Xp3ri3nZ Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hei eg skal kjøpe hardisk og lurer på om hovedkortet mitt støtter SATA 2? Mitt hovedkort Og er det stor forskjel på SATA og SATA 2? Gjør det noe visst eg en SATA disk og en SATA 2 disk i samme pc? Noen som kan anbefale en god hardisk til en 500-700 kr? Og va betyr 16MB og så ser eg det står 32MB bak hardisken? Cache elller va det nå er? Har det mye å si på 16 og 32? Takker får gode svar Endret 14. januar 2009 av Xp3ri3nZ Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Kortet ditt støtter Serial ATA-300, og er det samme som SATA2. SATA (Serial ATA-150) og SATA2 kan normalt kombineres i samme pc. Men jeg ville nok innstallert OS-et på SATA2-disken med størst cache. 2MB cache//buffer/hurtigminne f.eks., som er det vanlige på Serial ATA-150 er litt lite, dvs. tregere, og passer bedre som lagringsdisk. %-vis forskjell i ytelse er nokså lite i praktisk bruk. Jeg bruker disker fra mange diskprodusenter, og har ingen spesiell favoritt. Les tester Var litt skeptisk til Maxtor en gang i tiden. De var bråkete og ble varme, men tror ikke det er noe problem lenger nå. Endret 14. januar 2009 av Zink Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Tenkte å oppgradere ramen i samme slengen men lurer på om det er vits. Får eg ser at hovedkortet støtter bare støtter DDR2 SDRAM og er det ikke DDR3 som er tingen nå til dags? Hvordan ser eg hvor høy MHz på minne hovedkorter støtter? Foreksempel DDR3 1375MHz osv? Takk får hjelpen Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Nye hovedkort som støtter DDR 3 Støtter disse også DDR 2? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Om det er vits å oppgradere ram, hva bruker du nå? DDR3 er tingen for entusiaster eller folk med mye penger For bedre ytelse er det lite å hente enda (pga. høy Latency), hvis du ikke er søkkrik da og kjøper de aller beste brikkene inkl. passende system. ddr2 og ddr3 går ikke om hverandre. Du får såkalte combi-kort som støtter begge, men de kan ikke blandes og kjøre samtidig. PC2-9600 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335234 skal funke bra. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Tusen takk Zink da bestiller eg nogen billige ddr2 ram og en hardisk. Minne Har 2 gig av disse fra før Hardisk Ser det greit ut? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Harddisken ser bra ut. Stusser litt på de minnebrikkene jeg linket til. De kjører på hele 2,4 volt, noe som gjør at de blir ganske varme vil jeg tro. Mulig de trenger ekstra kjøling, og at det da kan lønne seg å gå litt ned på hastighet - kanskje PC2-8500, som gjerne er 2,0 volt. Legg merke til dette med nevnte høy Latency. Brikkene du har nå er CL6, noe som er ganske tregt. Anbefaler brikker som ikke er tregere enn CL5 ( 5-5-5-15 ), f.eks. et par av disse http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363367 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Kun raskere minne er det lite å hente på... Om du skal klokke så kjøper du raskere RAM siden du da kan kjøre på en pen divider når du drar opp MHz'n. Ellers har du SATA 300 støtte ja, INGEN moderne hovedkort selges med den eldre 150 standarden. Hva du bruker kommer du ikke til å merke noe spesielt til om du ikke setter opp RAID, det er da du begynner å merke at det går tregere siden du sjelden får god nok hastighet på en enkelt harddisk til å makse ut ett 150. SSD... Vell det er en annen historie. Lenke til kommentar
Xp3ri3nZ Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Bestillte dei ramma bare får å få litt fart på systemet fram til eg bytter ut hardwaren i sommer, får da må eg ut med nytt hovedkort uansett. Tusen takk får hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå