ikjell Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har plutselig fått akutte bluescreens, og crash to desktop med "Memory cannot be read"-feilmeldinger. Kjører XP og Win7 på to forskjellige disker, og problemet er det samme på begge OS'ene. Kjørte memtest og fikk en drøss med feil - se bilde. Har følgende spec: Asus P5K Premium Q6600 Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 (2 x 1GB) 2 x Samsum Spinpoint disker, på 300GB+ (husker ikke eksakt) GF8800GTS 320MB Mist 600W Er det mest sannsynlig rambrikken(e) som har begynt å tulle her, eller er det andre steder jeg kan feilsøke på? Lenke til kommentar
freonor Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 prøv å kjør brikkene hver for seg i memtest. Lenke til kommentar
ikjell Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Kjørte brikkene hver for seg, og fikk ingen feil. Forsøkte også en og en brikke i hver brønn - ingen feil. Deretter begge tilbake samtidig - en drøss med feil. Men tror også jeg har funnet løsningen. DRAM Frequency stod på AUTO i BIOS. Regnet med at alt stilte seg inn riktig da, men i det jeg satte denne manuelt til DDR2-1067 MHz, så ble feilene i memtest borte. Hvorvidt det løser seg i Windows, gjenstår å se, men det ser lovende ut. Trodde AUTO konfigurerte det meste av seg selv, men det gjør det altså ikke. Kan ikke huske å ha satt DRAM Frequency manuelt tidligere heller, men har antakeligvis gjort det, og så må det ha skjedd et eller annet som har resatt BIOS, for det meste stod på AUTO nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå