Gå til innhold

Kamera kalibrering, Nikon

Anbefalte innlegg

ISO

Leser mange steder at det står ISO kalibrert og ukalibrert. Har søkt gjennom manualen til D700 og D300 uten å finne noe om ISO kalibrering. Hva er dette og eventuelt hvordan man kan utføre det?

Objektiver

Andre steder står det også om kalibrering kamera mot et bestemt objektiv. Det har jeg prøvd på min D300, med Nikon 50mm f1.4 og Nikon 105mm f2.8 VR. Uansett om jeg prøvde +15 eller -15 var resultatene så å si identiske. Det var kanskje et par piksel forskjell mellom 0 og +/-20. Så jeg tror at jeg har gjør noe feil i mitt setup... Hvordan utfører man den type kalibrering?

Farge kalibrering

Hvordan kan man gjøre det på en kamera når den har ikke mulighet for å bruke eksterne ICC profiler?

Finner mange steder på nettet der man kan finne "kalibrerte" settings til kamera, som f.eks. her. Er det en step by step for å utføre, sjekke alle de kalibreringer som er utført der for å få samme listen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At de ekstreme ISO-verdiene er ukalibrerte betyr bare at Nikon ikke sier at disse verdiene er helt eksakte - mao. kan man får variasjoner i eksponeringen. Det er ingenting du som bruker kangjøre med dette. Veridene er og forblir ukalibrerte.

Tilsvarende kan ikke du kalibrere et objektiv/hus. Det du på D300 kan gjøre er å justere hvordan enkeltobjektiver fokuserer - du kan mao. kompensere for eventuell manglende kalibrering. Det er ikke meningen at du skal gjøre dette. Det er noe du kun skal gjøre om du vet at det er behov.

At profesjonelle fotografer lager fargeprofiler for kameraet (for PS) betyr ikke at du behøver å gjøre det. RAW-konverteren din har alt en fargeprofil for ditt kamera.

Ikke gjør ting du ikke vet hvorfor du gjør. Du må lære å krabbe før du kan gå. Lær å gå før du forsøker å løpe maraton.

PS: Dette er ikke kritikk av at du spør og prøver - det er en viktig del av læringsprosessen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
ISO

Objektiver

Andre steder står det også om kalibrering kamera mot et bestemt objektiv. Det har jeg prøvd på min D300, med Nikon 50mm f1.4 og Nikon 105mm f2.8 VR. Uansett om jeg prøvde +15 eller -15 var resultatene så å si identiske. Det var kanskje et par piksel forskjell mellom 0 og +/-20. Så jeg tror at jeg har gjør noe feil i mitt setup... Hvordan utfører man den type kalibrering?

Du kan kalibrere kamera for Back-Focus & Front-Focus Problem for hvert objektiv på Nikon D3, D3x, D300, D700. (+ Canon 1D MKIII, 1Ds MKIII, 5DII, 50D & Sony A900 & Pentax K20)

Da vil kamera huske instillingen for hvert objektiv.

Du trenger et verktøy for å finne ut hvor mye du trenger å justere kamera for hvert objektiv. Dette kan ikke gjøres på øyemål, så hvis du har justert settingene i kamera så er det lurt å sette dem tilbake til utgangspunktet til du får gjort det ordentlig.

Det finnes lite verktøy for å assistere i BackFocus/FrontFocus justeringen.

Nylig ble det lansert et verktøy for dette men det er ganske dyrt, men en billigere Lite versjon kommer snart. Andre løsninger BackFocus/FrontFocus justeringer finner du med et søk på forumene.

Denne omtalen på The Luminous Landscape viser ikke bare hvordan verktøyet fungerer men gir en veldig god innføring i BackFocus/FrontFocus problematikken.

Alle her som er opptatt av Optisk skarphet og optik burde lese den artikkelen. Alle som har de nevnte kameraene som har BackFocus/FrontFocus justering og som har lagt mye penger i optik, burde benytte seg av justerings muligheten.

Skal vedde på at flere vil oppdage at optikken deres er skarpere enn de trodde. Ikke noe poeng i å ha stor blenderåpning og smal DOF hvis fokuspunktet aldri treffer?

Lenke til kommentar
At profesjonelle fotografer lager fargeprofiler for kameraet (for PS) betyr ikke at du behøver å gjøre det. RAW-konverteren din har alt en fargeprofil for ditt kamera.

Ikke gjør ting du ikke vet hvorfor du gjør. Du må lære å krabbe før du kan gå. Lær å gå før du forsøker å løpe maraton.

PS: Dette er ikke kritikk av at du spør og prøver - det er en viktig del av læringsprosessen.

Når jeg har brukt et betydelig sum penger på kamera, linser osv - vil jeg at det skal yte sitt beste. Her er det reint teknisk fokus på utstyret - ikke om jeg er profesjonell fotograf eller ikke.

Jeg har modifisert det meste fra XBOX 360, til vannkjøling i PCen. Dersom jeg bruker penger på noe - er det et skjermkort eller fotoapparat så skal den gi alt den kan og dersom det er mulig å modde - mer enn det. Jeg veit godt hvorfor jeg vil gjøre det :)

Denne omtalen på The Luminous Landscape viser ikke bare hvordan verktøyet fungerer men gir en veldig god innføring i BackFocus/FrontFocus problematikken.

Alle her som er opptatt av Optisk skarphet og optik burde lese den artikkelen. Alle som har de nevnte kameraene som har BackFocus/FrontFocus justering og som har lagt mye penger i optik, burde benytte seg av justerings muligheten.

Skal vedde på at flere vil oppdage at optikken deres er skarpere enn de trodde. Ikke noe poeng i å ha stor blenderåpning og smal DOF hvis fokuspunktet aldri treffer?

Takker! Har lest enn del om det med skrå/vertikal fokus targets. Godt å se at de tar i bruk begge 2. Det meg targets/charts er veldig vikitg, siden det er så godt som umulig å se forskjell på vanlig shots.

Har foreløpig bestilt meg ColorChecker for å begynne ett sted. Det såg ut til å være det enkleste og mest resultat givende kalibrering.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har fått svar på alle spørsmålene dine, men ikke sikker på om du stiller de riktige spørsmålene heller.

Det jeg tenker på først og fremt er kamera kalibrering. Du har helt rett at det er mulig, men før det har noen hensikt må du ha en fullstendig workflow som er kalibrert. Da tenker jeg på hardwarekalibrert skjerm (og en rimelig bra skjerm bør det også være) og profiler for papirtypene du bruker, og selvføgleig et program som støtter profiler/kalibrering.

Så i det første innlegget at du nevner ICC-profiler så du har åpenbart et forhold til profiler, men det går ikke frem i hvilken grad du bruker det. Derfor kommentaren over.

Når det gjelder kalibrering av kamera så finnes det informasjon om det på nettet. Den beste introduksjonen jeg har sett er en del av The Luminous Landscapes introduksjon til Lightroom (2.0). Dette er en video (nedlastbar) som i tillegg til å være en interessant opplæringsvideo til LR har et avsnitt om kalibrering av kamera. Jeg har ikke kalibrert kameraet mitt selv for det er et hakk over mitt behov, men de (som laget videoen) fant nå at dere Canon 1Ds Mk III ga et noe bedre resultat enn ved bruk av profilen som følger med dette Adobe-produktet.

Forøvrig har videoene info om skjermkalibrering og generelt bruk av profiler i workflowen. Anbefales selv om den koster noen dollar. http://luminous-landscape.com/videos/LR2.shtml

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...