlig med slike spill, men overdrevet bruk kan være skadelig.

Lenke til kommentar
Problemet med volds spill/ filmer er at det gjør voldshandlinger, drap o.l. mer vanlig.

 

Soldater trener ikke på å skyte bare for å bli flinkere til å treffe blinken, men også for å bli mer vant til å skyte. Volds spill/ filmer øker sannsynligheten for at vanlige mennesker tyr til vold.

 

Dette er noe produsentene og forbrukerne burde være klar over og ha ett bevist forhold til. Det betyr ikke at det er farlig med slike spill, men overdrevet bruk kan være skadelig.

 

vet ikke helt hvilken verden du lever i, men jeg kan ikke for alt i verden på noen måte ha forståelse for det du skrev der. folk var akkurat like voldelige og drapslystne før film/spill kom. barriæren som er imellom drap på spill og drap i virkeligheten er så utrolig stor, så det er ytterst få som krysser den og de er som oftest meeeget mentalt ustabile og klarer ikke å skille virkelighet og fantasi.

 

I så godt som alle saker der spill har vært innblandet så har mental sykdom vært kjærnen og noe hadde nok før eller siden skjedd uansett.

 

Dessuten, overdreven bruk av ALT er skadlig inkludert spill, men det betyr ikke at det får oss til å begå voldshandlinger.

 

 

I denne saken var det mest sannsynlig agressjonen som oppstod da han ble fratatt spillet som utløste det. prøv å gå inn i et lanparty for cs avhengige 12-åringer og skru av strømmen og det skal godt gjøres at du tar deg ut levende :)

Endret av Cuddles
Lenke til kommentar
Problemet med volds spill/ filmer er at det gjør voldshandlinger, drap o.l. mer vanlig.

 

Soldater trener ikke på å skyte bare for å bli flinkere til å treffe blinken, men også for å bli mer vant til å skyte. Volds spill/ filmer øker sannsynligheten for at vanlige mennesker tyr til vold.

 

Dette er noe produsentene og forbrukerne burde være klar over og ha ett bevist forhold til. Det betyr ikke at det er farlig med slike spill, men overdrevet bruk kan være skadelig.

 

Jeg mener fortsatt at de som utfører slike handlinger er disponert for å gjøre det fra før. Spillet kan muligens trigge selve handlingen, men normale velfungerende mennesker blir ikke drapsmenn på grunn av et spill. Heller ikke på grunn av en film. Dette er ikke noe nytt fenomen; for 20 år siden var det skrekkfilmer som var den store syndebukken. Heavy Metal har også vært igjennom denne kverna. I middelalderen var det djevelen som fikk folk til å drepe andre. 'Ekspertene' har alltid kunnet finne noe å legge skylda på.

 

Alle mennesker er potensielle drapsmaskiner, men svært få blir det. Dette fordi samfunnet lærer oss at det ikke er greit å drepe andre. De som ikke får dette inn med morsmelka har større risiko for å bli påvirket av ytre omstendigheter, fordi de ikke har noen egne oppfatninger/ en indre stemme som sier at det er galt.

 

Det interessante er jo hvis man kan forske på dette og bruke slike spill som en katalysator for å luke ut de som faktisk kan ende opp som drapsmenn. Ved å la barn spille modifiserte utgaver av en viss type spill og registrere adferden deres kan man da komme begivenhetene i forkjøpet og gi disse personene behandling for å unngå at de blir drapsmenn senere.

 

EDIT: På dagbladet.no står det at denne gutten fant spillet og drapsvåpenet i en boks der faren hadde lagt det. Hadde ikke faren eid pistolen, så hadde antakelig ikke dette hendt, men prøv å få en amerikaner til å skylde på våpenlovgivningen.. -_-

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke folk bare være fullstendig sprøe? Hvorfor skal man alltid gi skylden til noe annet enn det faktum at den karen der hadde aldri en sjangse.

Det finnes faktisk folk som rett og slett er sinnslidende. Okke som.

 

Jeg skylder på Israel for at det er skikkelig glattis under nysnøen i Trondheim i dag..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...