Gå til innhold

windows henger på mup.sys/recovery console finner ikke HDD

Anbefalte innlegg

Jeg rydda litt opp i PC'en og fikk sletta en del gamle programmer som ikke lenger var i bruk. Etter det kjørte jeg en full scan fra Norton IS. Sånn halveis ut i prosessen møtte jeg den lite likte blå skjermen. Lite å gjøre enn å restarte. Da starta windows opp som vanlig, men da gikk det litt tid før den blåe skjermen blinket mot meg, og pc'en restarta igjen.

Når jeg kjører "safe mode" så ser jeg at det stopper opp på mup.sys. Etter å ha googla litt så har jeg sett at dette kan skyldes så mangt.

Så jeg gikk på loftet, fant XP Pro disken og satsa på å finne ut av det via recovery console. Men da finner PC'en kun min gamle IDE disk, ikke min primære HDD.

To spørsmål, er det noen som kan gi meg et kjapt svr på hvordan løse mup.sys problemet (selv om jeg anser dette som lite trolig).

Er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal få Windows recovery console til å finne min primære HDD. Jeg har ikke prøvd å fjerne IDE disken, men det skal jeg gjøre nå (tenkte på dette når jeg skrev denne posten).

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis primær disken din er en sata disk, må du legge inn sata driveren når du starter xp cd'en med å trykke f6 og laste inn sata driveren.

Da vil den finne disken din.

Takk for svaret. Eneste problemet er at jeg nå må lete etter en diskett som jeg nok har fått med HDD'en min, men jeg aldri har brukt... Håper det er det som mangler før problemet løses.

Lenke til kommentar
Du finner nok sata driveren på hjemmesiden for produsenten din, der er nok driver nedlasting for din pc...så du kan hente den derfra.

Jo da, jeg har tenkt på det også, men da må jeg finne en pc (som virker) som har en floppy drive. (Denne har det ikke). Så langt så tror jeg nok det er enklere å lete gjennom loftet, jeg tror jeg vet hvor den er.

Men takk for all hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Da har jeg, etter mye styr, laget en ny disk (fant kun cd'er med drivere, ingen disketter :( ). Men så slo det meg noe ganske vesentlig:

Dersom jeg må reinstallere driveren, så burde ikke det påvirke dataene jeg har på disken? Jeg har ikke tatt backup av bildene fra jula (noe som jeg burde gjort) og dette er ikke bilder jeg har lyst å miste. Dersom jeg risikerer å miste mye data, så må jeg revurdere planen min.

Samtidig så har jeg hørt at bilder i delte mapper kan by på utfordringer ifm bruk av repair og recovery console. Noen som har en måte å unngå det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...