Sachath Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Da var det på tide at noen ville diskutere denne "krisen" utover det som bare gjelder det norske aksjemarkedet og vårt lille land. Men vent nå litt skal vi ikke først se litt på vår rolle og vårt land også? Hvorfor opplever en olje rik nasjon en finans krise? Det som kanskje har påvirket mest vil jeg tro er falle i oljeprisen, men en hver som tenker langsiktig på børsen bør også ha notert seg at selv om det er et fall i prisen nå så har funnene av olje til havs i verden aldri vært bedre og Norske selskaper er best i verden på å hente den opp. Så på et lang siktig plan kan vi tenke oss økte inntekter selv med en lavere olje pris. Yeay tenker jeg. Ellers så opplever nå produsentene av luksus varer et fall i salg, nordmenn når de er nervøse for sin egen framtid er ikke villige til å ta opp lånn for å kjøpe nye bil eller ny båt. Gjerne tenker jeg at det er fordi at skrekkelig mange nordmenn alt har 2 biler som virker og kanskje alt har en båt som også fungerer. Og ikke minst kjøpte ganske mange nye biler og båter tidlig i 2008 og i 2007. Vent litt 2007 var faktisk et rekord år for kjøp av nye biler og båter var det ikke? Buu tenker jeg og sitter i den 3 år gamle bilen min mens jeg kjører forbi en bil-forettning, jeg skulle så gjerne hatt ny bil. Men jeg vet egentlig at det bare er tull med en til eller å bytte ut den gamle. Det Norske forbruket av slike lukses varer har rett og slett ikke korronspondert med levetiden på varen og veksten i befolkningen. Og det er vel lite nyte for en bil forhandler i Bergen å prøve og selge en tysk importert bil til Sverige og dermed er det en naturlig ned gang i salget tror jeg. Og hva så med bolig bobblen. Den har oppstått ved det at banker har vært vel villige til å la mellom finansiering være løsningen i for mangen år eller rett og slett bare for ofte tror jeg. Hvis alle de som kjøper nytt hus, kjøper før de selger i det bygge bransjen stadig setter opp nye byggefelt. Ville det da ikke være litt naivt og tro at det ikke da finnes mer hus på markedet enn det som er reelt og som en følge av dette blir prisen på boliger dyttet opp. Jeg kan ikke gi et nøyaktig anslag på hvor mange hus som i reealiteten var til salg mens et nytt hus ble kjøpt. Men enn kunne vel foreksempel sett på antall første gangs etableringer og så tatt i fra 70% av de andre kjøperne og lagt til et av deres hus på salg. Men det ville bare vært å gjette. Nå med strengere krav om lånn vil vi få et mer reelt marked, der første gangs etablering vil bli billigere. Yeay tenker jeg som ennå ikke har eget hus eller eier leilighet. Så dette er heller ikke en finans krise men mer en tabe av at bygge bransjen ikke har jobbet tett nok med bankene og eiendomsmeglere for å finne ut hvor det reelle markedet ligger, tenker jeg. Også på grunn av disse feilene som har oppstått har vi konsekvenser ved at mennesker mister jobber. Og de er det jo synd på. Men fortvil ikke, Stavanger har et av de arbeidsmarkedene i Norge som trenger mest folk. Og hvis en er villig til å bo i en by med litt mindre regn enn Bergen er det jo en tanke å se etter ny jobb der. Enn må være med på og gå med på at det ikke er arbeidsplasser i hver by og at det er naturlig at en befolkning flytter på seg for å bo en plass der det er noe å livnære seg av. Og nei, for alle dere som har jobbet i byggebransjen og mistet jobben er det nok ikke så mangen ledige bygge jobber, dere må gjøre noe som skjer under en hver form av bobble sprekk. Finne dere et annet yrke til det blir kapasitet til dere i bransjen deres igjen. Mer konsekvenser. Vi må huske at mangen av yrkene som har mistet store markedsandeler på grunn av den økonomiske krisen er de som tjenner over snitt i Norge. Det betyr at penger som ellers ville bli brukt av dem ikke blir det. Det i sin tur gjør igjen at salget av lavere klasse luksus produkter går ned og igjen at disse menneskene risikerer å miste litt av inntekten sin. Vi har nå hva som er kjent som en ond sirkel. Det generelle forbruket vil altså gå ned. Men er det så galt? Disse problemene gjenspeiler seg internasjonalt på enda større nivåer med svimlende summer og store avkjedelser, for å ikke minst snakke om konkurser av finans giganter. Og dette tapet internasjonalt får konsekvenser på et lokalt nivå igjen i Norge. Enda en ond sirkel. Hvordan kommer vi oss ut? Etter å ha blad litt i en historie bok fant jeg ut at det har vært finans krise før i verden og vi kom oss ut av den også. Sist gang vi klarte det, eller rettere sagt USA klarte det, var det ved å eksportere store mengder varer til et kontinent i krig og nød sammen med å gi billige lån til dette kontinentet. Den gang var det Europa. Men hvem skal vi krige med nå tenker du kanskje. Vel Bush sa at han holdt unna denne finans krisen i 8 år som president men det var ikke nok. Nei det var ikke nok å ærklære krig mot Iraq og Afganistan, det viste seg nemlig at å flytte masse våpen til disse landene var dyrere enn alle varene disse landene trengte fra USA, tenker jeg. Yeay tenker jeg at det viste seg krig ikke løser en finans krise. Men hvordan da, hvis ikke med en ny stor krig? Vel det finnes et kontinent, om dogg ikke tre kontinenter som kunne trengt masse varer fra Europa og USA for ikke å snakke om billige lån som de ikke trenger å betale tilbake. For vi betalte aldri egentlig for Marshall hjelpen. Vi betalte den gjennom varer som vi brukte til utvikling. Jeg tenker først og fremst på Afrika. Afrika som kontinent har enda en del trøbbel. Men for første gang på 30 om ikke 50 år finnes det masse av massevis med gode nyheter. Du kan i dag telle afrikanske konflikter på en hånd og de fleste landene har stabil vekst og et stabilt styresett. Vi har en mulighet til å redde oss selv ut av vår finans krise med å løfte afrikas nasjoner ut av deres. Yeay tenker jeg. Nå trenger jeg bare alle andre til å bli med på å se mulighetene til å forandre verden som vi kjenner den i dag til et bedre sted via å løse finans krisen. Hvis ikke noen har noen enda bedre forslag da? Fortell om ditt forhold til finans krisen og hvor du ser løsninger. Korriger meg og kjeft på meg. Uttryk sine og glede! Det er vel derfor vi er forum hoppere? Endret 14. januar 2009 av Sachath Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå