primerab Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei Ser at det er endel bilkyndige innom her. Nå har jeg stelt med en Primera 2,0 D -94 i mange år. Ved hjelp av normalt vedlikehold og skifting av slitedeler, bra olje og ingen overoppheting eller annen mishandling så har denne nå nærmet seg 400 000km. Vedr. overoppheting: Vannstanden i ekspansjonstanken har knapt nok flyttet seg på disse årene, med unntak for varm/kald motor. Tectylert ble den også like etter overtagelsen i ca 97 /98. Den funker som ny fortsatt. Det er bare å skru på nøkkelen og kjøre. Forbruk en drøy halvliter på mila uansett. Dette forteller jeg fordi jeg har begynt å se etter arvtageren. (innen 2 år)Dersom Nissan hadde fortsatt å lage normalt utseende biler så hadde det blitt Nissan diesel igjen. Nå kommer poenget. Jeg hadde en Saab 99 lenge, og er svak for Saab. Nå lager de en nydelig bil som heter 9-3 1,9 td. Men er dette stabile greier, eller er det det som heromkring blir kalt en "plagebil". Punkt nr 1 for mange er jo at bilen virker hver dag, hele tiden, uten overrraskende og hyppig kluss og tull. Denne Saaben har jo mye GM/Opel i seg. Motoren er såvidt jeg vet et samarbeidsprosjekt mellom GM og en italiensk fabrikk(Fiat) Den er mao. litt av hvert og ikke bare Saab. Hva sier jungeltelegrafen ? Er dette bra greier eller er det kjente problemer eller svakheter ? Bruker bensinutgaven såpass lite drivstoff at en kan satse på bensin, eller er de på godt gammelt Saab-vis noget tørste ? Jada, jeg vet at det enkleste og sikreste blir en Toyota Avensis eller en annen kurant japs. Mazda 6 er også sikkert bra, og dessuten pen. Kanskje er en av de siste årgangene av gamle utgaven av Mondeo et veldig bra kjøp nå, eller ? VW/Audi :bob bob mvh primera Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Av de tre jeg kjenner som har denne 9-3'en, er det ingen av dem som har hatt overaskende ekstrautgifter i løpet av de ett til tre årene de har eid bilene! Lenke til kommentar
primerab Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Av de tre jeg kjenner som har denne 9-3'en, er det ingen av dem som har hatt overaskende ekstrautgifter i løpet av de ett til tre årene de har eid bilene! Ja, men det var jo oppmuntrende, og en bra statistkk ! takk. Har du noe mer interesant å fortelle ? Det er jo så få av disse bilene at det er ikke mye å høre. mvh hr Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jevnt over scorer SAAB bra på kvalitet hos blant annet svensk bilprovning Det er jo også masse fint standardutstyr på tid'en, blant annet dieselvarmer (motor og cupé) Diesel er visk relativt gjerrig også, i følge en av gutta! Lenke til kommentar
primerab Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Jevnt over scorer SAAB bra på kvalitet hos blant annet svensk bilprovning Det er jo også masse fint standardutstyr på tid'en, blant annet dieselvarmer (motor og cupé) Diesel er visk relativt gjerrig også, i følge en av gutta! Ja, det er i det hele tatt en lækker sak. Mht. feil. Ja,de større Saabene for noen år siden som var Saab tvers gjennom, lå jo i toppskiktet mht feil. Det jeg er usikker på er om det også gjelder denne spesielle "utvannede" modellen. Det er jo relativt få av dem tror jeg. Det er derfor jeg er nyssgjerrig på erfaringene fra de som har dem. mvh primerab Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Har en 2007 mod. 1.9. Saab har til dels store problemer med partikkelfiltrene på disse Fiat-motorene. De oppnår ikke tilstrekkelig varme til å regenereres med mindre man kjører langt og belaster motoren mye med jevne mellomrom. Jeg har ca. 15 km til jobb, og det er ikke tilstrekkelig til at filteret renser seg om vinteren.... Videre har 2006 og 2007 modellen problem med at en plastgjennomføring gjennom en skjerm foran rakler og lager ulyd. Dette ordnes på garanti med strips og sikaflex av forhandleren. Vindusviskertappene ruster etter ca. 1 måned og blir raskt brune og fine. Dette ordnes på garanti ved å lakkere dem opp, men det holder ikke så veldig lenge. Det finnes ingen bedre del fra GM, stående beskjed fra fabrikken er at forhandlerene skal lakkere opp. Etter en tid kommer rusten tilbake. Hos meg har låseklakken til ene bakdøra, som står på bakskjermen, rustet. Jeg er blitt lovet at den skal byttes. Bilen blir strømløs hvis den står noen timer med nøkkelen i og motoren avslått. Dette grunnet at forsterkerenheten til stereoen står på. Det er ingen inkalling på dette men det ordnes med softwareoppdatering om man reklamerer. Det er et par lager i forstillingen som jeg ikke husker navnet på, men jeg tror det er de som har med svingbevegelsen til forhjulene. Disse er en svakhet. Det finnes bedre deler fra GM og dette byttes på garanti. Problemet er at det ofte ikke oppstår problemer før 60-80.000 km og da er gjerne garanti utgått. Reparasjonen er potensielt kostbar om man må ta det på egen kappe siden det er en del arbeidstimer involvert. Dette samt partikkelfilterproblematikken deler 9-3 med en del Opel-modeller. 9-3 deler mye teknologi med Opel, deriblant chassis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå