Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken bilmerke er best/lettest å skru på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min erfaring at dette varierer ikke bare mellom bilmerker, men mellom modeller...

 

Er det for ett privat prosjekt du tenker at du vil ha noe som er lett og skru på?

 

Ja okey. Nei, grunnen til at jeg spør, er fordi jeg skal være litt utplassert neste år. For jeg går på VG1 Mekanisk nå. Og har tenkt til å søke på bilmekaniker. Også har det seg sånn at pappa gir ut aviser, så han har bekjentskap med de bilfirmaene her. Så vi har: Bertel O steen (Mercedes - Peugoet), Grenland auto (Audi - Vw), Jordkjend (Volvo - Renault)

Lenke til kommentar

Mange lærlinger legger sin elsk på enkelte bilmerker, noe som er forståelig, men også veldig synd. Spørsmålet er om du ønsker å bli bilmekaniker eller f.eks. Volvo-mekaniker. Man lærer kun ved å begi seg inn på områder man ikke behersker og hvis du kun skrur biler du kan og behersker uten problemer, så vil dine kunskaper og erfaringer være svært begrensede. Tro meg, alle biler er greie å skru på så lenge man vet hvordan man går frem!

 

Uansett, for å besvare ditt spørsmål, så er min personlige mening, som sikkert mange vil være uenig i, at VAG-biler (Volkswagon, Audi og Golf) av nyere dato (90 og 00-tallet) og amerikanske bensinslukere er verste sort hvis man er ny i faget. Dette er grunnet de uendelig mange latterlige, kyniske og tungvinte patenter som disse bilprodusentene bruker, da tenker jeg spesielt på Passat. Likevel, så er jeg godt vant med disse nå og derfor er de ikke så ille lenger, men jeg er ikke alene om å se hvor bakvendte og "alternative" disse bilene kan være. Mange nyutdannede mekanikere nekter å skru på disse bilene, mens andre lovpriser dem. Det er rett og slett snakk om hva man er vant til.

 

Jeg synes Opel er latterlig enkelt å skru på, men har også et godt forhold til Volvo og en del japanske bilder. Jeg jobber på en "ikke-merke" verksted, så jeg kommer over det meste, men jeg har også jobbet på et merke-verksted. Det jeg fort erfarte, er at mange mekanikere som kun skrur et merke, er ganske dårlige bilmekanikere. De behersker sitt merke veldig godt, men de rygger unna med en gang det kommer et annet merke inn i verkstedet. Jeg er veldig takknemlig for at jeg byttet verksted og fikk høstet alle de uendelige ekstra erfaringene jeg nå har. Man går glipp av en hel verden av biler, patenter, løsninger, erfaringer etc. hvis man kun holder seg til et merke fra starten av. Det jeg vil anbefale deg er å starte i et ikke-merke verksted og heller gå over til et mer spesifisert og dyptgående verksted etter noen år. Den erfaringen du vil få er svært verdifull og du vil erfare, i mekaniker-sammenheng, at en bil er en bil, istedet for å dele bilene opp i merker og henge deg opp i hva som er enklest å skru på. Som sagt, så er alt enkelt hvis du kan det!

 

Min avsky til VAG, samt noen andre merker, er ikke lenger bygd på at de er kronglete å skru på, men heller at de har løsninger som jeg ser på som kyniske og dårlige i forhold til bil-eierne, ikke meg som mekaniker. Det skal likevel sies at alle bil-merker har sine svakheter og alle merkene har en eller annen patent som er tungvint og et mareritt å reparere.

 

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til i dette yrket og husk at enkleste vei er IKKE måten å bli en god mekaniker på! Man skal plages og man skal komme over utfordringer som gjør deg mo i knærne og får deg til å klø deg i hodet. Dette, kombinert med god oppfølging fra bedriften og bra engasjement fra dine kolleger og fra deg selv, er det den eneste måten å bli god på. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

suzuki, volvo og litt saab. De to siste har mangen deler hos biltema for de som liker det :p

 

Peugeot er faen meg det verste dritet som det går an å mekke på, ikke en ting som går under "standard", "iso eller "eu".

 

Hilsen tidligere peugeot 205 eier

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har hatt VW, Peugeot, Opel, Fiat, SAAB og Ford. Enkleste å skru på er helt klart Opel, verst er Peugeot. For Opel er det også god tilgang på deler, og originale deler er ofte billigere enn Mekonomen, Torshov etc.

Lenke til kommentar

Jøsses, endelig et nyansert innlegg i en klassisk diskusjon om hva som er bra og dårlig å skru på. Takk, LiamH!

 

Selv er jeg bare hobbymekaniker, stort sett for å vedlikeholde egne og venners kjøretøy, og har hatt et visst utvalg av merker og modeller. Av "nyere" kjøretøy har jeg tatt vedlikehold på diverse Citroên/Peugeot, et par VAG og Mazda, foruten eldre Saab, Volvo, Toyota, Ford og Opel.

Har bla.a. hatt en fullspekket Citroên CX 2.5 TRD Turbo II. En ganske kompleks bil med en (den gang) heftig diesel-motor (ladeluftkjøler, turbin, ++), og ekstremt mye elektriske dulpeditter. Jeg tok vedlikehold/overhaling på både pneumatikken (på denne bilen var både styring, bremser, og fjær/demping drevet av en sentral hydraulikkpumpe, med rundt 150 bar trykk...), byttet clutch og registerreim på motor. Kanskje det var fordi jeg ikke jobber med bil til dagen, og derved ikke hadde de store forventningene til hvordan en bil "skulle" skrues på, men jeg syntes at denne bilen var ganske fornøyelig å skru på. Med 1 unntak (hydraulikken), trengtes det ikke noe spesialverktøy til noen verdens ting. Tradisjonelt håndverktøy og instrumenter holdt til det aller meste. Har byttet en god del register-reimer i løpet av årene, og denne CX-en, med sin komplekse og fysisk store motor, var den jeg har brukt kortest tid på av alle. Men jeg satt på en krakk, på utsiden av høyre framskjerm, og byttet reimen! Skrudde bare av innerskjermen, og vips var hele høyre del av motoren tilgjengelig fra utsiden. Enklere kan det ikke gjøres.

"Alle" sier at f.eks franske biler er et sant mareritt, hvor intet følger standarder. Vel, nå har jeg ikke disse "standardene" innebygget i kroppen, og har derved ikke hatt noenting som har vært "umulig" eller "ubrukelig". Jeg sier ikke at franske biler er bedre enn annet, men prøver å poengtere det LiamH også skriver, at det har mye med forventninger til hvordan det skal se ut, hvorvidt om det er lett, vanskelig, eller et helvete å skru på.

 

Som LiamH, vil jeg anbefale deg elektroboy, å jobbe på et ikke-merkeverksted de første årene. Så får du oppleve nyansene i "bilens verden", og du står bedre rustet til å bli en dyktig bilmekaniker.

 

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar

Skrur til daglig Peugeot hos Bertel O steen. Må si at det ikke er så ille som folk skal ha det til, litt for mange uten peiling sier si mening her. Holder ikke med å ha hatt en gammel 405 f.eks og si den er dritt på fordi ting er vanskelig på den iforghold til en volvo 240 f.eks.

 

Peugeot er rimelig kurrant, noen ting er jo anderledes på franske biler, men vender seg jo til slikt. F.eks syl 1 er ikke på register side, som de fleste andre har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...