Gå til innhold

Patch notes samletråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Eller bare en liten samling av de største patchene som har kommet. Finnes mange samletråder rundt omkring som ikke trenger noe videre diskutering, men de er der for at folk enkelt og greit skal kunne klikke innom og lese dersom de er interesserte.

Angående barkebillen:

Stor granbarkbille har masseutbrudd enkelte år. I tilfeller der mange trær har blitt felt av vind eller mennesker, og ikke blitt ryddet, kan de formere seg og bli til et skadedyr. En gang på 1980-tallet, skjedde et slikt masseutbrudd i Norden, og dette ble foreviget i Øystein Sundes «Barkebille Boogie».

Hannen starter også å borre i trestammen. Friske trær forsvarer seg mot slike angrep ved at kvae begynner å pipler ut av borehullet. Sporer av blåvedsopp finnes på billens kropp, den blir avsatt i borehullene. Etterhvert vokser soppen i veden og sperrer vanntransporten i trestammen. Dette bidrar til treets død. Kvaen fra treet stopper, noen som gjør at egg og larver ikke drukner i vann og kvae.

Feromonene oppgave er ikke primært å føre kjønnene sammen. Hos barkbiller fra slekten Ips er det hannene som sender ut feromoner, et luktstoff, som andre barkbiller fra samme art kan kjenne igjen og spore opp. Både hunner og hanner tiltrekkes av feromonene. Hensikten er å samle nok individer til å overvinne treets forsvarsstoffer, derfor kalles barkbillenes feromoner gjerne for aggregasjonsferomoner.

Norske forskere klarte å finne «formelen» til luktstoffet billene skiller ut. Dette luktstoffet klarte de å produsere kjemisk, og plasserte det i feller, som ble plassert i skogen. Dette medførte at alvorlige barkbilleangrep på skogen ble redusert. Men fellene fanget også masser av barkbillenes naturlige fiender, og enkelte mener at de neppe var til så stor hjelp i å desimere granbarkbillens bestander.

800px-Ips_typographicus_1_meyers_1888_v16_p352.jpg

Kilde: Wikipedia

Lenke til kommentar

fekk sånn herlig nostalgi feeling når eg las om implementing av BWL og BGs no. heehe

Synst det var flott at du la inn patch notes her eg. iallefall om du kan holde tråden gåande med å legge inn nye patch notes kvar onsdag.

Hadde og vore flott om dei som posta i byrjinga kunne slettet posten sin for å få litt orden.

Lenke til kommentar

i sånn rå copy/paste format ser ikke jeg personlig nytten ihvertfall siden det er allerede så mange steder, hadde noen tatt seg tiden til f.eks sortere de opp etter class,instance etc så du kan se utviklingen for hvert sted uten 3mil tekst mellom hvert punkt hadde jeg ihvertfall sett å det som intresangt.

Lenke til kommentar
er enig i at det ikke har den største nytteverdien, var mest for dem som hadde lyst til å lese gamle patch notes og kanskje av en eller annen grunn ikke kunne lese de andre steder. Skal selvfølgelig oppdatere etterhvert som patches kommer

Takk Lightningwolf, kjekt for oss som har blockert alle slike sider på jobben.

Mimmrer tilbake på old content når eg leser de gamle patchnotesa.

Lenke til kommentar
i sånn rå copy/paste format ser ikke jeg personlig nytten ihvertfall siden det er allerede så mange steder, hadde noen tatt seg tiden til f.eks sortere de opp etter class,instance etc så du kan se utviklingen for hvert sted uten 3mil tekst mellom hvert punkt hadde jeg ihvertfall sett å det som intresangt.

CTRL + F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...