Gå til innhold

F- styrkesoldat snart?

Liestöl

Anbefalte innlegg

Par spørsmål her..

Var inne og fullførte førstegangstjeneste på HVUV og dimmet i sommer. Renger med jeg er plassert i F-styrken automatisk? Er det ikke ca nå jeg burde ha fått noe skriv, blitt innrullert og fått utlevert utstyr?

Har hørt at folk i I-styrken kan reise på mye kurs dekka av forsvaret, det er vell ikke en liten sjans F-slappisene får samme gode?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Par spørsmål her..

Var inne og fullførte førstegangstjeneste på HVUV og dimmet i sommer. Renger med jeg er plassert i F-styrken automatisk? Er det ikke ca nå jeg burde ha fått noe skriv, blitt innrullert og fått utlevert utstyr?

Har hørt at folk i I-styrken kan reise på mye kurs dekka av forsvaret, det er vell ikke en liten sjans F-slappisene får samme gode?

Kom deg inn i I-Styrken, da får du det du trenger av kurs og trening til å holde nivået oppe.

Ellers, så er det lite penger til å trene F-Styrken i år.

Lenke til kommentar

øvelsene til F-styrken er dritt kjedelige også.

befal med mindre erfaring og kunnskap enn de menige, ingen(verken befal eller menige) er motiverte til noe, ingen som bryr seg om man f.eks ikke kommer på leksjon eller noe slikt, bekledningen er slik man føler for.

skulle tatt i-styrken selv, men har ikke mulighet til å trene så mye de trener.

du får all info om utstyr og slikt i posten etterhvert, samtidig får du også masse info om i-styrken og mulighet til å melde deg på der, og å se på utstyret de får.

Lenke til kommentar

Det er riktig Herrbrunn. Er bare befal som vil bli trent fra F i 2009.

Men gjevnt over så har politikerene sviktet Heimevernets kvalitetsreform ved å kutte budsjettet for 2009. Grunnen til at man reduserte antall soldater var jo nettopp for å frigjøre mer middler på soldat. Er det jeg med at det er gjevnt over lite penger

Når man da går inn å kutter budsjettet, så er det noe som skurrer.

Hva er vitsen med å bruke en masse penger på å utdanne soldater, når man ikke er villig til å holde den kompetansen man gir dem ved like, ved å gi dem som blir overført til Heimevernet nok trening, og meningsfull trening.

Litt av problemet F-Styrken har, som Aklla nevner ovenfor, er at man finner svært varierende motivasjon i alle ledd. Mye av problemet der ligger i at det er mye befal som ikke ønsker å være i Heimevernet, og de har en tendens til å drepe motivasjonen til de, de har under seg.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar

Man kan vel si det slik at F-styrken er der fordi at de MÅ, mens I-styrken er der fordi at de VIL.

Nå sier jeg ikke at alle i F-styrken er umotiverte folk som ikke vil være der, men andelen er etter hva jeg har sett langt større enn i i-styrken. Og jeg sier ikke at alle i F-styrken gir seg faen, men dere skjønner hvor jeg vil.

Jeg dimmet også fra HVUV i sommer. Var du i Kp.A eller Kp.B ?

Jeg vil anbefale deg I-styrken. Mer midler, kjøretøy oppsatt, prioritet på ustyr, bedre utstyr, motiverte og kunnskapsrike folk, øvelser med mening og muligheten for mange kurs.

Lenke til kommentar

Kp.B, 2.Tropp, Alpha, geværmann 3 her ;)

Anbefaler deg virkelig i-styrken. Det vi gjorde på HVUV er barnehage i forhold. Mye mer seriøst, og MYE mer fornuftig.

Det er ikke sånn: La oss gå 2 mil for og komme til et område hvor vi skal sove i telt.

Det er mer sånn: Vi er kjøretøyoppsatt, så vi kjører dit vi skal, såfremst ikke situasjonen tilsier noe annet. Alt annet blir bare dumt.

Også, såklart, det alle roper og hyler om i dagens forsvar: Vi får HK416 :p

EDIT: Nei. Siden F-styrken ikke skal trene i 2009, så vil jeg tro at du er trygg enn så lenge. Og navnet Liestøl er kjent. Kanskje ikke så rart, siden vi var i samme kompani, har jeg garantert hørt det på oppstillingsplass :p

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Par spørsmål her..

Ja du blir automatisk plassert i F-styrken. Men det kan ta en stund før du får utstyr og innkalling. En kamerat av meg fikk ikke utstyr før 1,5 år etter han dimmet, og det er forsatt et år til han skal på rep fikk han bedskjed om.

Jeg kan anbefale I-styrken, er med selv, er bare vanlig Gævermann, men det er utrulig mye gøy du får vere med på. Første dagen jeg var på rep med I-Styrken fikk jeg skyte inn en MG, par tusen skudd.(Litt flaks med startdagen min der =P) :thumbup: Ellers er det mange kule øvelser og ting du får gjøre, føler også det er mye mer frihet og du kan lett prate med befale som det var din egen kompis, med det mener jeg at det er ikke noe "heil hitler" og opp i rett hver gang du skal snakke til befalet slik det er i førstegangstjenesten, men dette kan selvfølgelig variere fra plass til plass.

Det er også mye kurs du kan vær med på, jeg har ikke vært på noen enda, pga tidspress, er student og har nok med de 3-4 øvingene som er i året, selv om det er godt og få komme seg vekk fra skolebenken en gang i blandt. Det er sosialt, gøy og ok lønn.

Har du tid til en uke + 3 helger i året (pluss minus), motivasjon, ønsker kurs, jobbe blandt mer motiverte og erfaringsmessige folk og tjene mer penger enn det du får hos F-styrken så anbefaler jeg deg til og søke inn i I-styrken. :)

Lenke til kommentar
Jeg kan anbefale I-styrken, er med selv, er bare vanlig Gævermann, men det er utrulig mye gøy du får vere med på. Første dagen jeg var på rep med I-Styrken fikk jeg skyte inn en MG, par tusen skudd.(Litt flaks med startdagen min der =P) :thumbup: Ellers er det mange kule øvelser og ting du får gjøre, føler også det er mye mer frihet og du kan lett prate med befale som det var din egen kompis, med det mener jeg at det er ikke noe "heil hitler" og opp i rett hver gang du skal snakke til befalet slik det er i førstegangstjenesten, men dette kan selvfølgelig variere fra plass til plass.

Det er også et VELDIG stort pluss jeg ser med i-styrken. Nå snakker jeg kun for min i-styrke, men jeg har blitt fortalt at det er på lik linje i andre avdelinger.

Det er ingenting som heter fenrik eller kaptein hos oss. Alle går på fornavn, og det å gå opp i rett er noe du gjør første dagen på øvelse, når troppsjef skal ha avmelding. Det kan ikke på noen måte sammenlignes med vanlig førstegangstjeneste. Det er et veldig godt samhold, da alle er der frivillig også. Styrken fungerer nesten som en gjeng med kompiser som løser oppdrag.

Det er bare en mer avslappet stemmning. Ingen kommer og kjefter på deg om etter en dag på skytebanen, skoene dine trenger en puss osv. Såklart er det viktig og se bra ut, men du skjønner poenget.

Så glem det vi gjorde på HVUV, glem kjeftinga, glem soving i knappetelt bare fordi "det er sånn", glem gåing fordi "jeg sier det" og bare slapp av. Førstegangstjenesten er over, på tide og ha det gøy. (Det burde vært slagordet til i-styrken :p)

Lønna er også ganske grei om du feks er student eller lærling. 140 kr dagen, pluss 700 kr i i-styrke tillegg. Så får du også tillegg om jobben din ikke lønner deg for de dagene du er inne, barn osv osv.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Geværmann 7

Det er ikke noe som heter geværmann 7.

Trist at man har så lite penger at man ikke engang kan utdanne én MG-mann per lag.

Hadde vært kjekt om du faktisk skreiv hva som var rett da? Er det geværsoldat?

Var ganske sikker på det var "geværmann" Men Nr. 7 kan ingen ta i fra meg!

Vi blei ikke utdannna i MG når jeg var der, men trur dei som er nå har MG-lag..

Men MG-3 er jo alt for stor og tung uansett..

Og navnet Liestøl er kjent. Kanskje ikke så rart, siden vi var i samme kompani, har jeg garantert hørt det på oppstillingsplass

:!:

Var vell alltid noe feil med meg på oppstilling.. Liestøl! fiks kragen, fix skjegg, fix hår, Liestøl det er ikke noe håp for deg!.. Dessuten var jeg varatillitsmann..

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar
Hadde vært kjekt om du faktisk skreiv hva som var rett da? Er det geværsoldat?

Var ganske sikker på det var "geværmann" Men Nr. 7 kan ingen ta i fra meg!

Poenget mitt er at man bare har cirka fire geværmenn per lag, siden noen må ta seg av MG-en.

Vi blei ikke utdannna i MG når jeg var der, men trur dei som er nå har MG-lag..

Men MG-3 er jo alt for stor og tung uansett..

Det er synd. MG-en er livsviktig, og absolutt ikke for tung. HV skal ikke drive med superninjasquirrelkrigføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...