Gjest medlem-141789 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Dere som er mot muslimske skoler, er dere for å forby katolske privatskoler? Ettersom den kristne formålsparagrafen spesifiserer lutheransk kristendom, ser jeg ingen prinsipiell forskjell. Edit: Skulle selvsagt være FOR å forby katolske privatskoler. Eg skulle gjerne vert imot relgionar som evolusjonteorien Viss vi forbyr alle relgionar må nokk den med. Hehehe, slike tullete utsagn kan du ta en annen plass, det er ikke det vi diskuterer her. Men for ordens skyld kan jeg fortelle deg at viss du tror evolusjonsteorien er en religion er din antagelse av hva en religion er feil. Hva er en relgion da? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hva om du forteller oss hvorfor du tror evolusjonsteorien er en religion, og så kan vi forklare deg hvorfor du tar feil. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hva er en relgion da? Jeg orker ikke å undervise deg i barneskolepensum særlig lenge, men en religion er et sett med historier, tradisjoner, ritualer og en tro som går ut i fra en ide omm et hellig vesen, ultimat sannhet el. Dette er meningsløst, du skjønner at evolusjoneteorien ikke er en religion, ikke sant? Jeg går ut ifra at du kaller det en religion for å rakke ned på hele teorien, men beklageligvis fører det heller til at dine egne utsagn om saken mister en god del kredibilitet, i allefall fra min side. Endret 14. januar 2009 av Goz Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 googlet litt rundt dette med friskoler/privatskoler, og det finnes faktisk over 100 private kristne grunn/videregående skoler her i landet. Det er i grunn mye, med tanke på hvor få av norges befolkning som anseer seg personlig-kristen. Så er vel rett og rimelig om muslimer og andre trossamfunn også kan få drive egne friskoler. Vi skryter jo av å ha religionsfrihet nedfelt i grunnloven. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så er det veldig mange andre enn kristne som går på kristne privatskoler... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så er det veldig mange andre enn kristne som går på kristne privatskoler... javel, og derfor så? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så har det ikke så mye med hvor mange i Norge som er kristne i forhold til antall skoler. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 De som definerer seg som kristne og utøver dette, bør forsette med dette. Hvis de vil opprette skolen i den sammenheng får de søke som alle andre. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 De som definerer seg som kristne og utøver dette, bør forsette med dette. Hvis de vil opprette skolen i den sammenheng får de søke som alle andre. De som definerer seg som muslimer og utøver dette, bør fortsette med dette. Hvis de vil opprette skolen i den sammenheng får de søke som alle andre. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Og vi håper de får nei Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvorfor er du mot likhet for loven, Robert? Er det av samme grunn som du var mot obama? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Fordi noen religiøse retninger bare har meninger som enkelte synes er fucked up. It's good to be open-minded, but not so much that your brains fall out. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Som uttalt tidligere, sitat: "Samfunnet blir stadig mer sekularisert og andre regioner tar større og større plass". jeg blir oppgitt og bekymringsfull når jeg ser hvordan samfunnet utvikler seg. Og enda mer oppgitt når jeg ser hvordan staten og regjeringen oppfordrer til denne utviklingen. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvorfor mener du at Islam er en verre religion enn kristendommen? Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det er derfor jeg mener man må ta såkalt liberalisme med en klype salt. Alinoe: Jeg, myself, mener at Islam er verre fordi den ikke har tilpasset seg det moderne samfunn og vitenskapen som der følger med. Endret 14. januar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Slike skoler skal ikke godtas på noen måte. Er det misstanke om foreldre som sender sine barn til slike, skal dette straffes ved lov. Vi bekjemper da ikke denne utviklingen ved å flytte de ekstreme skolene til Norge? Dette faller på sin egen urimelighet. Og hvordan mener du dette hjelper integrasjonen av innvandrerne i samfunnet? Robert da. Du føler ikke at det blir litt paradoksalt at dere som angivelig sloss mot fundamentalisme hele tiden snakker i udiskutable absolutter selv, og bruker trusler om straff om alt dere ikke liker? Jeg trodde faktisk at poenget med det sekulære og demokratiske Norge var at vi ikke skulle være slik. Det ville være dumt om den utviklingen som - tross sterke reaksjonære krefter både på kristenpolitisk og sosialistisk side de siste 100 årene, og tross at vi har et stykke igjen å gå - har gjort Norge til en moderne og relativt demokratisk kulturnasjon skulle ende med at vi må velge mellom to slags fundamentalisme: Den som kommer utenfra og den som kommer innenfra. Du må gjerne tenke litt på en av mine små "visdomdord": Den som er mest opptatt med å stenge det han ikke liker ute, ender gjerne med å stenge seg selv inne og dra for gardinene i samme slengen. "Those who expect to reap the benefits of freedom, must, like men, undergo the fatigue of supporting it." – Thomas Paine Hvorfor denne skolen kan være en god idé har jeg gjort meg noen tanker om i denne posten: Link. Geir Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg mener at denne skolen vil virke mot integrering. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 så lenge denne privatskolen ikke foretar seg undervisningen av tolkning av deres religiøse tekster for mye er jeg for. men som geir nevnte er det flere sider i dette, dette kan "frigjøre" utlendinger fra norske skoler. har hørt om en jente som gikk på en skole i oslo, hun var den eneste norske minoriteten på skolen. hun ble adskilt fra alle andre utalandske elever fordi hun var norsk. så hun skiftet skole. så dette er kanskje en vei å føre flere norsk fødte elever tilbake fra å være en minoritet til flertall, men skolene kan legge et eget undervisningsplan som strider mot utdanningdirektoratets formeninger kan dette bli et lite problem. for all del, lag en skole men dere skal også lære hva norske elever må, om etikk, historie, religionlære om flere religioner, likestilling, matte, norsk, osv.. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det ville være dumt om den utviklingen som - tross sterke reaksjonære krefter både på kristenpolitisk og sosialistisk side de siste 100 årene, og tross at vi har et stykke igjen å gå - har gjort Norge til en moderne og relativt demokratisk kulturnasjon skulle ende med at vi må velge mellom to slags fundamentalisme: Den som kommer utenfra og den som kommer innenfra. Det er mulig paradoksalt, men dette er vanskelig. Jeg tror ikke denne type unnvikelse ikke er bra Geir, de setter seg selv utenfor det samfunnet de på samme tid gjerne uttaler offentlig at de vil være en del av. Jeg mener kristendommen bør stå i høysetet i Norge, å det akter jeg å stå på. Jeg mener ikke med dette at vi ikke skal inneha religionsfrihet i dette landet, men jeg liker ikke en utvikling der stat, kommune og regjering bidrar til og fremme negative verdier i så måte. Å hvorfor trenger vi slike skoler i Norge? Hvorfor kan ikke de muslimske barn gå på den samme skolen? Dette bidrar jo akkurat bare til å opprettholde "skillet" vi prøver å bryte ned. Med all respekt å melde, de har allerede det samme tilbudet det norske barn i grunnskolen har (men det er da ikke bra nok?). Der språkproblemer er såpass store at læring er vanskelig, blir det tatt ibruk tolk. Dette er som vanlig å begynne i feil ende. I Norge er det kristendom og den kristnede formålsparagrafen som gjelder. Endret 14. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå