tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvorfor forutsetter du at det gjør det verre? Problemet idag er jo at østkantskolene ikke gjør nok (om noe) for å fremme samforstand mellom etniske grupper. Denne skolen har som målsetning å gjøre det. Og den vil undervise om islam ut fra et moderat og tolerant ståsted, istedet for at muslimske barn skal lære det utenfor skolen av ekstreme imamer. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvordan i alle verden har denne skolen som oppgave å, sitat: "fremme samforstand mellom etniske grupper"? Den er da ikke åpen for alle? Kun muslimer. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvordan vet du at den kun er åpen for muslimer? Lenke til kommentar
Callisto Star Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Når de kommer til Norge burde de oppføre seg som nordmenn, i alle fall prøve. Blir irritert hver gang jeg ser en dame med telt over seg Er redd for ekstremister som lærere som får muslimske barn til å bli en gjeng med binladens. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg vil ikke tvinge norske foreldre til noe som helst når det gjelder deres barna valg av skole. Dersom dette er et problem, kan det være nødvendig å vurdere enn annen skole. Hvordan skal du da sørge for at innvandrerbarna blir en del av vårt samfunn? Nå er det jo sånn at det plutselig ikke komme en flokk med innvandrere og okkuperer en skole. I Oslo er det da muligheter for å velge mellom de fleste typer skoler, og man vet på forhånd at det er et flerkulturelt samfunn. Ja, og hvilke følger får det? Eller snarere: Hvordan vil du forhindre at det får de følger det allerede har fått i Oslo, hvis du ikke vil tvinge noen? Men mener du at det er bedre å sende innvandrerne for seg selv på en egen skole fordi der vil de føle seg mer hjemme, enn at de går på skoler med nordmenn? Nei, det mener jeg ikke. Men de går - i hovedstanden - i stor grad ikke på skoler med mange nordmenn. Det faktum blir ikke noe anderledes med denne skolen. Men det er heller ikke poenget. Det er at vi får en islamsk skole som lover å undervise utfra en moderat teologi og fremme verdier som letter integreringen. Se min opprinnelige post: Link. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvordan i alle verden har denne skolen som oppgave å, sitat: "fremme samforstand mellom etniske grupper"? Den er da ikke åpen for alle? Kun muslimer. Jeg gikk på en skole med bare etnisk norske elever. Allikevel føler jeg at jeg har lært meg et og annet om samforstand. Det er fordi jeg hadde lærere (og selvsagt foreldre) som lærte meg toleranse. Og så må du ikke blande etnisitet og religion. Muslimer er ingen ensartet etnisk gruppe, den inneholder både pakistanere, arabere og f. eks. somaliere, og til og med noen nordmenn. Skolen vil nok være åpen for alle som vil gå der. Men sannsynligheten for at det blir andre enn muslimske foreldre som sender sin barn der er minimal. Men du må igjen måle det mot alternativet: At disse elevene går på skoler med få eller ingen norske elever, og at de lærer etnisk samforstand av imamer og de eldre guttene i gata. Geir Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det kort vei mellom toleranse og naivitet. Man skal utøve klokskap i den sammenheng. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Når de kommer til Norge burde de oppføre seg som nordmenn, i alle fall prøve. Hvordan oppfører nordmenn seg? Som Anita Apeltun Sæle, Kristin Halvorsen eller Siv Jensen? Som Varg Vikernes eller som Jonas Gahr Støre? Som Stein Lillevolden eller Per Kristian Foss? Er de kristne eller ateister, høyrefolk eller kommunister? Blir irritert hver gang jeg ser en dame med telt over seg Er redd for ekstremister som lærere som får muslimske barn til å bli en gjeng med binladens. Men det er jo nettopp det som er formålet med skolen å forhindre. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det kort vei mellom toleranse og naivitet. Man skal utøve klokskap i den sammenheng. Ja. Det samme kan sies om avstanden mellom trygghet og diktatur. Vi gir så lett avkall på selvsagte rettigheter og frihet så lenge vi tror at det bare rammer andre enn oss selv. Geir Lenke til kommentar
dlarah Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Nei! Muslimsk grunnskole er så absolutt ikke det vi vill ha! Det vil regelrett ødelegge den allerede dårlige integreringen vi allerede har! Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Meningen må vel være at de skal bli en del av vårt samfunn. Det er dette undertegnede også har prøvd å påpeke. Kan en ikke være en del av samfunnet ved å være utøvende muslim? Eller ved å gå på en muslimsk skole? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Poenget er at integreringen i Norge allerede er fryktlig dårlig, med eksempler der norske barn har blitt mobbet ut av østkantskoler. Denne skolen vil ikke bedre det. Og @TWFA: Jeg er uenig i at det er enten ekstrem imam i gata eller skolen, tror ikke de vil droppe den ekstreme imamen i gata selv om de går på muslimsk grunnskole... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Kanskje. Skjønt det opprinnelige poenget var at hvis foreldrene har et alternativ så behøver de ikke overlate ungene til fundamentalister for å få undervisning om islam. Dette er nyttig for muslimske foreldre som ikke ønsker at barna deres skal vokse opp som ekstremister. Jeg tipper at en del av foreldrene til ungene som var ute i Oslos gater og knuste ruter ville synes dette er et godt tilbud. Og uansett om de skulle bli påvirket i gata også så vil dette fungere som en motvekt. Det er bedre enn ingenting. Jeg tror at denne skolen om den fungerer etter hensikten vil bedre situasjonen, fordi elevene der forhåpentlig vil lære at mobbing av anderledes troende ikke er OK. Edit: Problemet idag er jo at de offentlige skolene har gitt opp akkurat den problemstillingen, og lukker øynene for mobbingen. Geir Endret 15. januar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg mener barneskole er for tidlig uansett. Bør kjenne det vanlige norske skolesystemet på kroppen først. Muligen ungdoms- og videregående skole. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg tipper de fleste har sett den videoen på nrk, med Tony Andre Thorstensen. Forstår godt alle reaksjonene, han er en tulling og en drittunge. Jeg er så (u)heldig å gå i klassen hans, og han er innom skolen rundt 1 gang annen hver måned. Han gir rett og slett faen i alt, og har vært i kontakt med politiet helt siden barneskolen. Kan godt nevne et eksempel som skjedde for en stund siden; Midt under en time kommer han inn i klassen, flere timer for sent, og sier jævla morrap ... til læreren, og går ut igjen, han har også vært i flere masseslagsmål, og mange andre slagsmål. Som sagt, han er en tulling. Med andre ord er han som tusenvis av andre norske 15-åringer med mye de samme tendendensene. En jeg gikk i klasse med kom en gang høy som Oslo Plaza på skolen, skyldte på at han ble jaget av en rosa elefant, og gjennomførte så den første og eneste religionstimen noensinne der han kunne svaret på alle lærerens spørsmål. Ellers sto han ved et par anledninger for litt knusing av neser og et par brukne ribbein hos folk han ikke likte. Like norsk som noen andre. Når de kommer til Norge burde de oppføre seg som nordmenn, i alle fall prøve. Hvordan oppfører nordmenn seg? Blir irritert hver gang jeg ser en dame med telt over seg Det er mange muslimske kvinner som ønsker å gå med hijab. I Norge var det svært lenge sedvane å bruke sjal. Er redd for ekstremister som lærere som får muslimske barn til å bli en gjeng med binladens. Det tror jeg er svært lite sannsynlig. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 De er fremmede her. Derfor må de reise hjem. Ellers så mister vi landet vårt............ Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 De er fremmede her. Derfor må de reise hjem. Ellers så mister vi landet vårt............ Jøss, lukter jeg en liten "Norge for nordmenn", her? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er i hvert fall rene ord for pengene. Geir Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er i hvert fall rene ord for pengene. Geir Tja, det er muligens hederligere å si "Norge for nordmenn" enn det er å si "Jeg ville da aldri stemt på han, han er jo SVART!" tett fulgt av "Jeg er ikke rasist.". Men syns ikke akkurat noen av delene er særlig beundringsverdig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 De er fremmede her. Derfor må de reise hjem. Ellers så mister vi landet vårt............ Jeg må innrømme at jeg kan høres litt arrogant ut nå, men det er faktisk noe av det tåpeligste jeg har hørt på svært lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå