Gå til innhold

Redd for å kjøre bil

Colb

Anbefalte innlegg

jeg mistet lappen i sommer, kjørte i 87 km\h i 60 sone (2 kmh for for til å ikke miste lappen). jeg trodde jeg var i en 80 sone (dette var ingen typisk 60 sone med hus og tett bebyggelse, men landevei) speedometeret viste 90 noe jeg egentlig ikke har dårlig samvittighet for de fleste pusher farsgrensen litt når de kjører langt har jeg intrykk av

uansett skal jeg nå gjennom teoretisk og praktisk prøve på nytt, men jeg sitter med en angst for å kjøre bil. fordi jeg er redd for å miste lappen igjen, jeg visste ikke at jeg brøt loven, og selvfølgelig kommer jeg til å være mer observent når jeg kjører, men kaldsvetter nesten ved tanken på å sette meg bak rattet igjen. noen som kjenner seg i situasjonen? hvordan kom du deg over det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg mistet lappen i sommer, kjørte i 87 km\h i 60 sone (2 kmh for for til å ikke miste lappen). jeg trodde jeg var i en 80 sone (dette var ingen typisk 60 sone med hus og tett bebyggelse, men landevei) speedometeret viste 90 noe jeg egentlig ikke har dårlig samvittighet for de fleste pusher farsgrensen litt når de kjører langt har jeg intrykk av

uansett skal jeg nå gjennom teoretisk og praktisk prøve på nytt, men jeg sitter med en angst for å kjøre bil. fordi jeg er redd for å miste lappen igjen, jeg visste ikke at jeg brøt loven, og selvfølgelig kommer jeg til å være mer observent når jeg kjører, men kaldsvetter nesten ved tanken på å sette meg bak rattet igjen. noen som kjenner seg i situasjonen? hvordan kom du deg over det?

Er du sikker på at du må ta teoriprøven også? En kompis av meg ble tatt for litt høyere fart, og måtte kun ta oppkkøring.

Eller er du kanskje en fersk sjåfør med nesten "varmt førerkort"?

Lenke til kommentar

Er det virkelig slik at hvis du har hatt lappen i feks ett år og blir tatt slik som trådstarter beskriver så må du ta teori og oppkjøring på nytt? :s

Siden jeg ble tatt i en 70 sone og mistet lappen (kjørte i 106, trodde det var 80 sone). Men jeg fikk lappen tilbake etter 3 mnd i posten ;p Hadde hatt lappen i kanskje 4 år fra før av.

OT:

Hvis du har faktis litt angst(redd) for å kjøre bil så tror jeg kanskje du like godt kan prøve å holde deg unna, hvis du ikke absolutt må kjøre bil for å komme deg til steder. Eller, bare hoppe i det og være litt mere obs på fartsgrensen framover. Selv ville jeg valgt det siste alternative, menst pga jeg elsker å kjøre bil hehe

Endret av zeus5k
Lenke til kommentar

jeg fikk 8500 i bot+miste lappen+3 mnd karantene+ta oppkjøring og teoretisk prøve på nytt. grunnen til at jeg ikke slapp unna med bot og 3 mnd karantene er fordi jeg har hatt lappen i under 2 år. værste er at jeg ikke føler jeg "lærte" noe. vi kjørte tilbake og skiltet var vanskelig å se (sikkert en grunn til at de venta der). jeg startet å vinke politiet forbi (ble tatt av up) siden jeg trodde de var på vei forbi meg. så tenkte jeg at jeg sikkert hadde noe ødelagt på bilen. var 3 i bilen og ingen skjønte hvorfor de hadde stoppet oss. så jeg lærte jo ikke noe av denne "leksa" politiet gav meg. vurdering å ta lappen og ikke kjøre på et par år. så er det hvertfall vanskeligere å miste den. i tillleg fulgte jeg bak en trailer som kjørte foran meg.

jeg skylder ikke på andre. var 100% min feil, men mener at straffen var litt ufortjent, siden jeg ikke akkurat føler meg som en ung råkjører som skal "teste" bilen og imponere venner.

jeg er absolutt glad i å kjøre bil, men om jeg da skulle miste den igjen mister jeg den jo på livstid. og lappen er jo noe man "må" ha om man bor i forstadsnorge.

Lenke til kommentar

Det blir bare verre om du utsetter det.

Sliter litt med en spesiell strekning jeg, rådyret hoppet ut i veien rett framfor meg, og når forholdene er slik som det var den gangen blir jeg litt smånervøs. Det går over, første gangen etter noe slikt er verst.

Hva er verdien i lappen om du ikke tør bruke den?

Lenke til kommentar
Skaff dere GPS med fart og fotobokser lagt inn...

Litt bedre å heller lære seg å lese skilt.

Alt unntatt 50 og 80 soner, skal skiltes regelmessig med en viss intervall. Husker ikke intervallene her og nå.

GPS gir falsk trygghet, og man lærer seg ikke å følge med i trafikken.

Fint for å finne veien dit man skal, men ikke til trafikkinformasjon.

Lenke til kommentar

Litt OT: Er det virkelig så urimelig at du også må ta oppigjen teorien om du mister lappen som fersk sjåfør? Om en person kjøyrer for fort så er det jo teoriforståelsen som har svikta, ikkje evna til å kjøyre bil.

OT:

Trur dette skal gå veldig bra eg, du har tydeligvis lært av situasjonen og vil bli ein betre sjåfør i framtida. Uansett så trur eg ikkje du er meir nervøs for å kjøyre igjen en andre personar som skal begynde å øvelsekjøyre. Er heilt sikker på at kjøyrelæraren din har sett folk som er meir nervøse en deg når dei sett seg i bilen.

Berre ta det rolig å snakk med kjøyrelæraren, vil tru at det går over ganske kjappt.

Lenke til kommentar

Hvis skiltet virkelig var så vanskelig å se at ingen av dere tre i bilen fikk det med dere, er det faktisk en mulighet for at du kunnet vunnet fram i en sak mot Politiet. Jeg aner ikke hvilken strekning du har kjørt, men i og med at dere dro tilbake for å kikke, og fant det vanskelig å se skiltet, har jeg tro på saken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
jeg er absolutt glad i å kjøre bil, men om jeg da skulle miste den igjen mister jeg den jo på livstid. og lappen er jo noe man "må" ha om man bor i forstadsnorge.

Hvis noen har fortalt deg at du mister den på livstid neste gang, og det er derfor du er nervøs, har du nok ikke noe å være redd for - du mister slett ikke lappen på livstid med mindre du gjør noe virkelig galt.

Lenke til kommentar

Hvis noen har fortalt deg at du mister den på livstid neste gang, og det er derfor du er nervøs, har du nok ikke noe å være redd for - du mister slett ikke lappen på livstid med mindre du gjør noe virkelig galt.

"Livstid" betyr uansett at det tar 5 år før du kan søke om å få ta lappen på nytt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...