Gå til innhold

[Løst]Tenkte på nytt skjermkort


xequtix

Anbefalte innlegg

Tenkte på å kjøpe nytt skjermkort, men trenger litt hjelp, alt for mye å velge mellom =(

 

Specs

os: winxp pro sp3

psu: 650Watt

hovedkort: XFX NFORCE 680I SLI INTEL SOCKET 775 DDR2

ram: Geil 800mhz ddr2

cpu: Intel Q6600

gpu: ATI Radeon x1950XTX 512mb

Minnehastighet

2GHz(1GHz DDR4)

Kjernefrekvens

650MHz

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

 

Har Radeon x1950XTX 512mb, å det har vært et kanon kort siden jeg kjøpte det, til i dag. Men trenger et nytt raskt et som er raskere en 1950xtx'en å siste av teknologi

 

Har, ca 2500kr max å bruke på skjermkort, så hva sier dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Litt vidare spørsmål angående dette.. Kunne han putta 2x radeon kort på dette SLI hovudkortet ?

 

Sjølv har eg eit SLI hovudkort med 2x PCI-E slots. Har i dag eit Radeon X1800 og tenkte å skaffe meg eit Radeon HD4890, kan eg då plugge dette inn i den andre PCI-E slot'n (så lenge eg har nok strøm etc.) (=

Lenke til kommentar

x1800 og 4000-serien vil ikke fungere i CrossFire. Uansett hovedkort. Crossfire med f.eks 2 stk 4890 vil heller ikke fungere på et SLI hovedkort, bare på et CF hovedkort.

 

Når du har et SLI hovedkort kan du likevel bruke begge kortene til noe og ha begge koblet til samtidig. Du får muligheten til å ha flere skjermer koblet til maskinen. Samarbeide om 3D-ytelsen kan disse to kortene ikke, enkelt og greit :)

Lenke til kommentar

Egentlig er det ingenting i veien for å få CF til å fungere på ett nForce hovedkort.

Men Nvidia har dessverre sperret det i BIOS ved at når det detekteres flere enn ett skjermkort som ikke er Nvidia så skrues kommunikasjonen mellom PCI-E portene av og ergo vet ikke skjermkortene eller driveren at kort nr 2 er der og de kan ikke kommunisere.

Derfor funker ikke CrossFire, plukker du derimot bort denne begrensningen slik som ASUS gjorde på ett demo hovedkort en gang i tiden så funker CrossFire uten problemer.

Lenke til kommentar

Du får nok ikke bare fjernet den. Enten må det bli et nytt hovedkort eller ingen CF i denne omgang. Kjøre x1800 og 4890 i CF går dessuten ikke og om du på en eller annen måte greide å få disse to skjermkorta til å fungere sammen i CF (sannsynligheten er vel tilnærmet 0%) så vil jo ytelsen i CF begrenses av det svakeste kortet - x1800 i dette tilfellet. Dermed ville du ha fått x1800 i CF som vil yte dårligere enn kun HD 4890 alene.

Lenke til kommentar
Hmm.. Så enten må eg finne eit crossfire støtta hovudkort, eller fjerne denne "sperra" ? Er det enkelt/software/bios relatert eller krever det kirurgisk nøyaktiget på sjølve hovudkortet? :p

 

Takk for svar :D

 

Det å fjerne sperra krever ny BIOS, og for å få det til via BIOS må du ha kildekoden til denne, for den kan ikke fjernes av 3 part med hacks slik som har blitt gjort for enkelte hovedkort når det kommer til å legge til flere valg.

Og denne kildekoden er det nok kun HK produsenten som har og denne får du ikke.

 

Så ja, du må finne ett CrossFire hovedkort ja.

 

Eneste sjansen du har hatt for å få disse to kortene til å jobbe sammen hadde vært Lucid Hydra chippen.

Dessverre må jeg si den virker "Utopisk" og jeg tviler på at den kan levere.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...