ByteMaster Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Hei Jeg har nå en stund hatt et problem med at maskinen plutselig løser seg i diverse spill (fryser opp og kommer med en kontinuerlig pipelyd). Etter å ha sjekket Resources på diverse hardware så fant jeg ut at Windows (2000 / XP) utrolig nok setter Skjermkortet (Voodoo 5 5500), Nettverks kortet (Accton 10/100 Fast Ethernet), Lydkortet (Sound Blaster Live! Platinum) og VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller på samme IRQ, som er 11. Har hatt dette problemet før en gang for lenge siden, men husker ikke hva jeg gjorde (var i Windows 98 og på en annen maskin den gangen). Her er litt mer om hva jeg har: CPU: AMD Thuderbird 1400MHz Hovedkort: Abit KG7-RAID Skjermkort: 3dfx Voodoo 5 5500 Lydkort: Creative Labs SoundBlaster Live! Platinum Nettverkskort: Accton EN1207D-TX PCI Fast Ethernet RAM: 2x 256MB (512MB) DDR-RAM Hvis dere trenger mer informasjon så bare si ifra. På forhånd takk Mvh Lars Erik Tollisen Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Slå opp i manualen for hovedkortet og sjekk hvordan IRQ tildeles de forskjellige PCI-slotene... Det kan hende du flytte kortene og dermed hindre at de deler IRQ. ...det er forresten ikke sikkert at det er dette som er problemet ditt, de fleste PCI-kort skal kunne dele IRQ med andre PCI-kort Lenke til kommentar
Ravenze Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Eneste måte å endre irq i win2k er å slå av ACPI i BIOS FØR du installerer win2k.. Mulig det går å flytte på pci-kortene men tviler på det.. Ravenze Lenke til kommentar
frans Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Kanskje slå av for PnP OS i bios og så bruke ACPI? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Du kan i alle fall prøve å skru på reservasjon for AGP i BIOS, da vil enten skjermkortet eller de andre enhetene flytte seg, og du er nærmere en løsning :smile: Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Jeg tror kanskje at du har ACPI på, du må da ha Plug'n'Play OS av i BIOSen som de andre sier, og reservere IRQ til skjermkort, som også blir sagt, dette må du også gjøre i BIOSen. Hvis du ikke vil bruke ACPI så må du i Windows 2k og trykke andre museknapp på min datamaskin, velg egenskaper, så skal du til enhetsbehandling (device manager) og på den øverse med + tror jeg det står noe som ACPI System eller noe sånn, oppdater driveren på den til Standard PC, så forsvinner ACPI fuksjonen. Lenke til kommentar
ByteMaster Skrevet 13. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2001 Nå har jeg selvfølgelig funnet ut at det er CPU varmen som stopper maskinen, ser i alle fall ut som det. Jeg får utrolig nok en CPU temp på 59 grader noen ganger og det er utrolig at det skal skje uten overclocking og med en dyr kobber kjøleribbe + vifte som kosta over 500 kroner. Står til og med at den helst skal brukes for PC'er over 1.33 GHz, og jeg har 1.4GHz. Da kjøleopplegget ble satt på ble det heller ikke brukt slik kjøleteipt som fulgte med, men slik smøre sak som en annen satte på siden han hadde gjort dette før. Nå vet jeg ikke om vifta står feil vei, men den står slik at den blåser luft mot kjøleribba, og ikke varm luft ut. Vet ikke om det var meninga at den skulle ta med seg den varme lufta, eller bare overdekke med kald luft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå