Gå til innhold

Forbrukerrettigheter står for fall. Nye EU-direktiver på gang.


Jarmo

Anbefalte innlegg

–Norske forbrukere vil miste viktige rettigheter hvis forslaget gjennomføres, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet, og kaller dette forslaget dramatisk for norske forbrukere.

 

Fem-års reklamasjonsrett på varige kapitalvarer blir kuttet til to år.

 

Kjøper kan ikke lenger kreve at selger oppfyller en kjøpsavtale.

 

Selger kan fritt la være å levere varen uten ekstra kostnader.

 

Adgangen til å slå ned på urimelige avtalevilkår blir kraftig svekket gjennom endringer i avtaleloven.

 

 

http://e24.no/naeringsliv/article2864872.ece

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor vi hele tiden skal leke deltaker i EU-idiotiet. Nårtid er det på tide å innse at Norge faktisk er en selvstendig rettsstat, og ikke trenger å bry oss om hva som bestemmes for resten av Europa?

 

Hele lovenrdingen er jo ett skikkelig tilbakeskritt for forbrukerne. Hvem tjener på denne endringen? Jo, de som sitter med ræva full av gryn!

Lenke til kommentar

Norge er i et ekstremt særtilfelle på forbrukerrettigheter, noe som gjenspeiler seg godt i prisene på kapitalvarer. Sverige, som er på andre plass i rettigheter har 3 års reklamasjonsrett, uten mulighet til å gå på tidligere salgsledd slik man av en eller annen tåpelig grunn har i Norge.

 

Norges praksis med å sy puter under armene på forbrukere har gjort landet fullt med sytere som forventer at alle skal fikse alt for dem gratis. Ellers går de til "advokaten" sin, bedre kjent som det maktesløse Forbrukerrådet.

 

Forslaget vil gjøre det mye enklere å kunne handle fra utenlandske butikker, som i dag ofte nekter å sende til Norge fordi de forplikter seg til våre ekstreme rettigheter ved å henvende seg mot norske kunder.

Lenke til kommentar
Norge er i et ekstremt særtilfelle på forbrukerrettigheter, noe som gjenspeiler seg godt i prisene på kapitalvarer. Sverige, som er på andre plass i rettigheter har 3 års reklamasjonsrett, uten mulighet til å gå på tidligere salgsledd slik man av en eller annen tåpelig grunn har i Norge.

 

Norges praksis med å sy puter under armene på forbrukere har gjort landet fullt med sytere som forventer at alle skal fikse alt for dem gratis. Ellers går de til "advokaten" sin, bedre kjent som det maktesløse Forbrukerrådet.

 

Forslaget vil gjøre det mye enklere å kunne handle fra utenlandske butikker, som i dag ofte nekter å sende til Norge fordi de forplikter seg til våre ekstreme rettigheter ved å henvende seg mot norske kunder.

 

Javel? Utenlandske nettbutikker forplikter seg til våre rettigheter ved å sende hit? Dette er nytt for meg, har aldri opplevd noen utenlandsk butikk som ikke sender til norge, som samtidg sender til de andre landene i europa.

 

Ellers ser jeg ikke helt hvordan det er å "sy puter under armene" på folk å ha 5 år på ting som er forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år. Vennligst utdyp?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Javel? Utenlandske nettbutikker forplikter seg til våre rettigheter ved å sende hit? Dette er nytt for meg, har aldri opplevd noen utenlandsk butikk som ikke sender til norge, som samtidg sender til de andre landene i europa.

 

Ellers ser jeg ikke helt hvordan det er å "sy puter under armene" på folk å ha 5 år på ting som er forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år. Vennligst utdyp?

 

AtW

Jeg skrev ved å henvende seg mot norske kunder, altså f.eks. ved å markedsføre seg i Norge. Dersom f.eks. Dustin i Sverige annonserte i VG for å selge til norske kunder, vil de også være forpliktet til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Du vil også legge merke til at Play ikke markedsfører seg i Norge, da de ikke ville hatt muligheten til å holde de prisene de gjør dersom de måtte forholdt seg til et regelverk spesialtilpasset sytere og misbrukere av rettigheter.

 

Edit: Ser jeg kunne hatt bedre ordbruk i den forrige posten min. Selvfølgelig sender mange butikker til Norge når de er sikre på at de ikke trenger å bry seg om norske lover ved eventuelle feil.

 

Sy puter under armene på norske forbrukere har man f.eks. gjort ved å gi deg full rett på et nytt gratis laptopbatteri dersom du velger å misbruke det du har ved å la det stå konstant i en maskin som er full av støv og går varm mens du kjører den på vanlig strøm i 1 år og 10 måneder. Det er nemlig ikke mulig for en butikk å sannsynliggjøre at det er din skyld at batteriet ryker. Det holder at du sier du har brukt det korrekt for at din "bevisbyrde" skal være oppfylt.

 

Du kan la en harddisk kjøre 24 timer i døgnet på defragmentering i nærmere 4 år, og kreve ny dersom den ryker. Du har jo grunn til å forvente at den skal holde vesentlig lenger enn 2 år. Du kan ha en mobiltelefon klemt i en klam lomme i 4 år og kreve gratis reparasjon når den omsider bukker under for misbruket, fordi det ikke er mulig for selger å "bevise" at du har bruk den feil.

 

Du kan få 6 døde pixler på LCD-skjermen din etter 4 år og 10 måneder, og kreve gratis utbedring fordi du hadde "grunn til å forvente" at den skulle holde lenger.

 

Det er delte meninger om dette, men personlig synes jeg at norske forbrukere kunne hatt godt av å få et litt mer realistisk bilde på holdbarhet samtidig som de kan få lavere priser. Både fordi norske butikker ikke må regne inn horrible reklamasjonsrettigheter og fordi det blir enklere for andre konkurrenter å markedsføre seg mot norske kunder.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Javel? Utenlandske nettbutikker forplikter seg til våre rettigheter ved å sende hit? Dette er nytt for meg, har aldri opplevd noen utenlandsk butikk som ikke sender til norge, som samtidg sender til de andre landene i europa.

 

Ellers ser jeg ikke helt hvordan det er å "sy puter under armene" på folk å ha 5 år på ting som er forventet å vare vesentlig lenger enn 2 år. Vennligst utdyp?

 

AtW

Jeg skrev ved å henvende seg mot norske kunder, altså f.eks. ved å markedsføre seg i Norge. Dersom f.eks. Dustin i Sverige annonserte i VG for å selge til norske kunder, vil de også være forpliktet til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Du vil også legge merke til at Play ikke markedsfører seg i Norge, da de ikke ville hatt muligheten til å holde de prisene de gjør dersom de måtte forholdt seg til et regelverk spesialtilpasset sytere og misbrukere av rettigheter.

 

Edit: Ser jeg kunne hatt bedre ordbruk i den forrige posten min. Selvfølgelig sender mange butikker til Norge når de er sikre på at de ikke trenger å bry seg om norske lover ved eventuelle feil.

 

Sy puter under armene på norske forbrukere har man f.eks. gjort ved å gi deg full rett på et nytt gratis laptopbatteri dersom du velger å misbruke det du har ved å la det stå konstant i en maskin som er full av støv og går varm mens du kjører den på vanlig strøm i 1 år og 10 måneder. Det er nemlig ikke mulig for en butikk å sannsynliggjøre at det er din skyld at batteriet ryker. Det holder at du sier du har brukt det korrekt for at din "bevisbyrde" skal være oppfylt.

 

Du kan la en harddisk kjøre 24 timer i døgnet på defragmentering i nærmere 4 år, og kreve ny dersom den ryker. Du har jo grunn til å forvente at den skal holde vesentlig lenger enn 2 år. Du kan ha en mobiltelefon klemt i en klam lomme i 4 år og kreve gratis reparasjon når den omsider bukker under for misbruket, fordi det ikke er mulig for selger å "bevise" at du har bruk den feil.

 

Du kan få 6 døde pixler på LCD-skjermen din etter 4 år og 10 måneder, og kreve gratis utbedring fordi du hadde "grunn til å forvente" at den skulle holde lenger.

 

Det er delte meninger om dette, men personlig synes jeg at norske forbrukere kunne hatt godt av å få et litt mer realistisk bilde på holdbarhet samtidig som de kan få lavere priser. Både fordi norske butikker ikke må regne inn horrible reklamasjonsrettigheter og fordi det blir enklere for andre konkurrenter å markedsføre seg mot norske kunder.

 

Tja, play har jo allerede i dag angrerett, og dette blir vel også harmonisert i EU, såvidt jeg har vært kjent er det vel snakk om 14 dager også i EU (ihvertfall som et alternativ). Tviler på dette har nevneverdig innvirkning på prisene. Regelverket er også meget bra for de som ikke misbruker rettighetene.

 

Eksemplene du siterer er ekstreme og representerer ikke de som bruker rettighetene i det hele tatt. Hvem i alle dager kjører en disk på defragmentering i 4 år? Man har grunn til å forvente at endel utstyr varer i 5 år, og det er bra man kan kreve det, ingen har gått av at produkter går på dynga i eninga. Og man bør kunne forvente at mange produkter varer såpass lenge. Det gir folk en ekstra sikkerhet mot dårlige produkter. Det er ikke å sy puter under armene på folk å sørge for at ting som skal vare lenge repareres om det går i stykker etter et par år.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tja, play har jo allerede i dag angrerett, og dette blir vel også harmonisert i EU, såvidt jeg har vært kjent er det vel snakk om 14 dager også i EU (ihvertfall som et alternativ). Tviler på dette har nevneverdig innvirkning på prisene. Regelverket er også meget bra for de som ikke misbruker rettighetene.

 

Eksemplene du siterer er ekstreme og representerer ikke de som bruker rettighetene i det hele tatt. Hvem i alle dager kjører en disk på defragmentering i 4 år? Man har grunn til å forvente at endel utstyr varer i 5 år, og det er bra man kan kreve det, ingen har gått av at produkter går på dynga i eninga. Og man bør kunne forvente at mange produkter varer såpass lenge. Det gir folk en ekstra sikkerhet mot dårlige produkter. Det er ikke å sy puter under armene på folk å sørge for at ting som skal vare lenge repareres om det går i stykker etter et par år.

 

AtW

Joda, EU-direktivet har også 14 dagers angrerett, men langt fra like slapp som den er gjort i Norge. Jeg har levd med disse reglene i noen år allerede, og kan ikke si at jeg har blitt grovt svindlet hverken av Fujitsu-Siemens, Philips, Electrolux, Komplett, Seagate, Creative eller noen andre produsenter og selgere. Og det selv om de ikke må ta hensyn til norske lover for min del ;)

 

Ja, jeg vet at eksemplene jeg bruker er ekstreme, men du trenger ikke lete lenge rundt på forumet her for å finne hva de norske rettighetene gjør med forbrukere. Det er nok at av tråder hvor det fremmes krav om returrett fordi en vare gikk ned i pris "bare noen uker etter at jeg kjøpte det". Kunder mener det er helt naturlig at man skal kunne kreve at Komplett sender en låne-PC til Finnmark dersom en reparasjon tar 2 uker. Det står jo i loven at man kan kreve det.

 

14 dagers angrefrist så slapp som man har den i Norge misbrukes grovt ved at folk sender tilbake ødelagte produkter fordi de ikke føler for å få det reparert.

 

Som sagt, det er delte meninger om dette, noe som jo er bra. Diskusjonsforum hadde blitt kjedelig ellers :)

Lenke til kommentar
Er det noen her som virkelig mener at man ikke har rett til å forvente at fjernsynsapparater, Datamaskiner, kjøleskap, stekeovner, vaskemaskiner, tørketromler, mobiltelefoner, stereoanlegg etc skal holde mer enn 2 år med vanlig bruk?

Jeg forventer at det skal vare lenger enn 2 år, men jeg forventer ikke at staten skal pålegge noen å betale for reparasjonen i 5 år. De som ikke lager holdbare produkter forsvinner uansett raskt fra markedet.

Lenke til kommentar

Eh. De gode forbrukerrettighetene vi har her i Norge er jo fordi butikker hele tiden prøver å lure, tidvis svindle sine egne kunder, nekte å følge opp ansvar de er pålagt når de starter butikk, villedende reklame osv osv. Hadde butikkene fulgt loven, tviler jeg på at reglene hadde vært så strenge idag som de er.

 

Men det er vel det samme i denne bransjen som alle andre - noen få ødelegger for flertallet som (forhåpentligvis) driver ordentlig.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke slik at land som Danmark, Finland, England, Tyskland, Nederland, Frankrike, Spania, Portugal, Belgia og Irland har noen større problemer med svindel, dårlige forhandlere, dårligere produkter, villedende markedsføring etc. enn Norge. Allikevel har disse landene og forbrukerne der klart seg ypperlig med de reglene EU-direktivet inneholder.

 

Hvor mange kan rekke opp hånden å si at de faktisk har lest forslaget til direktivet som de klager på, og ikke kun baserer seg på Forbrukerrådets svartmaling?

 

:new_woot:

 

Edit: Presiserte at det er et forslag til direktiv. Det er ikke et faktisk EU-direktiv enda, bare et forslag som allerede er implementert i de aller fleste EU-land.

 

Edit 2: For de som er interessert i dette:

 

52008PC0614:

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on consumer rights {SEC(2008) 2544} {SEC(2008) 2545} {SEC(2008) 2547}

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...8PC0614:EN:HTML

 

52008SC2545:

Commission staff working document accompanying the proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on consumer rights - Summary of the impact assessment Report {COM(2008) 614 final} {SEC(2008) 2544} {SEC(2008) 2547}

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri...2545:FIN:EN:PDF

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det er synd om man mister reklamasjonsretten på fem år. Dette til tross for at jeg selv jobber daglig med salg. Ja, det er en del som misbruker reklamasjonsretten. Ja, det er mange som misbruker trygdesystemet. Skal man av den grunn legge ned hele ordningen? Det vil alltid være slik at enkelte misbruker systemet, men dersom dette misbruket på langt nær oppveier godene systemet fører med seg så syntes jeg at det skal bestå. Tenk hvor utrolig kjipt det er når din 46" LCD-TV til 22 000 kr ryker etter to år og to måneder. Jeg kan leve med at mobilen ryker etter dette, og at jeg må kjøpe meg en ny da kostnaden ofte ikke er særlig høy. Når et produkt til 22 000 kroner ryker etter så kort tid pga en mangel syntes jeg selger/leverandør skal få ordne dette.

 

Det EU burde ta hensyn til i denne saken er miljøaspektet. Det at reklamasjonsretten skrumper inn til to år vil bety at folk oftere bytter ut sine produkter. Tidligere fikk man reparert produktet kostnadsfritt, men nå som du kanskje må betale en anseelig sum av produktets verdi vil nok mange velge å kjøpe nytt - dette til tross for at det opprinnelige produket kunne fungert fint i mange år etter reparasjon. Det er bedre for miljøet å reparere enn å kjøpe nytt. Vi har til og med en dom på dette i Norge der man brukte miljøhensynet som et viktig argument. Spesielt i disse klimabevisste tider der man er som en Quisling å regne dersom man ikke er med på klimalaget burde dette argumentet alene vektlegges sterkt.

 

Dette er bare min personlige mening, som selger er jeg glad for at reklamsjonsretten strammes inn.

Endret av Nuffern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...