Ashaman Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Prosjekt Stargate: Atlantis, av Ashaman. Hei folkens, da var jeg igang, igjen! På tide å dra igang hovedprosjektet mitt da? Dere som leser på bit-tech sine sider har kanskje fått med dere at jeg har lagt ut prosjektloggen min der, men her får dere den altså på norsk. (Mulig det blir engelsk etterhvert, får se hvor mye tekst det blir å oversette.) Håper dere kan få litt inspirasjon fra loggen, og att dere kan inspirere meg til å fortsette, og gi meg idèer og tips som dere kommer på. Får starte fra begynnelsen av; for ca. ett halvt år siden startet jeg å se på TV-showet "Stargate: Atlantis" og ble helt hekta fra første episode. Omtrent da jeg holdt på å se sesong 2 drev jeg å lekte litt med idèen om å lage ett så lite kabinett som mulig, men som fortsatt hadde plass til ett ATX-hovedkort, liggende flatt. Jeg tok ett par mål og lagde meg noen 3d modeller i Google SkechUp. Etter att det var gjort så gikk hele greia i glømmeboka, for nå var idèen lagret, planer om å gjøre det fantes ikke på denne tiden. Men etter en tid dukket det opp en idè om å lage en mod med SG: Atlantis som tema. Plutselig kom jeg på att mitt "så lite som mulig ATX-kabinett" kunne vere det perfekte kabinettet for en SG: Atlantis mod. Tankene surret rundt i huet, og etterhvert fant jeg ut att denne gale idèen faktisk kunne vere artig å realisere. Jeg prøvde å få alle idèene mine ned på "papir" i form av 3d modellen jeg hadde av kabinettet fra tidligere, men skjønnte fort att mine ferdigheter i programmet ikke var gode nok til å få frem det jeg ville. Derfor gjorde jeg tegningene "oldschool", med blyant! Jeg tok noen printscreens av 3d modellen og printet dem ut. Deretter satte jeg meg ned i ny og ned og tegnet designet jeg ville få frem. Tegningene er ikke veldig nyaktige, men jeg lagde dem mest for å få litt peiling på hvordan idèen min ville bli. Senere må jeg nok tegne alt nyaktig og målsette det. Vel, over til bilde delen: Her ser dere tegningene jeg lagde: Front: Venstre: Høyre: Toppen: Bak: De skyggelagte områdene er gjennomsiktig plexiglass. Resten er hvit plexi som vil bli lakket. Som noen av dere kanskje ser så prøvde jeg å legge inn litt av designet fra "Puddlejumpers" i modden. I fronten kommer jeg til å lage en stargate (ja, jeg veit det er for mange tegn på portalen jeg tegnet) med 36 symboler. På toppen skal det vere en DHD (Dail Home Device) med brytere under, slik at jeg faktisk kan taste inn en 7 symbols adresse. Jeg vurderer også å lage en boks med "krystallsikringene" som man finner på mye av tingene laget av The Ancient i serien. På venste siden kommer jeg til å lage ett kommandosenter hvor man kan lese av tempraturer og folw på vannkjølingen. Og litt brytere til lys og diverse. For å bygge den formen og størrelsen jeg vil ha på kabinettet så måtte jeg starte fra bunnen av. Jeg fant ut att den enkleste måten å gjøre dette på er å bygge en ramme for å feste alt på og som fungerer som bæring. Dermed gikk jeg til innkjøp av 6 meter med L-profil aluminium i 2,5cm x 2,5cm størrelse. Prosessen: Her ser dere kappsagen jeg bruker til å kappe aluen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg startet med å kutte opp bunnen til kabinettet: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å få fronten og den bakre delen helt perfekt så tegnet jeg opp ytterlinjene på ett ark med tegnebrettet mitt. Deretter teipet jeg delene fast til papiret. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å holde ting sammen lagde jeg disse bitene fra en plate alu: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Så poppet jeg delene sammen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Her kan dere se de to sidene sammen, og aludelene jeg tregte for å lage fire 40 graders profiler, samt to 50 graders profiler: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Når disse bitene var bøyd til testmonterte jeg kabinettet. Som dere kanskje ser så har ikke de hjemmelagde delene helt fint overflate, dette skyldes att plateknekkeren min gikk sund, så jeg måtte lage dem med skrutvinge og slegge. Defor fikk de endel merker og bulker. Tror kanskje jeg skal prøve å slipe dette ned, eller sparkle over, men får se hva det blir til: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å feste bunnen lagde jeg disse bitene: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Og disse til toppen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor ] Når rammen var ferdig trengte jeg noe til å feste hovedkortet på, så kjøpte dette brettet: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Brettet var litt for stort, så jeg tok stikksaga og kuttet vekk ca 5mm på hver side, og da passet det helt perfekt: Det er det jeg har så langt, men det kommer mer etterhver, så stay tuned! Håper dere bruker ventetiden på å gi meg ros og ris i kommentartråden! - Ashaman Endret 22. mars 2009 av Ashaman Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Da var det på tide med en update! Jeg har jobbet litt med DVD- og HDD-stativet siden den siste posten. Lagde DVD-stativet av litt alu deler og mørkeblå plexi i 3mm. HDD-stativet lagde jeg av noe perforert aluminium som jeg fikk på jobben. HDDene heller litt på skrå bakover for å treffe riktig i hullene, men håper dette vil føre til at det ikke samler seg varm luft under diskene så lett. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For å holde HDD-stativet på plass bruker jeg to thumbscrews: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har også jobbet litt på sidedørene, så nå ser dere hvordan jeg har tenkt att det skal fungere: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ble igrunn veldig fornøyd med døren, jeg må bare fikse litt mer på den, slik att den passer perfekt. PSUen er også på plass, men har ikke tatt noen bilder av dette enda. Det mangler også litt jobb på denne delen, så skal gjøre det først, og så kommer det nok noen bilder etter det. Jeg har tenkt mye på radiatoren, og plasseringen av den. Har vel funnet ut att det beste er å feste den på undersiden av kabinettet. På denne måten slipper jeg å ødelegge designet, og jeg kan putte to radiatorer under der om jeg ønsker det, for å få enda lavere temperaturer. Har gjort denne modellen i SketchUp for å se hvordan det kan bli: Jeg er virkelig ikke sikker på om jeg skal gjøre det på denne måten, fordi det vil ødelegge idèen min om et så lite kabinett som mulig, men jeg tror det vil se mye bedre ut. Jeg trenger virkelig tilbakemelding fra dere om hva dere tror! Hva tror dere om modellen jeg lagde? Har noen av dere andre idèer om hva jeg kan gjøre med radiatoren/radiatorene? Jeg kommer virkelig til å vurdere hvert eneste forslag som kommer inn, bare det er litt i samråd med planene mine! Håper dere har noen gode idèer, eller att dere liker min, for jeg er veldig usikker her! Forslag mottas med stor takk i kommentartråden! - Ashaman Endret 14. mars 2009 av Ashaman Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Påtide med en update folkens! Da har jeg (endelig!) fått ordnet dørene uten å ødelegge noe. Virker som fredag den 13. er en god dag for meg, siden det er første gangen på over en måned som moddingen ikke har gått helt galt. Det som reddet meg mest var det geniale tipset fra Alu-Tech! Tusen takk! Og hva var det spør du kanskje? Pianohengsler! Hadde ikke hatt sjans til å få så bra resultat om jeg skulle brukt vanlige hengsler. Så når hengslene var handlet forrige helg, så var det bare å sette igang denne helgen. Her ser dere den ene henglsen før det ble gjort noe: Her ser dere hvordan jeg tengte å ha den: Det som er genialt med hengslene er att man kan kutte dem som man vil, så da var det bare å kutte å feste dem på: It works! Her ser dere hvordan det vil se ut når begge dørene er opne samtidig. Neste er vel siste finpuss på rammen, og så er det plexiarbeid som står for tur! Her er linken til kommentartråden! Har du noe på hjertet er det bare å skrive ivei! Hehe. - Ashaman Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Plexi time! Klarte ikke å vente lengre, så jeg satte igang med plexien idag. Startet med en av de 6 bitene jeg har på 50cm x 50cm: Joda, jeg veit att arbeidsbenken er rotete! Men kan ikke la verktøyet ligge å slenge på gulvet. Startet med baksiden, siden den er minst synlig og første forsøk ofte kan gå galt: Når både baksiden og framsiden var gjort var det påtide å prøve seg på ene døren: For å få vinkelen på døren, så laget jeg til en planke som jeg splittet på 40 grader: Så var det bare frem med tvinger og varmepistol: Når plexien er bøyd og har kjølt seg ned får man dette resultatet (som jeg ble kjempefornøyd med): Måtte prøve en liten mock up før jeg ga meg for dagen: Til uka må jeg lage den andre døren, og så må jeg finne på noe for å få toppen best mulig på plass... Kommer vel til å skjere litt mer på dørene og slikt også tenker jeg. Kommentartråden! - Ashaman Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 22. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2009 Mini, mini update. Var utrolig mye støv på kameralinsen min, så var bare ett bilde som ble brukbart, men jeg har gjort fedig alle platene nå: Neste blir å få festet alt til rammen, og skjære hull til vinduene. Kommentartråden! - Ashaman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå