Vreil888 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Som emne sier så er eg på jakt etter noken gode høytalere til min Nad C372.. der musikk har 1. prio Har sett på mangen merker og har fortsatt ikkje klart å bestemme meg... Hører for det meste på trance (tiësto, Johan gielen og system F) og Metall (metallica, in flames og disturbed) Fikk høre på CV sine CLS-12 på hifi klubben til ein Trance sang og var meget imponert over kor god "trøkk" det var i dai og fik beskjed at det var det største eg burde ha til min nad.. Men siden Metall ikkje dreier seg så masse om bass men meir diskant så ser eg da på "tynne" høytalere.. har sett på JBL ES90, Patos Basic 510mk2, Dali Concept 8, B&W DM684 (har lyst å bite hodet av meg for å ikkje ta DM683 når dei var på tilbud til 8k :S) Er åpen for alle forslag når det gjelder gulvstående eller stativ... Det viktigeste er at dei skal spille bra no... ikkje om 3 år når eg har fått råd til alle delene som trengs.. budsjett på 8-9,5k Lenke til kommentar
mastodon Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei E har ein NAD C372 og brukar CV VE-15F med Biltema Spikes. Brukar 4cm/2 høyttalerkabler med bananplugger. Spela som berre det! CLS-15 er og bra men litt dyrare.. Men e spela mest Rock med trøkk i.. Lenke til kommentar
Vreil888 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Hei E har ein NAD C372 og brukar CV VE-15F med Biltema Spikes. Brukar 4cm/2 høyttalerkabler med bananplugger. Spela som berre det! CLS-15 er og bra men litt dyrare.. Men e spela mest Rock med trøkk i.. Takker for svar og har hørt ein nad C372 med CLS 15 og det høres ikkje feil ut det nei... Men når eg var inne på hifiklubben og fikk testet forsterkeren så fikk eg beskjed om at ein CV 15" var for stor for forsterkeren... Det hadde kommt ein del folk tilbake med høytaleren sprengt... Han sa i hvertfall at ein CLS-12 var det største i CV serien den forsterkeren er "best" til Lenke til kommentar
Vreil888 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Ok har sett litt rundt etter brukt høytalere og no har funnet 2 til no som virker som potensielle Patos Basic 510mk2 og PSB Image T65 har noken erfaring med disse og vil min forsterker kunne drive disse skikkelig? Lenke til kommentar
mastodon Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja har merket at jeg ikke kan dra på for høgt.. Har vert på utkikk etter ein NAD c272 til å brokoble med... men de ser ut til at det er få, hvis ikke ingen til salgs om dagen... Noen som har en til salgs? Gi meg en PM.. Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 CLS15 er nok ett lite hakk for stort for en ren C372, og kan resultere i at høytalerene kan "sprenges". CLS12 skal fungere veldig bra på C372. Uten å vite hva du hører på av musikk, så kan jeg anbefale deg å ta en titt på Dali Concept 8, eventuellt Dynavoice M65. Jeg har begge disse, og er utrolig fornøyd med dem (jeg byttet ut CV V12F med Concept8, og angrer ikke). Begge av disse kombinasjonene driver jeg fint med en C372, og syntes dette fungerte fint. Skulle du savne litt av de nederste frekvensene, så kan du gjerne kombinere med XTZ 99 W12 eller XTZ 99 W10.16. Dette er min personlige mening, jeg hører på nesten helt identisk musikk som deg, og jeg er mer fornøyd med dette enn jeg var med Cerwin Vega. CV er veldig bra høytalere med masse trykk hvis du gir dem nok effekt, men for meg personlig ble de litt for mye party, og litt for lite lytting til god musikk. NAD C272 sammen med C372 er også en fin kombinasjon. Ligger 1 stk. C272 på Finn.no for øyeblikket. Kan jo også være ett alternativ. Alle nevnte høytalere kan du fint brokoble og kjøre 300W på, men eneste høytaler jeg mener du BØR ha dette på, er CLS15. De andre klarer seg fint med C372. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Ok har sett litt rundt etter brukt høytalere og no har funnet 2 til no som virker som potensielle Patos Basic 510mk2 og PSB Image T65 har noken erfaring med disse og vil min forsterker kunne drive disse skikkelig? Jeg hadde PSB Image T45 før, må si det var mye morro for pengene. De er jo laget på samme måte som T65, men samme kabinett osv. Og det er meget gode høyttalere i forhold til prisen, passer godt til musikken din også. Tror nok ikke forsterkern din har noe problemer med dem. Endret 18. januar 2009 av GnoMiz Lenke til kommentar
lynper Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei E har ein NAD C372 og brukar CV VE-15F med Biltema Spikes. Brukar 4cm/2 høyttalerkabler med bananplugger. Spela som berre det! CLS-15 er og bra men litt dyrare.. Men e spela mest Rock med trøkk i.. Takker for svar og har hørt ein nad C372 med CLS 15 og det høres ikkje feil ut det nei... Men når eg var inne på hifiklubben og fikk testet forsterkeren så fikk eg beskjed om at ein CV 15" var for stor for forsterkeren... Det hadde kommt ein del folk tilbake med høytaleren sprengt... Han sa i hvertfall at ein CLS-12 var det største i CV serien den forsterkeren er "best" til Hei E har ein NAD C372 og brukar CV VE-15F med Biltema Spikes. Brukar 4cm/2 høyttalerkabler med bananplugger. Spela som berre det! CLS-15 er og bra men litt dyrare.. Men e spela mest Rock med trøkk i.. Takker for svar og har hørt ein nad C372 med CLS 15 og det høres ikkje feil ut det nei... Men når eg var inne på hifiklubben og fikk testet forsterkeren så fikk eg beskjed om at ein CV 15" var for stor for forsterkeren... Det hadde kommt ein del folk tilbake med høytaleren sprengt... Han sa i hvertfall at ein CLS-12 var det største i CV serien den forsterkeren er "best" til Lenke til kommentar
