olehenrikjohansen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hei, har pr. idag 2 objektiver jeg benytter på mitt nikon d80. 18-135mm 3.5/5.6 og et 70-300mm VR. jeg har tenkt å bytte ut den 18-135mm min, da jeg ikke trenger så mye zoom, og vil heller ha en bedre vidvinkel. dvs, hva skal jeg velge? 16-85? eller fra en annen leverandør. skal benyttes til foto av byggninger, samt innendørs og annen vidvinkel foto.. noen ideer? bruker en del blitz inne (ekstren, ikke innebyggd) så trenger ikke nødvendigvis være så lysstrek, men dette gjør jo aldri noe tenkte å legge litt i det slik at jeg kan beyntte det objektive jeg evt kjøper seinere, om jeg oppgraderer til en d700 f.eks eller liggnende. Endret 14. januar 2009 av olehenrikjohansen Lenke til kommentar
JA Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hei, har pr. idag 2 objektiver jeg benytter på mitt nikon d80. 18-135mm 3.5/5.6 og et 70-300mm VR. jeg har tenkt å bytte ut den 18-135mm min, da jeg ikke trenger så mye zoom, og vil heller ha en bedre vidvinkel. dvs, hva skal jeg velge? 16-85? eller fra en annen leverandør. skal benyttes til foto av byggninger, samt innendørs og annen vidvinkel foto.. noen ideer? bruker en del blitz inne (ekstren, ikke innebyggd) så trenger ikke nødvendigvis være så lysstrek, men dette gjør jo aldri noe tenkte å legge litt i det slik at jeg kan beyntte det objektive jeg evt kjøper seinere, om jeg oppgraderer til en d700 f.eks eller liggnende. Jepp, du har nok det samme problemet som meg. Jeg har også DX-kamera og lurer på hvor lenge det er til jeg går til fullformat.. 16-85mm ser ut til å være god. www.photozone.de/Reviews/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests Jeg kan også tenke meg en god vidvinkel. 12-24mm fra Nikon og Tokina er gode, og Tokina koster jo mye mindre. prisguide.hardware.no/fritekst_sok.php?pricefind=12-24&pricenot=&pricemin=&pricemax= Problemet er bare at linsene nevnt her er DX-linser. I virkeligheten får du en 18-36mm og ikke 12-24mm på D80. Og det gir også knapt noen mening å bruke DX-linser på et FF-kamera hvis du skulle oppgradere til D700 på et senere tidspunkt. Da må du gjøre nye innkjøp av linser.. Stiller du store krav til et vidvinkelobjektiv finnes det bare ett valg slik jeg ser det.. 14-24mm til Nikon er for FF, Nikkor 14-24mm, men den koster jo hele 13000. Det er et stort problem for meg :-), men jeg er ikke i tvil om det er noe slikt jeg burde investere i hvis jeg senere oppgraderer til FF. Jeg syns det er morsomt å fotografere og vil jeg bruke så mye penger på et objektiv hadde jeg nok hatt det veldig veldig morsomt i mange, mange år... Her er en link til bilder tatt med forskjellige kameraer og linser fra Nikon. Du finner bilder tatt med både 16-85mm, 12-24mm og 14-24mm. Du kan jo legge merke til om det er tatt med et DX- eller FF-kamera. Av bildene å dømme ser det ut som en 14-24mm kan gi meg mye glede, og at det fint går sammen med en D700 er et stort pluss.. Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ett objektiv du kan vurdere er Nikon 17-55 f/2.8.. Kansje det beste DX-objektivet til Nikon når man ser på bildekvalitet og byggekvalitet. Selges mange på feks. foto.no til 6000.- og oppover. Fordelen med å kjøpe brukt er at om du velger å oppgradere til fullformat senere, så får du mest sannsynlig tilbake det du ga for det. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Hvis du ønsker mer vidvinkel på en normalzoom vil jeg påstå at 16-85mm er det eneste reale (og gode) alternativet. Du har jo 18mm nå, så 17-55mm vil nok kanskje bli litt for lite ekstra vidvinkel, selvom objektivet er knallbra med bedre lysstyrke. Hadde jeg hatt Nikon så er jeg temmelig sikker på at 16-85mm hadde vært min normalzoom, nettopp fordi den ville gitt meg nok vidvinkel til at jeg hadde satt et dedikert vidvinkelobjektiv laaangt ned på ønskelista. Endret 16. januar 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå