stf1 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Heisann godtfolk! Jeg har akkurat kjøpt meg ny maskin, den ser slik ut https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=90321. Det som skaper problemer er dette: -Asus P5Q3 Deluxe/WiFi-AP @n -OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum EB 2 GB (2 x 1 GB) (to sett, altså 4x1G) Problemet er at maskina ikke vil starte med alle fire minnebrikkene. Den booter fint med to minnebrikker, men hvis jeg setter inn en tredje og en fjerde så får jeg iallfall ikke bilde på skjermen. Jeg har lett litt rundt å prøvd å finne en løsning, men det jeg finner er at "maskiner kan være ustabile med fire minnebrikker"; det hjelper meg lite. Jeg har ikke fått dvd-spilleren enda så jeg har ikke fått installert noen ting, bare konstatert at maskina starter, og at d blir liv.. hvis jeg kun bruker 2x minnebrikker. Alt er default i BIOS. Det er mulig at problemet går vekk når jeg har fått installert vista (64), noe som er antydet noen steder på nettet, men siden jeg ikke får bilde engang så er nok problemet større. Håper noen har gode ideer. edit: Etter å ha fiklet litt rundt, byttet brikkene om hverandre, osv. for å finne ut om en av brikkene var dårlige så startet den til slutt med alle fire. Jeg er ikke overbevist enda og får kjøre en memetest når jeg får lagt inn operativsystem. Akkurat nå ser det ut til at det kan være noe i at 4 brikker er litt ugreit. Endret 14. januar 2009 av stf1 Lenke til kommentar
azreel Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei, det jeg foreslår er å sjekke om det finnes en nyere BIOS versjon for hovedkortet ditt som eventuelt fikser problem med støtte av minnebrikker el. Sjekk info før du oppdaterer... ikke alltid det beste med nyeste bios versjon. Lenke til kommentar
freonor Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hei! Asus + 4 slots populated(4x1gb) = dårlig ide. Du må sette timings manuelt og sette volten manuelt også. Dette bør løse problemet. Endret 14. januar 2009 av freonor Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Asus + OCZ + 4 brikker pleier aldri å være en god idé. Har hatt problemer med dette selv, men de fleste andre minnebrikker fungerer greit (Crucial, Corsair, geiL, Kingston osv.). Kjører det greit med 2 brikker uansett hvilke slots du har dem i? Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Heisann godtfolk! Jeg har akkurat kjøpt meg ny maskin, den ser slik ut https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=90321. Det som skaper problemer er dette: -Asus P5Q3 Deluxe/WiFi-AP @n -OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum EB 2 GB (2 x 1 GB) (to sett, altså 4x1G) Problemet er at maskina ikke vil starte med alle fire minnebrikkene. Boot med 2 minnebrikker. Gå inn i bios'en og sett RAM volt'en til 1.9V Slå av, sett i de andre to minnebrikkene og se om det hjelper. Eventuelt kan du også forsøke å sette de de andre minne parameterene manuelt også. TEK Lenke til kommentar
stf1 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Som sagt så går maskina nå med alle fire selv med alt på auto, men ikke stabilt. Brukte natta på å lese rundt, og ser at mange har problemer med asus-kort og fire brikker. Særlig OCZ virker det som, og det er jo flott siden jeg har akkurat det! Jeg må bare sette meg litt inn i biosen, prøve meg litt fram, og se om jeg ikke får det til. Går utifra hvilke innstillinger andre har brukt da jeg ikke har rotet med en så avansert bios som dette før. edit: fikk hentet en eldre dvd-leser, men det ser ikke ut til at den leser så bra. fryser under loading av setup, irriterer meg at jeg enda ikke har fått dvd-brenneren jeg bestilte!! Endret 14. januar 2009 av stf1 Lenke til kommentar
Trond-Eirik Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Som sagt så går maskina nå med alle fire selv med alt på auto, men ikke stabilt. Brukte natta på å lese rundt, og ser at mange har problemer med asus-kort og fire brikker. Særlig OCZ virker det som, og det er jo flott siden jeg har akkurat det! Jeg må bare sette meg litt inn i biosen, prøve meg litt fram, og se om jeg ikke får det til. Går utifra hvilke innstillinger andre har brukt da jeg ikke har rotet med en så avansert bios som dette før. edit: fikk hentet en eldre dvd-leser, men det ser ikke ut til at den leser så bra. fryser under loading av setup, irriterer meg at jeg enda ikke har fått dvd-brenneren jeg bestilte!! Hadde samme problem som deg. Først ville den ikke boote, etterpå var den noe ustabil. Først, har hørt noen som kommenterte at de ikke klarte å installere Vista før de slo av SpeedStep. Så om du holder på med selve installasjonen kan de være verdt å teste. Deretter: Hva bruker du for å teste minne? Det finnes diverse verktøy, også Vista har et program for minnetesting. Bruk dette. Jeg måtte sette DRAM volt, DRAM timings og minnefrekvens i henhold til spesifikasjonen på minnet før det fungerte prikkfritt. Mitt minne er 1066Hz men default fra bios'en var 800. TEK Lenke til kommentar
freonor Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 jeg sa det tidligere, men sier det igjen siden du ikke lytter. sett timings og spenning manuelt! Dette vil mest sannsynlig løse problemet. Gå på ocz sine sider og sjekk verdiene hvis du er usikker på hva du skal sette det på. Les manualen din om du ikke vet hvordan du stiller inn ting i biosen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå