Gå til innhold

Vista OEM med Acer cd-key?

caid

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en Acer Aspire 5930G. Windows Vista var forhåndsinstallert, og det fulgte ikke med på DVD.

Det ligger en skjult partisjon med et image, som kan gjenopprette fabrikkinnstillingene til maskinen, og i tillegg er det muligheter for å brenne ut backup på cd/dvd.

Problemet mitt er at jeg vil legge inn en "clean" Vista installasjon på maskinen, uten alle de unyttige tingene som fulgte med maskinen som ny.

Vet at på XP så var det kun spesielle Acer OEM versjoner som fungerte med f.eks Acer sine cd-key`er, men finner ingen info om det er det samme med Vista.

Kan jeg bruke en hvilken som helst Vista installasjonsplate, sammen med min egen "Acer Vista OEM cd-key"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  syar2003 skrev:
Bruk acer eRecovery systemet for Vista install og avslutt med decrapifier istedet for å få bort "bloatware".

http://www.pcdecrapifier.com/

Edit:

Og .. du bør så absolutt brenne ut recovery til DVD plate®.

Har såklart brent ut recovery dvd.

Men uansett om jeg kjører recovery fra dvdene, eller recoverypartisjonen, så innstalleres det en he..*?.. masse skrot sammen med Vista.¨

Er også klar over at dette kan avinstalleres manuelt, eller automatisk med diverse verktøy for formålet. Men det vill alltid være igjen rester, og systemet blir ikke like raskt som ved en "clean install".

Så, noen som vet hvilken DVD jeg eventuelt kan bruke til å installere Vista med min lisens/cd-key på denne maskinen?

Har søkt på nettet, men finner ikke ut om det finnes egne OEM dvder til Acer laptoper,

Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig dumt å begynne å rote med slikt på acer-maskiner.

Får ikke maskinen riktige drivere utilities (mange av disse er faktisk nødvendig for at maskinen skal fungere optimalt), så slår den seg vrang og lager et rent helvete. Trust me, jobber med disse maskinene hver dag.

Jeg ville heller kjørt vanlig revovery via ALT + F10, og deretter avinstallert det av programmer du ikke trenger via kontrollpanel.

Lenke til kommentar
  Haansi skrev:
Det er egentlig veldig dumt å begynne å rote med slikt på acer-maskiner.

Får ikke maskinen riktige drivere utilities (mange av disse er faktisk nødvendig for at maskinen skal fungere optimalt), så slår den seg vrang og lager et rent helvete. Trust me, jobber med disse maskinene hver dag.

Jeg ville heller kjørt vanlig revovery via ALT + F10, og deretter avinstallert det av programmer du ikke trenger via kontrollpanel.

Alt som trengs av drivere til denne maskinen, ligger jo på Acer sine support sider, så jeg kan ikke se hva som er dumt med dette.

Men uansett, skal ha en clean install på denne maskinen. Vil bare prøve å finne en mulighet til å bruke min egen windows lisens som jeg tross alt har betalt for. Men går ikke det så er alternativet en pirat versjon eller eventuelt XP.

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke Acer sin Royality OEM lisens key med standard Vista DVD.

PC OEM-leverandører benytter forhånds aktivert nøkkel og oem cert fil samt SLIC tabell i maskinens BIOS.

Dette er satt opp til å installeres vha install script (som kun finns i Acers Vista install medie)

Så du er nødt til å finne deg i å benytte installasjons mediet som leveres av Acer (Acer eRecovery).

Og ja du har betalt for OEM lisensen ... "til Acer" , og så lenge du skal benytte "den" produkt nøkkelen er du bundet til å benytte dems medie.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  syar2003 skrev:

PC OEM-leverandører benytter forhånds aktivert nøkkel og oem cert fil samt SLIC tabell i maskinens BIOS.

Dette er satt opp til å installeres vha install script (som kun finns i Acers Vista install medie)

Så du er nødt til å finne deg i å benytte installasjons mediet som leveres av Acer (Acer eRecovery).

Og ja du har betalt for OEM lisensen ... "til Acer" , og så lenge du skal benytte "den" produkt nøkkelen er du bundet til å benytte dems medie.

Takker for oppklaringen :)

Det skal jammen ikke være lett å bli kvitt dritten som følger med på en lovelig måte :S

Da blir det en tur i den svenske bukta å lete etter en Acer OEM versjon eller eventuelt en cracka utimate versjon. Er det rart det finnes piratkopiering???

Har også funnet ut at jeg kan kjøpe en ny dvd til 250 kr, men dette er alt for dyrt, er tross alt lisensen som koster, og ikke installasjonsmediet. *Prinsippsak*

Blir heller ikke kjøpt Acer flere ganger.

Lenke til kommentar
  Sitat
Blir heller ikke kjøpt Acer flere ganger.

Alle PC OEM leverandører har samme opplegget mtp Vista OEM bundle/install av OS / recovery.

Og med dertil tilleggs software.

Det er ikke noe som gjelder kun Acer.

.. bare så du er klar over det.

Men Vista'n blir ikke noe mindre clean ved å avinstallere leverandørens uønskede programvare via legg til/fjern programmer enn at den installeres fra en standard DVD.

Du kan jo f.eks også benytte revo uninstaller som etter uninstall søker i register og hd etter "rester" av installasjonen for så å fjerne dette.

Lenke til kommentar
  caid skrev:
Har akkurat kjøpt meg en Acer Aspire 5930G. Windows Vista var forhåndsinstallert, og det fulgte ikke med på DVD.

Det ligger en skjult partisjon med et image, som kan gjenopprette fabrikkinnstillingene til maskinen, og i tillegg er det muligheter for å brenne ut backup på cd/dvd.

Problemet mitt er at jeg vil legge inn en "clean" Vista installasjon på maskinen, uten alle de unyttige tingene som fulgte med maskinen som ny.

Vet at på XP så var det kun spesielle Acer OEM versjoner som fungerte med f.eks Acer sine cd-key`er, men finner ingen info om det er det samme med Vista.

Kan jeg bruke en hvilken som helst Vista installasjonsplate, sammen med min egen "Acer Vista OEM cd-key"?

Ja, du kan bruke hvilken som helst vista installasjons dvd - men bare velge den vista versjonen du har. Du kan til og med bruke vista nøkkelen på en annen maskin hvis du om så vil...

Vista nøkler er bundet opp til versjon (premium, business etc) og språk. Dvs, alle norske nøkler kan du installere engelsk med - men du kan ikke installere norsk med engelske nøkler.

Lenke til kommentar
  Uffda skrev:
  caid skrev:

Ja, du kan bruke hvilken som helst vista installasjons dvd - men bare velge den vista versjonen du har. Du kan til og med bruke vista nøkkelen på en annen maskin hvis du om så vil...

Vista nøkler er bundet opp til versjon (premium, business etc) og språk. Dvs, alle norske nøkler kan du installere engelsk med - men du kan ikke installere norsk med engelske nøkler.

Han vil fremdeles trenge acer.xml OEM Cert fila fpr aktivering med den keyen.

Les:

-> Download OEM certificates for the PC brands Acer-Dell-Sony-Asus ... <-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  syar2003 skrev:
  Uffda skrev:
  caid skrev:

Han vil fremdeles trenge acer.xml OEM Cert fila fpr aktivering med den keyen.

Les:

-> Download OEM certificates for the PC brands Acer-Dell-Sony-Asus ... <-

Har selv installert og aktivert vista på min stasjonære med nøkkel fra min bærbare (som jeg bruker xp på). Har og brukt nøkkel fra dell laptop til å installere stasjonær. Så, jeg er ikke sikker på at han trenger det.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar.

Når jeg startet maskinen første gang, fikk jeg valget mellom Norsk, Dansk og Engelsk, så nøkkelen som fulgte med fungerer nok med flere språk...

Har lest at noen som installerer med "uorginal" plate, har fått problemer med aktiveringen. Løsningen på det problemet er å ringe Microsoft og aktivere over telefon ;)

Nå har jeg løst problemet mitt på en annen måte, har nedgradert maskinen til XP, og er veldig fornøyd :) Oppstartstiden gikk fra 2:10 med Vista til 0:45 med XP. Det er inkludert bios loadingen.

Kommer sannsynligvis aldri, til å legge inn Vista igjen, på denne laptopen.

Lenke til kommentar
  syar2003 skrev:

Dette er direkte feil, har selv installert masse acer maskiner med en clean dvd og lisensen som står klistret under. Men du må aktivere windows etterpå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan får du til dette? jeg har samme maskin som trådstarter og når jeg reinstallerer Vista får jeg bare beskjed om at jeg har en ugyldig Key. Dette er da key fra sticker under pcn. Har også lagt inn acer oem sertificate og prøvd key igjen. Ikke pokker om at vista godtar min lisens key.

Dette er vel takken for at jeg har Linux på pcn, og hadde Guild Wars fungert prikk fritt fullscreen med samme grafikk i ubuntu 8.10 som vista hadde jeg ikke sett på vista lengere. Hvordan kan jeg få legge inn min lisens kode og aktivere vista??

Lenke til kommentar

Har fått ordnet det nå, den CD key som er klistret under laptopen har nå gått i søppelkassen. Den virker ikke, fikk hentet ut OEM key fra min andre acer laptop som også har Vista. Så begge virker nå. og ingen produkt keys stemmer med det som faktisk kan brukes:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...