Gå til innhold

Oslo kan få muslimsk grunnskole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foreningen Fredsskolen vil starte en egen religiøs grunnskole i Oslo for å hindre at muslimske barn blir utdannet til ekstremister i utlandet. Privatskolen skal drives på muslimsk religiøst grunnlag og ha inntil 200 elever fra 1. til 10. trinn.

 

Det første å sette fingeren på i artikkelen, er bruken av uttrykket "muslimske barn". Det finnes ikke muslimske barn akkurat som det ikke finnes kommunistiske barn eller liberale barn. Barn er for unge til å vite hva de mener om religiøse spørsmål. Å stemple et barn som muslim ene og alene fordi foreldrene er det, er misbruk.

 

Dernest mener jeg at vi ikke trenger flere religiøse skoler her i landet. Skolen bør være en arena for formidling av kunnskap - ikke religiøse dogmer og eventyr. Barn av religiøse foreldre bør gå på samme skole som barn av ikke-religiøse. Segregering som dette gjør ingenting godt for samfunnet.

Lenke til kommentar

Og i Arendal vil de ha bordbønn og utdeling av bibler i den offentlige grunnskolen: Link. Edit: Den saken har en egen tråd her: Link.

 

TheYid: Du har selvsagt rett i at barn ikke er født religiøse. Så man burde kanskje sagt "barn av muslimske foreldre". Men foreldres rett til å velge tro for sine barn gjennom dåp og oppdragelse er nedfeldt i både norsk lov og internasjonale konvensjoner, så det er ikke feil rent semantisk.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg er imot alle typer private skoler på grunnskolen som baserer seg på relgiøst grunnlag. Barna er ikke gammle nok til å bestemme om de er relgiøse eller ikke. I dette tilfellet er det enda verre, fordi muslimer er generelt lite integrert i samfunnet, og det vil ikke hjelpe å ha dem til å gå med bare muslimske elever på en skole som bygger på muslimsk tankegang. Dette vil sannsynligvis bygge opp mer ekstremisme og større forskjeller mellom nordmenn og muslimer.

 

Uansett, må jeg nevne at de har full rett til å opprette skolen. Vi har skoler for andre relgiøse grupper og da burde muslimene få lov til å ha sine egen islamskole.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal ha muslimske skoler er det fordi de ikke skal bli ekstreme, så hvis det hjelper er det en god idé.

Svært mange muslimsk ungdom er ekstreme selv om de har gått på norsk skole. Tror du det hjelper å la dem gå på en muslimsk skole.

 

Nesten ingen drar til muslimske ekstreme skoler, så at dette hindrer folk i å dra til utlandet for å gå på muslimsk skole er bare en dårlig unnskyldning. Og de som drar vil sannsynligvis dra uansett, siden de mener skolene i utlandet er bedre.

Lenke til kommentar
Svært mange muslimsk ungdom er ekstreme selv om de har gått på norsk skole. Tror du det hjelper å la dem gå på en muslimsk skole.

Ja, hvis denne skolen har et mer bevisst og aktivt forhold til problemstillingen enn den offentlige norske skolen tydeligvis har.

 

Nesten ingen drar til muslimske ekstreme skoler, så at dette hindrer folk i å dra til utlandet for å gå på muslimsk skole er bare en dårlig unnskyldning. Og de som drar vil sannsynligvis dra uansett, siden de mener skolene i utlandet er bedre.

Hvor mange det er ville det være interessant om noen kan dokumentere. Men det er ikke åpenbart at de gjør det fordi de utenlanske skolene er bedre, så lenge vi ikke har noen tilsvarende skoler her i landet. Da må vi kunne anta at endel muslimske foreldre sender sine barn utenlands rett og slett fordi de ikke finnes noe tilsvarende tilbud her i landet.

 

Nå kan det fortsatt hende at en del av disse foreldrene synes dagens skole (den offentlige) er for dårlig. Men så lenge vi ikke har noen slike private islamske skoler her i landet, vet vi ikke hvordan den ville måle seg mot de utenlandske i kvalitet. Det er uansett rimelig å anta at gode skoler i utlandet er kostbare og dermed bare et alternativ for de mest velstående innvandrerne (akkurat som private vestlige prestisjeskoler er det), og at resten hvis de ønsker en muslimsk utdannelser må ta til takke med "enklere" koranskoler i hjemlandet.

 

Og i den situasjonen blir det relevant å spørre: Er det rimelig å anta at en muslimsk skole i et land preget av islamsk fundamentalisme, med lærekrefter hentet fra religiøse grupper, vil være mer eller mindre ekstrem enn en tilsvarende skole i et sekulært land som Norge, underlagt Norges lover og regler, med lærerkrefter utdannet og undervisningsplaner godkjent her i landet, og - må vi kunne anta - fulgt med falkeblikk av en kritisk opinion?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

1. Jeg antar at dette er en islamskole. Forskjelle ligger i hvor mange timer de bruker på å lære om Islam og hvem som er lærere. Hvordan skulle denne skolen gjøre ungdom som går på norsk skole mindre ekstreme?

 

2. Når jeg snakker om bedre tenker jeg ikke på rankinger eller akademisk prestige. Jeg mener at de mener at den er bedre. Sannsynligvis vil de mene at skolene i hjemlandet sitt er bedre til å formidle Allahs budskap. Jeg vil anta at de som er ekstreme nok til å dra hjem igjen (det er ikke bare, bare å flytte), fordi de mener at barna trenger å bare lære Allahs budskap ikke vil takle en moderat muslimsk skole i Norge heller. Hvis du ønsker at barna dine skal lære mer om Islam, så finnes det mange steder de kan lære mer etter skolen.

 

En norsk skole vil selvfølgelig være mindre ekstrem, men omfanget av de som faktisk sender barna sine til utlanet fordi det ikke finnes en muslimsk skole i Norge er nok ikke altfor høyt. Jeg kjenner ingen som har sendt barna sine eller har blitt sendt. Jeg kjenner noen som har dratt, men det var ikke fordi at det ikke fantes noe muslimsk skole i Norge. Det var fordi f.eks. faren fikk jobb der nede.

 

Det jeg heller ser er at barn som opprinnelig ville ha gått på en norsk skole, blir sendt til den muslimske skolen. Dette hindrer de barna i å møte norsk barn, og dette i seg selv vil gjøre dem mer ekstreme fordi vennene påvirker deg mye. Det vil heller ikke hjelpe at de lærer masse om islam og mindre om andre relgioner.

Lenke til kommentar
1. Jeg antar at dette er en islamskole. Forskjelle ligger i hvor mange timer de bruker på å lære om Islam og hvem som er lærere. Hvordan skulle denne skolen gjøre ungdom som går på norsk skole mindre ekstreme?

Vi vet ikke dette. Det vi kan anta (i den grad vi kan stole på forumets innvandringsmotstandere og deres kilder) er at lærere i typiske innvandrerskoler på Oslos østkant har "gitt opp" problemstillingen, "fordi de er redde for å tråkke muslimene på tærne". (Ikke mine ord, men Roberts for et par måneder siden.) Denne foreslåtte skolen akter å ha problemstillingen på kartet og aktivt jobbe for å motvirke den, og det må da være bedre enn den påståtte defaitismen i den norske skolen?

 

Forutsetningen er selvsagt at man mener at muslimer har potensiale for moderasjon og sekularisering. Hvis man antar at islam pr. definisjon representerer ondskap så ville et hvert tiltak være nytteløst annet enn å nekte muslimer adgang til landet.

 

2. Når jeg snakker om bedre tenker jeg ikke på rankinger eller akademisk prestige. Jeg mener at de mener at den er bedre. Sannsynligvis vil de mene at skolene i hjemlandet sitt er bedre til å formidle Allahs budskap. Jeg vil anta at de som er ekstreme nok til å dra hjem igjen (det er ikke bare, bare å flytte), fordi de mener at barna trenger å bare lære Allahs budskap ikke vil takle en moderat muslimsk skole i Norge heller. Hvis du ønsker at barna dine skal lære mer om Islam, så finnes det mange steder de kan lære mer etter skolen.

Det er ikke snakk om familier som flytter hjem. Det er snakk om de som sender sine barn hjem for kortere eller lengre tid. Det er ikke nødvendigvis sikkert at foreldrene synes det er positivt, de ønsker bare en undervisning med basis i islam. Man behøver ikke være ekstremist for å ønske det. De kan fortsatt synes at det er positivt at barna lærer norsk språk og kultur, og ikke minst at de får ha dem boende hos seg.

 

En norsk skole vil selvfølgelig være mindre ekstrem, men omfanget av de som faktisk sender barna sine til utlanet fordi det ikke finnes en muslimsk skole i Norge er nok ikke altfor høyt. Jeg kjenner ingen som har sendt barna sine eller har blitt sendt. Jeg kjenner noen som har dratt, men det var ikke fordi at det ikke fantes noe muslimsk skole i Norge. Det var fordi f.eks. faren fikk jobb der nede.

Jeg kjenner heller ingen som har sendt barna sine hjem for å gå på skole, men når er ikke min muslimske bekjentskapskrets stor nok til at det er noe bevis. Vi vet at det skjer. To av London-bomberne var som sagt født og oppvokst i England, men reiste tilbake til Pakistan for å gå på koranskole og ble radikalisert der. Jeg kjenner til muslimske barn som er sendt hjem av andre grunner, pakistanske jenter som er blitt tvangsgiftet og afrikanske som er blitt kjønnslemlestet.

 

Det jeg heller ser er at barn som opprinnelig ville ha gått på en norsk skole, blir sendt til den muslimske skolen. Dette hindrer de barna i å møte norsk barn, og dette i seg selv vil gjøre dem mer ekstreme fordi vennene påvirker deg mye. Det vil heller ikke hjelpe at de lærer masse om islam og mindre om andre relgioner.

Mange av disse barna går på offentlige skoler der det knapt er norske barn. Det kan vi ikke motvirke ved å forby islamske skoler. Da måtte vi også forby kristne skoler, fordi de hindrer etnisk norske barn å møte muslimer. Og fortsatt ville ren geografi forårsake disse skillene. Hvordan det enkelt skal løses uten tvangsmidler rette mot begge etniske grupper har jeg vanskelig for å se.

 

Er enig i denne konklusjonen. Dette vil hemme integreringen fremfor å bedre den.

Det har vi ikke unngått å få med oss, Robert. Men det er hyggelig at du minner oss på det! :)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Det vi kan anta (i den grad vi kan stole på forumets innvandringsmotstandere og deres kilder) er at lærere i typiske innvandrerskoler på Oslos østkant har "gitt opp" problemstillingen, "fordi de er redde for å tråkke muslimene på tærne".

 

Jeg har undervist på Gran skole på Furuset i Oslo, som såvidt jeg husker er den skolen i landet med 3. høyest konsentrasjon av ikke-vestlige innvandrere, og jeg kan avkrefte dette på det sterkeste. Det er et hett tema.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så var problemet der jeg jobbet ikke til en stor grad radikalisering, men kriminalisering. Det man dessverre så var at barna helt nede til 4-5 klasse så opp til eldre søsken og venner av søsken som var med i gjenger. Det er egentlig ikke rart, vi opplevde til tider at barna fortalte at de hadde hengt med de eldre guttene på furuset senter rett oppi gata, som hadde spandert brus på dem og generelt vært veldig "kule". Men det er likevel svært uheldig.

 

Når det gjelder radikalisering tror jeg veldig godt på at målrettet undervising er løsningen. Jeg fikk inntrykk av at der problemene oppstod var ikke fordi foreldrene hadde foret barna med feilinformasjon eller hat, men at foreldrene ikke hadde forklart godt nok. I en av klassene mine trodde f.eks samtlige barn at Kurdistan var et land, selv kurdiske barn.

 

Skal jeg være helt ærlig, så opplevde jeg ikke mye radikalisering. Det skal dog sies at som en ung vikar uten mye kvalifikasjon underviste jeg svært sjeldent i høyere trinn enn 7de klasse, og vil gjette på at dersom slike ting skjer skjer det litt senere enn blant de barna jeg underviste.

Lenke til kommentar
Vi vet ikke dette. Det vi kan anta (i den grad vi kan stole på forumets innvandringsmotstandere og deres kilder) er at lærere i typiske innvandrerskoler på Oslos østkant har "gitt opp" problemstillingen, "fordi de er redde for å tråkke muslimene på tærne". (Ikke mine ord, men Roberts for et par måneder siden.)

Sa jeg det? Godt sagt :)

 

Det er riktignok flere Robert'er på forumet. Jeg får eventuelt dementere i morgen.

Lenke til kommentar

Siden denne skolen skal drives på muslimsk religiøst grunnlag mener jeg personlig at det er litt feil.

Det er like mye bevis for at mytene i islam er fakta som mytene i åsatro. Å lære barn noe som ikke er fakta er jo vranglære.

 

"Der risikerer barna, ifølge formålsparagrafen, å få en opplæring i radikal eller ekstrem tolkning av Koranen og miste tilhørighetsfølelse til det norske samfunnet"

 

Isolering fra medelever av annen tro hjelper kanskje ikke akkurat på integrering heller?

 

Uansett, hvis vi skal ha grunnskoler som spesialiserer seg i livssyn så er det ikke helt utenkelig med spesialisering innen politikk også da? Sånn som grunnskoler med ekstra fokus på sosialisme eller Konservatisme? Alt i alt handler det om å avle fram et barn som har samme syn som deg selv (ikke ment bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...