dan83 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 hei tror dere at man vill få mye mer dybde skarphet i landskaps bilder med et dslr(med liten blender, høyt f nr, feks f8-11), sammenlignet med et bra kompakt kamera(s6500fd)!? Har spurt et lignende spørsmål før, men følte at jeg ikke fikk noe sikkerlig svar da Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nei, det får man ikke. Et kompaktkamera vil alltid gi mer dybdeskarphet enn et speilrefleks i praksis. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Landskap med stor dybdeskarphet er vel sånn ca. det eneste området hvor en kompakt ikke nødvendigvis blir slått av en dslr alt på startstreken. Imidlertid faller kompaktene gjerne gjennom på lav pixelskarphet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Et kompakt har en stor fordel. Du blir ikke oppfattet som fotograf. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 ...dog hjelper det veldig lite når man fotograferer landskap, siden de av natur står stille, og ser naturlige ut... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Men det hjelper på mennesker. Det er en Magnumfotograf som heter Alex Majoli som kun bruker kompaktkameraer fra Olympus. Han setter pris på størrelsen, at de er så diskret og ikke minst hvor mye dybdeskarphet han faktisk får. Han har fotografert i de fleste større krigene de siste 20-30 årene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Men så har han faktisk flere kameraer hengende rundt halsen som han fyrer av i en innøvd sekvens, når han skal ta bilder hurtig nok. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Et kompakt har en stor fordel. Du blir ikke oppfattet som fotograf. ha, synd at mitt fuji kamera ligner på et dslr Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Folk lar seg ikke lenger lure av noe som ligner på. Men så vil de heller ikke oppfatte en Leica M8 som proff. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ikke for å løpe for langt offside (eller -topic), men Majoli er midt i 30-åra, så jeg tror ikke han har vært stort andre steder enn Afghanistan og Irak. At intervjuet på Rob Galbraiths side gjorde han til en selvsagt referanse for alle kompaktforkjempere overbeviser megikke om annet enn at C-x0x0-serien var hans favorittverktøy for fem-seks år siden. Hva skyter han med nå? Fortrinnet i dybdeskarphet er større jo kortere brennvidde kompakten har, men det gir igjen mindre bildebrikke og dårligere filer. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Men så har han faktisk flere kameraer hengende rundt halsen som han fyrer av i en innøvd sekvens, når han skal ta bilder hurtig nok. Korrekt. Folk lar seg ikke lenger lure av noe som ligner på. Men så vil de heller ikke oppfatte en Leica M8 som proff. "Gammelt filmkamera.. hvem bruker film nå?" Og Kjetil-H, poenget med det intervjuet er at det faktisk er fullt mulig. Når amatørfotografer MÅ ha et Nikon D700 fordi de MÅ ha gode filer, da er det en forferdelig fin kontrast som faktisk beviser den gamle tesen om fotograf foran kamera. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jo, jeg ser den helt klart. Det første digitalkameraet jeg kjøpte selv var en Olympus C-4040, og tanken frembringer nærmest nostalgi allerede. Jeg byttet til en Dimage 7Hi for å få bedre zoom-område (28-200 vs 35-100), manuell zoom og fokusring, kortere nærgrense, gjennomsiktssøker/EVF og et generelt raskere kamera, men jeg kunne like godt fortsatt i x0x0-serien, som sammen med de andre prosumerne fra denne tiden nok allerede fortjener en slags klassikerstatus. Dimagen gjorde meg definitivt ikke til noen bedre fotograf, men jeg fikk den fleksibiliteten jeg ønsket til å prøve nye ting. (neste digitalkamera jeg kjøpte ble 7D-en jeg har idag, etter å ha vært innom film og rammesøkere en periode.) Majoli og Olympusene fungerte sammen fordi han forstod mulighetene og begrensningene kameraene gav ham, slik han kunne jobbe innenfor og rundt disse rammene. Når han i intervjuer påpeker hvordan bevegelig skjerm og bladlukker gjør disse modellene så diskrete, tyder mye på at han, som kom fra M-serie Leica, så etter en digital ekvivalent. Å få utnyttet filkvaliteten til et kamera i den utstrekning Majoli gjør vil jeg si krever uhyre mye teknisk forståelse. Her gjelder det samme for både kompakter og D700. En nybegynner med D700 vil nok ta like elendige bilder som en nybegynner med C-4040. Men for at Majoli ska være et nyttig referansepunkt ovenfor nybegynnerne må dette komme frem av debatten. Det blir forholdsvis forvirrende å henvise til han som en måte (hersketeknikk?) å stigmatisere rike gutter med sans for store tall og våpenliknende utstyr på. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Mjo, jeg tror vi kan si oss enige. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Majoli og Olympusene fungerte sammen fordi han forstod mulighetene og begrensningene kameraene gav ham, slik han kunne jobbe innenfor og rundt disse rammene. Det er rammebetingelsene for oss alle, og det er også grunnen til at jeg ofte anbefaler nybegynnere til å tøyle sin LBA som de nettopp er smittet av. Når noen nettopp har kjøpt det dobbeltkit, og spør hva nå, så er de en god vei ut på viddene i forhold til den filosofien. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jepp. Samtidig er fotografi verden over samlet via flickr, interessefora og andre nettsamfunn et stort og fascinerende skattkammer. En nybegynner som tenker med lommeboka vil ofte kjøpe utstyret han identifiserer med de bildene som fenger/fascinerer (eller ihvertfall gjorde jeg det), og jeg vil tro dette for mange er en naturlig måte å tilfredstille utforskertrangen på samtidig som en etterhvert finner ut at skillz ikke er å få kjøpt. Jaja. Kamerakjøp til første år med fotoeksperimentering er og blir en merkelig Catch-22. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå