Gå til innhold

Helseadvarsel på spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Video games makes you kill people"

"Video games gives you seizures"

"Video games are dangerous for you and the people around you"

 

Yepp spill er farligere en røyk.. :eek:

 

Vet om noe verre, fitte og pupper!

"Boobs makes you horny! Sin! Sin! Satan will take your soul!"

 

Lage liv er verre enn å ta liv i USA ;).

Endret av Svedge
Lenke til kommentar
Skjønner hvorfor terrorister går mot Usa. Usa kommer til og være grunnen til at jorden blir utslettet en dag.

 

Du synes virkelig 3000 sivile menneseker fortjener å dø, fordi en politiker i USA mener at man burde advare folk mot spill? Du hadde ikke hatt noe imot at feks dine foreldre hadde blitt myrdet hvis en norsk politiker hadde foreslått det samme?

 

Så mye arroganse, ignoranse og hat har jeg ikke sett på lenge, at så mange kan hate en nasjon fordi dere ikke er enige i hva de gjør forbløffer meg. Dere ser på amerikanske filmer, tv-serier, har garantert elektronikk fra USA, dere spiller spill som har blitt lagd i USA, drikker Cola. Livene deres er gjennomsyret av amerikanske ting, samtiding har dere et sterkt hat mot landet, det er helt uforståelig for meg...

Hadde det ikke vært for USA, hadde dere sannsyneligvis ikke levd i dag, bortskjemte drittunger. Kan dere ikke heller bruke energien deres på å ''hate'' land som Nord-Korea, Iran, Burma osv...?

Hvorfor kan dere ikke akseptere at et land har en annen kultur enn det vi har? Vi har vår kultur, de har deres, men det betyr ikke at vi er bedre enn dem, heller motsatt.

 

Og jeg kan garantere at flere norske politikere ikke hadde hatt noe imot et lignende forslag.

Lenke til kommentar

Rart at dere glemte.....Second hand gaming can be harmfull for your loved ones !

 

Enig med Algron at det kan være mye blindt hat mot usa, til og med fjortiser hater usa uten og en gang vite hvorfor. Men det skal dermed ikke sies at det ikke kan være\komme mange andre grunner for å mislike amerika.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
"Advarsel: Overdreven bruk av voldelige spill og annen voldelig media har blitt satt i sammenheng med aggressiv oppførsel"

 

Joda, jeg tviler ikke på at forskning kan vise til en sammenheng. Det som derimot mangler er å kunne påvise at det er spilling som medfører aggressiv oppførsel, og ikke at de som i utgangspunktet er aggressive (av helt andre årsaker) liker å spille voldelige spill.

 

Blir nesten like dumt som å si at lungekreft fører til røyking fordi det er påvist en sammenheng mellom røyking og lungekreft...

 

Nei, det var snakk om korrelasjon på 1960-tallet, allerede rundt 1970 begynte det å bli tydeligere og tydeligere at det var snakk om kausalitet. Når de første longitudinelle studiene var ferdig var det ikke noen grunn til å tvile lenger.

 

Du hadde ikke trodd meg hvis jeg hadde sammenlignet skadevirkninger fra misbruk av spill med skadevirkninger fra tobakk eller alkohol. På grunn av at hjernen utvikler seg på en helt unik måte i forhold til andre organer i kroppen så får det også andre konsekvenser.

 

 

Det som jeg kan si, er at å si mediavold er helt ufarlig uansett er like opplyst som å si tobakk er helt ufarlig samme hva.

Passiv røyking, kalsiuminntak og påvirkning på beinmasse, kondombruk og HIV-smitte - sammenhengen mellom disse tingene er mindre enn sammenhengen mellom voldsmedier og aggresjon/vold. Korrelasjonen er svært sterk, lobbyistene til mediabransjen klamret seg til at aggressive personer foretrakk aggressive medier. Dette er blitt undersøkt og siden tilbakevist.

 

 

 

Det eneste jeg undrer på innimellom er, hvordan kan jeg ivareta min hobby på mest mulig måte? Jeg er det motsatte av en spillmotstander. Jeg lurer jeg på hvordan minimere sjansene for at noe forbud eller unødig strenge lover dukker opp? Det er ikke mye jeg kan gjøre men det står mellom å opplyse eller misinformere. Oppsiden med å opplyse er at folk kan hanskes og leve med farlige ting på en så trygg måte som mulig, nedsiden (hvis det er det) er at sannheten blir kjent. Fordelen med å misinformere er at en kan lyve og si at noe er helt ufarlig slik at ingen vet bedre, nedsiden er at skadevirkninger kan bli langt større og verre siden det ikke er klart hva som er forskjellen på bruk eller misbruk.

 

Foreløpig heller jeg mot at det er stort sett kun misbruk som fører til problemer. Tenk om ingen visste at fyrstikker kunne være farlig, og alle foreldre lot småbarn leke alene med tennveske og fyrstikker? Tenk om ingen visste at tobakk eller alkohol kunne være skadelig? Eller narkotika? Og tenk så om ingen visste at mediavold kunne være skadelig for barn i en viss utsatt alder?

 

Nei, jeg tror ikke spill alene er farlig. For å bli farlig tenker jeg det må kombineres med ting som uaktsomhet, uvitenhet og misbruk - derfor ønsker jeg heller å informere enn å misinformere (noe jeg tror bidrar til å øke problemene og lager grunner til å forbud og lignende).

 

 

 

 

Kan avslutte dette innlegget med at voldsspill og voldsmedier ikke er utelukkende negativt, det kan f.eks. være med på å lære barn forskjell på riktig og galt og. Dette er under spesielle forhold og gjelder langt fra alle former for voldsmedier. Men jeg syntes det er verd å legge til at under riktig bruk så kan det faktisk ha en positiv virkning, i dag er dette desverre mer unntaket enn regelen.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot skytespill og sånn, jeg nyter faktisk en fps og en pose superchips selv. Men! Spill påvirker, så enkelt er det, dere som mener de ikke gjør det tar feil. Enkelt og greit.

 

Forresten, les her: http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/05/13/330536.html

 

Naboen påvirker det politiske synet ditt, poenget ditt er???

 

Takk, nå skal jeg arbeide for at naboen blir merket også!

 

Det jeg mener er at det høres kanskje teit ut med denne advarselen, men det ligger en god grunn bak det og det skjønner ikke folk.

Lenke til kommentar
Skjønner hvorfor terrorister går mot Usa. Usa kommer til og være grunnen til at jorden blir utslettet en dag.

 

Du synes virkelig 3000 sivile menneseker fortjener å dø, fordi en politiker i USA mener at man burde advare folk mot spill? Du hadde ikke hatt noe imot at feks dine foreldre hadde blitt myrdet hvis en norsk politiker hadde foreslått det samme?

 

Så mye arroganse, ignoranse og hat har jeg ikke sett på lenge, at så mange kan hate en nasjon fordi dere ikke er enige i hva de gjør forbløffer meg. Dere ser på amerikanske filmer, tv-serier, har garantert elektronikk fra USA, dere spiller spill som har blitt lagd i USA, drikker Cola. Livene deres er gjennomsyret av amerikanske ting, samtiding har dere et sterkt hat mot landet, det er helt uforståelig for meg...

Hadde det ikke vært for USA, hadde dere sannsyneligvis ikke levd i dag, bortskjemte drittunger. Kan dere ikke heller bruke energien deres på å ''hate'' land som Nord-Korea, Iran, Burma osv...?

Hvorfor kan dere ikke akseptere at et land har en annen kultur enn det vi har? Vi har vår kultur, de har deres, men det betyr ikke at vi er bedre enn dem, heller motsatt.

 

Og jeg kan garantere at flere norske politikere ikke hadde hatt noe imot et lignende forslag.

Sarkasme? :whistle:

Syns mye av det som skjer der borte er litt søkt(?).

Men, det med terorisme var en tull :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...