S-r-ex Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Etter å ha kommet over Mcroll-videoen på youtube, klarte jeg å finne ut hvilken melodi den var basert på. Det viste seg å være ekstra-bossen fra The Embodiment of Scarlet Devil, et spill som går under Touhou-serien, et japansk vertikalt skytespill hvor man spiller som en av to jenter som man må styre langs en bane hvor feer kommer og skyter magiske lyskuler på deg. Selv må man skyte ned disse feene med egen magi mens man dukker unna kulene deres. Ca ved midten og på slutten av hver bane møter man en miss, mellombossene er en hel del enklere enn sluttbossene. Om det blir for mange kuler og/eller bossen må dø snart, kan man bruke en "bombe", eller et spell-card som visker ut kulene, gjør dem om til poeng og gjør massive skade. For å si hva de handler om, så er det liutt komplisert, siden det er flere titler. Handlingen er alltid lagt til fantasi-landet Gensokyo, et område i Japan avsperret for å holde demoner og ånder, enkelt kalt for "youkai"n, innesperret. Ved et punkt, Hakurei Shrine, hvor den ene hovedpersonen bor, kan man krysse mellem Gensokyo og verdenen utenfor, men kun under bestemte forhold. Tidslinjen i Gensokyo er paralell med vår egen, men tiden har så og si frosset til føydaltidens Japan. Problemet med spillene er bare at man skal ha tunga rett i kjeften når man spiller og luke ut de mulighetene man har for å ikke bli truffet. Noen angrep er mer tilfeldige hvor man selv må finne ruten etter situasjonen, men de fleste er lagt opp til at man skal fly her og der. Det er vanskelig rene faen, fustrasjonsnivået er skyhøyt selv på "easy", men likevel mer avhengighetsskapende enn de flste kjente rusmidler. Totalt finnes det 11 hovedtitler og tre spin-offs. Spin-offs'ene og én av titlene varierer litt. I den ene hovedtittelen har man et mer vs-preget gameplay, én av spin-off'en bruker man et kamera for å klarere skjermen med kuler og gir poeng etter flere faktorer, og de to andre spin-offs'ene er beat'em-up og er nummerert som 7.5, 9.5 (kameraet) og 10.5. Vel å nevne er de fem første til den japanske platformen PC-9800 og kul umulig å få tak i utenfor torrent-nettverket, men fra nr6 og oppover er til Windows (fungerer på XP, usikker med Vista). For de som er interresert, her er en liste over hvor de kan kjøpes: http://touhou.wikia.com/wiki/Buying_Stuff Og her er en liste over Engelske patcher siden alt er på Japansk: http://touhou.wikia.com/wiki/English_patch Selv har jeg nå fått meg alle spillene 6-10.5, men har bare spilt 6 (The Embodiment of Scarlet Devil), 7.5 (Immaterial and Missing Power) og 8 (Imperishable Night). Har klart 6 og 8 på Easy og har kommet meg til bane 4 på 6'ern Men det som gjør spillene så bra er hele stemningen. Figurgalleriet, musikken, bakhistoriene, og tanken på at alle til Windows er gjort av én mann alene (utenom 7.5 og 10.5). Man kan lett si at musikken ligger langt foran Final Fantasy (slå meg ned!), og det har blitt laget en utrolig mengde med remixer og fanart til serien, fant en torrent på 248.7GB (GIGA!) med bare remixer uten duplikater. Serien har også gitt liv til flere mangaer, en animé-film, en pågående animé-trilogi og en enorm mengde fan-laget materiell. For de som synes dette ser kult ut eller de som alt har prøvd det, snakk om det her! Videoer av EoSD: http://www.youtube.com/results?search_quer..._type=&aq=f Men legg merke til at dette er for det meste skrytevideoer, de som er meret "extra stage" er de som virkelig viser hvor jævlig ZUN (utvikleren ) kan være mot deg... Og videoen som er skyldig i at jeg ble hekta: http://www.youtube.com/watch?v=3GqJgiZtdEU Touhou-wiki: http://touhou.wikia.com/wiki/Touhou_Wiki EDIT: Rettet og lagt på info Endret 13. januar 2009 av S-r-ex Lenke til kommentar
lknight Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 eg sitter nå å banner meg til . slet skikkelig lenge med å komme meg forbi starten men eg greide det til slutt. nå sliter eg mot slutten av spillet.... mister konsentrasjonen FOR fort. synd at ingen andre er aktive på den her tråden... Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jau, Touhou fag her. Noen som har spilt den nye demoen av TH12? Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Jøssameg, andre her som har hørt om denne galskapen.... Må vel informere om at det finnes en gedigen torrent på 325.89GB (GIGA!!!) med remixa musikk fra serien, og den er alt annet enn komplett...Riktignok er alt CD-rips på 1411kbps, blir godt og vel 21 dager, 9 timer og et kvarter med kontinuerlig avspilling, give or take... Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ja, det er mye bra touhou-musikk der ute. Kommer ut mye Touhou-snadder ved diverse konvensjoner. Jeg har mine favorittartister, deriblant XL Project, Crow's Claw, Cool&Create og Iosys, men jeg har ikke akkurat utforsket alt der ute. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Selv har jeg en del fra =neutral=, Sound Holic, Alice's Emotion, Sonic HiSpeed Omega, dBu, litt originaler og arranges fra de offisielle albumene på mp3'n min. Må finne en grei original-versjon av Voyage 1970, den er jo bare fullstendig Men skulle likt å se hva NRK hadde sagt om Touhou-musikken i den "anmeldeslen" de hadde for en tid tilbake... Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Det stygge med spillprosjekter i lavbudsjettsklassen er at de ganske enkelt blir oversett i media, selv om de i et land som kan ansees å være spillhovedstaden - Japan - skulle ha opparbeidet fenomenstatus, altså noe større enn kultstatus, blant den konversielle til entusiastiske spillfansen, eller otakus. Sånn er det, media følger pengestrømmen. I mellomtiden kan vi i vesten kose oss med denne skjulte skatten. Mange av biproduktene som kommer ut av Touhou befinner seg nesten i amatørområdet, men er like fult på nivå med produkter som er støttet av større foretninger. Sånt imponerer. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Nå er jeg lei av Touhou-serien, egentlig. Selv om serien har amazing art og ganske så digg musikk, så må jeg si at det blir litt zzz og ugh i lengden. Selv om jeg likte TH11 og TH8 veldig godt, spesielt Extra Stages, så ble man jo lei til slutt etter å ha smashet boss & spell card om og om igjen, så ble det for mye til slutt... Etter å ha unnagjort siste Touhou 12: Undefined Fantastic Object, så har jeg nå gått over til den virkelige serien som overgår Touhou etter min mening. DonPachi-serien (DonPachi, DoDonPachi og DoDonPachi Dai-Ou-Jou) - Sistnevnte er til PS2. Veldig, veeeldig vanskelig, men sabla gøy og skillfull spill. Anbefales på det sterkeste! Noen flere som syns at de multiplayer TH-spillene var...hmm...dårlig? Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Har nå DonPachi noe i nærheten av samme dybden i karaktergalleriet og bakgrunnshistorien. Det er ikke akkurat å mestre diverse spellcards på lunatic o.l. som er min idé av hva som gjør Touhou unikt. Det som gjorde at Touhou alltid var verdt å gå tilbake til (ikke det at jeg har rukket å gå fra det riktig ennå) er community-et som konstant pøser ut med fanlagde doujinserier, -musikk, flasher, -spill, etc. etc. og for ikke å snakke om 4koma-er, bildeserier, artwork, etc. på pixiv. Og i det hele tatt den generelle fanbasen med diskusjoner om favorittkarakterer, parirings, hint og tips, karakterbakgrunner, historiebakgrunn, og alt annet mellom himmel og jord som lar seg diskuteres. Men-men, forskjellige meninger, jeg respekterer det. Jeg skal ikke forvente at alle bryr seg så meget om de interne verdiene, for jo, noen gang blir det kanskje litt vel internt - det innrømmer jeg. Angående MP-spillene. Av de som finnes i serien syns jeg bare TH10.5 spesielt bra, men til gjengjeld digger jeg det spillet. Det er i grunn det eneste arcade-ish slossespillet jeg har virkelig begynte å elseke. Det er akkurat passe dybde, spellcard- og kombosystemet er godt og innvolverende, karakterutvalget og balancing er i grunn ganske bra (noen mener at Tenshi er overpowered, men jeg er ikke så sikker). Hvis noen andre her liker TH10.5 tar jeg mer enn gjerne en match eller 2 TH7.5 på den annen side syns jeg ble alt for tregt og rotete. TH9 er helt greit, men blir veldig fort kjedelig. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 21. april 2009 Forfatter Del Skrevet 21. april 2009 Ser jeg må bli en god del bedre, klarer bare akkurat Kaguya og Eirin på easy uten continues, og ikke sjangs i havet om jeg tar Remilia på Normal D: Problemet er vel at jeg muligens er litt hard på focusing.... Lenke til kommentar
lknight Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 tips: bruk enten ps2-spak, men aller helst tastatur. det går nok etterhvert. tar ikke lange tiden. motoko: prøvd noen av DonPachi-spillene? Lenke til kommentar
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Jeg ser at tonen min virket litt vel påståelig. Jeg mente å stille et spørsmål om hvordan historien og karaktergalleriet var i forhold til Touhou. Nei, jeg har ikke personlig spilt noen av DonPachi-spillene, bare sett diverse videodemonstrasjoner o.l. Ser rimelig ballhardt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå