cmyrland Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei. Jeg har en gammal traver av en HP Compaq nx7010 som kjører en Intel Pentium M 745 1,8 GHz cpu. Komplett spec-liste her. Jeg har nettopp klaska inn en ekstra minnebrikke slik at jeg nå ha 1 gb minne på systemet, men jeg lurer på om det kan være noe å hente for min del ved å overklokke dette systemet? Maskinen er "all min eie" etter at stasjonær-PC'en tok kvelden her i høst, så jeg har ikke råd til å gamble. Er det noe å hente på å overklokke? Er det i det hele tatt mulig? Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Nei det går ikke å overklokke en bærebar. Den bærebare pc'e, kommer ikke til å yte noe spesielt mer. Bærebare Pc'er blir fort varme når du prøver, jeg har selv prøvd å overklokke en bærbar, den blir sykt varm, oppi 60'c og 70'C når jeg spilte.... Råder deg ikke til å gjøre det... Kjøp en stasjonær PC. Nei det går ikke å overklokke en bærebar. Den bærebare pc'e, kommer ikke til å yte noe spesielt mer. Bærebare Pc'er blir fort varme når du prøver, jeg har selv prøvd å overklokke en bærbar, den blir sykt varm, oppi 60'c og 70'C når jeg spilte.... Råder deg ikke til å gjøre det... Kjøp en stasjonær PC. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hadde du hatt en PM med 400mhz bus kunne du kjørt en pinmod, men du har allerede en 533mhz bus. Pinmodda selv flere PM'er, de utviklet knapt noe mer varme en stock. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Hadde du hatt en PM med 400mhz bus kunne du kjørt en pinmod, men du har allerede en 533mhz bus. Pinmodda selv flere PM'er, de utviklet knapt noe mer varme en stock. Så når jeg har har 533 mhz bus får jeg ikke pinmodda videre på dette systemet? Det er altså ingen reell mulighet for overklokking i det hele tatt her? (uten å smelte maskina ) Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Hva med en HP Compaq ZE4900? http://archive.laptopmag.com/Review/HP-Pav...4900.htm?Page=0 Muligheter for å gjøre noe her? Er ikke min maskin, driver bare og mekker litt på den for en kollega. Den bør derfor heller ikke utsettes for noen risiko ved overklokking.. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det er jo lov å bruke hodet sjølv, tenk deg den "ENORME" cpu kjøleren som står inni der... den tar vekk masse varme, nei, den gjere ikkje det, til ein bærbar så er dei akkuratt kraftige nok, last ned OCCT og kjør den i noken min og sjekk cpu temp med "real temp" da ser du kanskje kvifor du ikkje bør / skal overklokke ein bærbar.. vist du synest at cpu temp er lav under last, (70 max mener eg på ein bærbar) så kan du jo prøve.. men det er jo alltid ein rissiko med denne "sporten" ein satser ikkje meir enn ein har råd til å tape.. dessuten, kva er vitsen? det er jo ikkje ein gamer pc, du spiller vel ikkje Crysis og andre krevende spill på den.. så lite vits i å klokke, tjener ikkje så veldig masse, kanskje 1 min ved bruk av ein heil dag.. Så, er ingen vits i å overklokke, skal du gjere det, kjøp ein billig stasjoner (bygg sjølv eller noke) google cpu om den klokker, finn ut om hovedkortet duger, og lek i vei. men på ein bærbar? ender berre opp med meir grilla pcu og kjøleribbe og støy, ikkje minst støy... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå