Caliber Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei. Jeg er relativt ny i foto-faget, og har i den sammenheng et spørsmål vedrørende det å kjøpe objektiver på nett. Argumentet mot dette som jeg har blitt gjort oppmerksom på flere ganger, er at man kan være uheldig å få et "dårlig eksemplar". Mitt spørsmål er derfor; er det virkelig så stor individuell forskjell på objektiver av samme type på dagens moderne objektiver, og kan man være såpass uheldig å få et så dårlig eksemplar at man burde holde seg til butikkkjøp hvor man får prøvd det spesifikke objektivet man får med seg hjem? Når det er sagt har jeg ingen anelse om hvilke kjappe testrutiner man kan utføre på rappen i en fotobutikk for å sjekke etter grove feil ved objektivet som CA, barrel distortion, vignettering osv., noen tips fra mer erfarne fotofolk enn meg mottas med stor takk! Mvh, Caliber Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 du er bedre sikret mot mandagskopier ved kjøp på nettbutikk. 14 dager full returrett. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Dessuten så er vel prisforskjellen mellom å handle i Norge med NOK og i USA/asia og Dollar forsvinnende liten, om i det hele tatt tilstede. Omtrent 200kr å spare på å kjøpe canon 50D hos bhphoto.com og det er uten frakt, og det samme gjelder nok for objektiver. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Dessuten så er vel prisforskjellen mellom å handle i Norge med NOK og i USA/asia og Dollar forsvinnende liten, om i det hele tatt tilstede.Omtrent 200kr å spare på å kjøpe canon 50D hos bhphoto.com og det er uten frakt, og det samme gjelder nok for objektiver. Varierer nok veldig, en Canon 100mm f/2.8 USM Macro koster f.eks. ca ~3200kr på bhphoto, mot ~4800kr her i Norge Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 du er bedre sikret mot mandagskopier ved kjøp på nettbutikk. 14 dager full returrett.Nei, ikke dersom du har tatt varen i bruk. Angrefristen åpner ikke for at du kan bruke varen, noen butikker protesterer med rette om du har tatt den ut av originalemballasjen. Full returrett har du i grunn bare på Elkjøp - der kan du bruke varen så mye du vil i 30 dager. Er det feil på objektivet når du får det, får du som regel ny vare uansett hvor du handler - det tar ofte bare kortere tid i butikken... Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg er nokså klar på hvilke rettigheter jeg har, men jeg har enda ikke fått svar på hvor stor individuell forskjell det kan være på nye objektiver. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 kjøp i butikk. Du får testet det objektivet du kjøper. om det er feil på objektivet kan det nok reklameres på. det er jo 5år reklamasjonsrett i Norge. Så du skal ikke være redd for å få et dårlig eksemplar. Dette kan du også sjekke med serie nr. f.eks en 50mm fra 123456 er et dårlig eksemplar men alle etter dem skal være ok. siden du er ny, kan det også lønne seg å kjøpe i butikk. De kan gi deg svar på det meste. å kjøpe utenlands i dag lønner seg neppe ikke. jeg kjøpte en sekk og et objektiv for tilsammen ca 6000 kr inkludert frakt og moms. nå koster bare objketivet 8000kr. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg er nokså klar på hvilke rettigheter jeg har, men jeg har enda ikke fått svar på hvor stor individuell forskjell det kan være på nye objektiver. Mvh, Caliber Du vet det går ann å sjekke selv på de objektiver du ser etter på f.eks. Amazon eller B&H Photo Video ? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg er nokså klar på hvilke rettigheter jeg har, men jeg har enda ikke fått svar på hvor stor individuell forskjell det kan være på nye objektiver. Mvh, Caliber Du vet det går ann å sjekke selv på de objektiver du ser etter på f.eks. Amazon eller B&H Photo Video ? Kan du forklare litt mer detaljert hvor på disse sidene jeg finner oversikt over hvor stort forskjell det kan være på individuelle eksemplarer av samme objektiv? Noen som kan gi meg noen kjappe tips for hva en burde sjekke ved kjøp av objektiv i butikk, på hvilken måte man burde teste? Mvh, Caliber Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Det var her i en tråd,en link til en side som du kunne prosentvis se hvor stor feilmarginen det er på alle typer objektiver. Dessverre så har jeg ikke noen link og finner ikke igjen tråden,men kan hende noen leser denne og kan legge ut en link. Sigma har fått seg et rykte på slett kvalitetskontroll i det siste,Canon har generell liten kvalitetsforskjeller på objektiver,men de rimeligeste objektivene kan oppleves forskjellig. Du kan si det slik,uavhengig av produsent så er kvalitetsforskjellene proporsjonalt større jo billigere objektivene er,heldigvis så finnes det noen unntak. Endret 14. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå