Gå til innhold

BK: dybde i landskap, dslr vs kompakt/megazoom


Anbefalte innlegg

hei

 

tror dere at man vill få mye mer dybde skarphet i landskaps bilder med et dslr(med liten blender, høyt f nr, feks f8-11), sammenlignet med et bra kompakt kamera(s6500fd)!?

 

Har spurt et lignende spørsmål før, men følte at jeg ikke fikk noe sikkerlig svar da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det hjelper på mennesker.

 

Det er en Magnumfotograf som heter Alex Majoli som kun bruker kompaktkameraer fra Olympus. Han setter pris på størrelsen, at de er så diskret og ikke minst hvor mye dybdeskarphet han faktisk får. Han har fotografert i de fleste større krigene de siste 20-30 årene.

 

:)

Lenke til kommentar

Ikke for å løpe for langt offside (eller -topic), men Majoli er midt i 30-åra, så jeg tror ikke han har vært stort andre steder enn Afghanistan og Irak. At intervjuet på Rob Galbraiths side gjorde han til en selvsagt referanse for alle kompaktforkjempere overbeviser megikke om annet enn at C-x0x0-serien var hans favorittverktøy for fem-seks år siden. Hva skyter han med nå?

 

Fortrinnet i dybdeskarphet er større jo kortere brennvidde kompakten har, men det gir igjen mindre bildebrikke og dårligere filer.

Lenke til kommentar
Men så har han faktisk flere kameraer hengende rundt halsen som han fyrer av i en innøvd sekvens, når han skal ta bilder hurtig nok.

Korrekt.

 

Folk lar seg ikke lenger lure av noe som ligner på. Men så vil de heller ikke oppfatte en Leica M8 som proff.

"Gammelt filmkamera.. hvem bruker film nå?"

 

Og Kjetil-H, poenget med det intervjuet er at det faktisk er fullt mulig. Når amatørfotografer MÅ ha et Nikon D700 fordi de MÅ ha gode filer, da er det en forferdelig fin kontrast som faktisk beviser den gamle tesen om fotograf foran kamera.

Lenke til kommentar

Jo, jeg ser den helt klart.

 

Det første digitalkameraet jeg kjøpte selv var en Olympus C-4040, og tanken frembringer nærmest nostalgi allerede. Jeg byttet til en Dimage 7Hi for å få bedre zoom-område (28-200 vs 35-100), manuell zoom og fokusring, kortere nærgrense, gjennomsiktssøker/EVF og et generelt raskere kamera, men jeg kunne like godt fortsatt i x0x0-serien, som sammen med de andre prosumerne fra denne tiden nok allerede fortjener en slags klassikerstatus.

Dimagen gjorde meg definitivt ikke til noen bedre fotograf, men jeg fikk den fleksibiliteten jeg ønsket til å prøve nye ting. (neste digitalkamera jeg kjøpte ble 7D-en jeg har idag, etter å ha vært innom film og rammesøkere en periode.)

 

Majoli og Olympusene fungerte sammen fordi han forstod mulighetene og begrensningene kameraene gav ham, slik han kunne jobbe innenfor og rundt disse rammene. Når han i intervjuer påpeker hvordan bevegelig skjerm og bladlukker gjør disse modellene så diskrete, tyder mye på at han, som kom fra M-serie Leica, så etter en digital ekvivalent.

 

Å få utnyttet filkvaliteten til et kamera i den utstrekning Majoli gjør vil jeg si krever uhyre mye teknisk forståelse. Her gjelder det samme for både kompakter og D700. En nybegynner med D700 vil nok ta like elendige bilder som en nybegynner med C-4040. Men for at Majoli ska være et nyttig referansepunkt ovenfor nybegynnerne må dette komme frem av debatten. Det blir forholdsvis forvirrende å henvise til han som en måte (hersketeknikk?) å stigmatisere rike gutter med sans for store tall og våpenliknende utstyr på. :)

Lenke til kommentar
Majoli og Olympusene fungerte sammen fordi han forstod mulighetene og begrensningene kameraene gav ham, slik han kunne jobbe innenfor og rundt disse rammene.

Det er rammebetingelsene for oss alle, og det er også grunnen til at jeg ofte anbefaler nybegynnere til å tøyle sin LBA som de nettopp er smittet av. Når noen nettopp har kjøpt det dobbeltkit, og spør hva nå, så er de en god vei ut på viddene i forhold til den filosofien.

Lenke til kommentar

Jepp. Samtidig er fotografi verden over samlet via flickr, interessefora og andre nettsamfunn et stort og fascinerende skattkammer. En nybegynner som tenker med lommeboka vil ofte kjøpe utstyret han identifiserer med de bildene som fenger/fascinerer (eller ihvertfall gjorde jeg det), og jeg vil tro dette for mange er en naturlig måte å tilfredstille utforskertrangen på samtidig som en etterhvert finner ut at skillz ikke er å få kjøpt.

 

Jaja. Kamerakjøp til første år med fotoeksperimentering er og blir en merkelig Catch-22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...