Gå til innhold

Hvilket X-58 hovedkort klokker "best"? og har ikke trøbbel med minne

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et X-58 kort

Ser at flere produsenter har max 1,65v på minnet.

Det er nå 3 mnd siden, gjelder det "alle" enda?

Asus P6T6 WS Revolution, X58 har jeg lest bare dritt om med minnetrøbbel.

Er godt fornøyd med Gigabyte fra x-48

Men modeller fra Gigabyte likker 2k under de andre og jeg prøver å finne ut hvorfor.

For eks Gigabyte GA-X58-UD5, X58, Socket-1366

Noen som har sett noen tester med et kort som er 100% topp uten problemer med 1600+ ddr3 ram?

Kommer til å ha Nvidia kort i 2009 men ser at 50% av x-58 støtter begge parter.

Takker for innspill.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dersom ikke de 4? brukerne (her på forumet) som faktisk har X-58/ci7 gidder/evner å svare vil jeg foreslå at du titter litt på XS. ;)

Og googler hver dag fremover etter (+review +ci7 +X58....).

Da alle X58-hk med en noenlunde funksjonell bios har muligheten til å sette minneklokk (i forhold til BCLK) så er det ingen grunn til å kjøpe overpriset "hyper"-DDR3.

Du skal klare deg helt fint med den billigste DDR3-1333 brikkene du kan få tak i (typisk Kingston).

Du *må* ikke ha de raskeste/dyrest brikkene, samt sette minneklokk så høyt at du faktisk får de problemene med minne/klokk som du frykter.

Trodde dette var "opplest og vedtatt" at det er *veldig lite* å tjene på ekstreme minne-settings (speed/timings)?

Men jeg ser at spesielt AMD-"klanen" er sykelig opptatt av dette.

Skal du *klokke* er det *CPU-speed* som er førstepri.

Du får ha meg unnskyldt dersom du er en av de som skal øverst "på pallen" i forumkategorien Xtreme Bandwith :D

Lenke til kommentar

Har prøvt meg på Asus P6T og Rampage II.

Disse kortene har ikke problemer med å kjøre minnet på 1600MHz, og jeg tror heller ikke veldig mange andre kort har problemer med dette. Saken er at systemet må klokkes for å få over 1066MHz på minne, og ved 1600MHz må en kjøre 200BCLK. X58 klarer vanligvis maks 220BCLK, så en vil maks få ca 1700MHz på minne. Når det gjelder minnespenning er dette i grunnen et lite problem, da det selges brikker som kjører på 1.65V og har høy frekvens og lave timings. Det mest ekstreme i prisguiden er eksempelvis noen brikker fra OCZ som klarer 2GHz cas 7.

Lenke til kommentar

Med 3 minnekanaler og ddr3 så får du all den båndbredden du trenger og litt til vil jeg tro. Og hvis det er sant som du sier at det er divider på minnet så trenger man heller ikke dyrt minne. Og som sagt, bare søk etter reviews, vet ikke om det er noen tester der de tester mange kort mot hverandre samtidig, men det er det beste å lese.

Lenke til kommentar

Har GB UD5, det støtter minnespenning langt over 1.65v, men det er ikke anbefalt av Intel fordi de er CPU som styrer dette.

Det går rykter om at hvis man setter QPI volten til minimum 0.5v mindre enn vDDR så skal vDDR settes høyere. Kjører selv med vDDR på 1.8v uten problemer, så langt. Dette kan selvfølgelig endre seg over tid.

Til GB er bios f4r anbefalt til UD5, og f4j for Xtreme.

Jeg kjører 1200mhz cl7 på minnet, må opp i 1.9-2.0 vDDR for å klare 1600 som er neste hakk.

Det ser ut som om Asus Striker klokker lengst for tiden, mens GB kommer også godt ut.

Lenke til kommentar

Ser online at mange har problemer med nettverksporten på de kortene.

Giga U5 Legger inn vista funker. Dualbooter med linux funker ikke.

Sletter linux, funker ikke osv. Tipper en biosupdate fikser det.

Kommet 2 allerede.

MSI

har Realtek og ikke fra Intel eller Broadcom, Pci-e nr 3 er ikke symetrisk og 3sli går ikke med fast bro.

Gigabyte

Har Realtek og ikke fra Intel eller Broadcom

Bloodrage

Har kun 3 minneslotter

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OK War.

Da misforstod jegt tråden din.

Mulig du bør endre tittel til:

"Hvilket X58 hovedkort er best. Til alt!" :D

Hvem bryr seg om Linux/Dualboot/Nettverks-"chip" dersom man skal klokke?

Dette blir litt som "bantråden" vi hadde for en stund siden. :)

Lenke til kommentar

Ja vet det var pirk.

Etter å ha scannet forumene kjøper jeg en 940 og sparer 4000kr da 965 ikke klokker noe bra med dagens stepping.

Sammen med OCZ i7 ram med 1,65V (sikker jalla triks at det er i7ram men da er iallefall volten rett)

Går for Gigabyte da det passer best for mitt bruk med mindre forventet datoen er feil.

Lenke til kommentar

Har hatt 2,6 p4 gikk over til 2,6 amd trur jeg, så 2,6QEE og neitakk i7 2,6 :sick:

Får angst av å være på 2,6 i 10 år.

940 og 965 var iallefall ikke noe boost i tester.

På 3dmatk og alt annet ledet 965 med 1% osv ikke verdt 4000 nei

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja vet det var pirk.

Etter å ha scannet forumene kjøper jeg en 940 og sparer 4000kr da 965 ikke klokker noe bra med dagens stepping.

Sammen med OCZ i7 ram med 1,65V (sikker jalla triks at det er i7ram men da er iallefall volten rett)

Går for Gigabyte da det passer best for mitt bruk med mindre forventet datoen er feil.

:)

Jeg har "vaklet" mellom en (ny) AMD/PHII rigg eller Intel/ci7 rigg en stund.

Valget falt denne gang på AMD.

Litt pga pris for hele riggen, men også fordi det ser ut til å bli mer morro å klokke Deneb/PHII (X4 920).

Det betyr ikke at jeg skrinlegger X58/ci7 helt, har vel vært noen ganger innom Komplett/Netshop med handlevogna "full", men "feiga ut".

Det er vesentlig mere kroner med en slik rigg.

Dersom jeg skal ha en ci7-rigg vil jeg gå for:

Gigabyte X58-UD5

ci7 920

De billigste Kingston 3x1GB DDR-1333

(Skjermkort har jeg nok av for tiden).

Kan bli morro det og.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...