lynper Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Hei! Kjøpte for noen få år siden, bl. a. en Nad C372 og Dali Concept 10 fra HiFi Klubben. På forhånd hadde jeg spillt på min Pioneer (2x50W) forsterker, og Altec Lansing høytalere, begge fra 70-tallet!! Klarte aldri å sprenge disse høytalerene, men de var etterhvert i ferd med å gå i oppløsning. Kom hjem med mitt nye anlegg fra HiFi Klubben, og koblet opp i spenning! Hørtes bra ut. Var nøye med å "spille inn" høytalerene (til lavt volume). Etter ferdig "innspilling", (ca 25 timer tot.) var det klart for den "store test"! Hørtes ganske bra ut, men syntes det var litt lite "trøkk"! Ringte HiFi Klubben; fikk anbefalt å kjøpe en forsterker til, C272, brokoble, og så skulle det bli skikkelig..! Så jeg gjorde. Det ble bra lyd ja, og tilfredsstillende "trøkk", men det luktet ganske snart svidd elektronikk i min loftsstue! Resultat; To sprengte diskant-elementer, + to ødelagte delefilter. Reperasjon;ca kr 3600,-. HiFi Klubben var overhode ikke interessert i å diskutere dekning av reperasjonen, til tross for at de hadde anbefalt anlegget. Etter at høytalerene var reparert, nøyde jeg meg med å kun bruke den ene forsterkeren, C372´-en. Det skulle imidlertid vise seg at selv da ble høytalerene skadet. I dette tilfellet "ga jeg høytalerene bort", (kr 2000,-), Var dritlei! Ser i forumet at mange tydeligvis refererer til HiFi Klubben som en seiøs aktør når det gjelder HiFi. Det samme gjorde jeg tidligere. Deres reklame har forøvrig vært; " selger høy lyd, ikke høy pris"!?? Min erfaring tilsier noe annet! Setter ikke mine bein i HiFi Klubben mere. Lenke til kommentar
Vreil888 Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 hmmm høres nesten ut som om eg har lyst på forsikring :S hvis ikkje du jobber for gjensidige og er slu som ein *** neida håper det skal gå bra og hvis ikkje så får hifi klubben høytalerene i retur gjennom vinduet Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Lynper, har omtrent samme erfaring med hifiklubben. I mitt tilfelle så leverte jeg inn en C372 til rep. og som at det ikke var nok at det tok 2(!) måneder så var det når jeg fikk den tilbake noen fæle striper på fronten som jeg kunne bevise at ikke var der når den ble levert inn. Men neida, det var vist min feil. Til slutt etter en måned med krangling så fikk jeg tilslutt fikset det, men kun først etter at jeg dro forbrukerrådet inn. De svarte forøvrig ikke på en av mine fem mail iløpet av tre måneder. Solgte alt jeg hadde kjøpt hos de og gikk istedet for bort til soundgarden og kjøpte nytt der. Har tatt toppen en time å få svar på mail fra de. Endret 23. januar 2009 av 2mmy91 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Det er jo typisk de kjedene da, de er ikke så opptatt av kundene, de er mest opptatt av pengene til kundene. De bryr seg ikke om de mister en kunde for å spare en 1000-lapp eller to. Derfor liker jeg ikke å handle dyre ting slike steder. Lenke til kommentar
lynper Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 ....til Vreil888: jobber ikke i gjensidige ( men har forsikring der :-) ). Takker for feedback, (støtte) fra 2mmy91! Skal sjekke "Soundgarden". Har ikke kjøpt nye høytalere enda til anlegget mitt (Forst.: NAD C372+272), da jeg har vært mye på reise. Var rimelig oppdatert på Hi Fi på 70-tallet (gammel mann ) Hva høytalere angår, (og bil; er den lykkelige eier av en Corvette) har jeg hatt en forkjærlighet for amerikansk. JBL/ Altec Lansing har passet perfekt til "min musikk" som er prog. rock. (tiltross for alderen :-) ) Eks.: Dream Theater, Rush, Kansas, Yes, Dio, Metallica.... Kjøpte mitt forrige anlegg hos en anerkjent hi fi butikk utenfor Stavanger i 1975! ( Madland Radio og Tv på Bryne). Fy fa.. som det anlegget spillte!! Altec Lansing høytalerene fikk det virkelig til å "rocke"! Må innrømme at jeg har mistet oversikten over hva som er best (og nest best/nest dyrest) av hi fi utstyr i dag. Det var derfor jeg reiste til HiFi-Klubben i Bergen da jeg skulle kjøpe nytt anlegg, stolte på deres "ekspertise" (?) Ble derfor tilsvarende skuffet, da jeg fikk kostbare reperasjoner av så godt som nye høytalere, i en konstellasjon som selger hadde anbefalt, og som butikken/ HiFi-Klubben anså at de var totalt uten ansvar for! ( Concept 10, NAD forsterkere, og Denon CD/DVD spiller. Tot ca.Kr 26.000,-). Innser at det meste, også av hi fi utstyr kan skades, hvis man "går godt nok inn for saken",. Mener at i dette tilfelle burde selger i det minste vært litt mere imøtegående! Nok klaging . Setter pris på tilbakemelding (-er) ang. høytalere. Mener (ønsker) ellers at høytalere fortrinnsvis bør være utstyrt med sikringer (har eksistert mange år, men vet ikke hvilket merke som i dag..). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå