Gå til innhold

Anmeldelse Post Captain

Anbefalte innlegg

Andre boken i serien om Aubry og Maturin, Jeg brukte kanskje 1 år på å lese første boka Master and Commander, jeg ble veldig lei den og slutta å lese i 6 måneder, men så begynnte jeg å lese den igjen og fant boka mye mer intresang, mens mesteparten av bok en er på sjøen, er bok 2 mye mer variert, man er mye mer til lands og handlinga er veldig variert.

De første 100 sidene skjer alt på land, det er fred og lite skjer, her blir flere viktige karakterer introdusert, disse karakterne er faktisk damer og blir både til glede og galskap for Jack Og Stephen, i de 100 første har man blant annet et ball.

I de samme sidene finner Jack og Stephen seg i Frankrike når orderen kommer til å aristere alle engelske borgere i Frankrike, Jack kommer seg ut av det, men jeg vil ikke røpe hvordan.

Skal ikke røpe så mye mer av boka, men handlingen bytter mellom jakt på forneme damer og livet til sjøs.

Det er faktisk bare en skikkelig action del i boka, men det rare er at det er ikke høydepunktet i boka, det er faktisk flere av de mange samtalene mellom forskjellige karakterer som er høydepunktene, noen samtaler bare stikker ut og er veldig fornøylige å lese, og det er dette som er bøkene i serien, ja det er action, men mesteparen er beskrivelser av livet til sjøs og samtaler, det er en total fordypelse i tiden boka handler om.

Serien har blitt beskrevet som Jane Austen for gutter og det stemmer, det er interaksjonen mellom karaktrene som gjør boka og serien, men blir også veldig glad i karakterne(første fiktive karakterer fra bøker som jeg bryr meg skikkelig om. Når Jack og Stephen krangler blir det nesten som foreldre som krangler og du håper de slutter med det.

For meg var høydepunktet en samtale mellom de to etter at Jack hadde hoppet i vannet for å redde en sjøman, samtalen var ganske enkelt om dette var noe Jack hadde gjort før og hvor mange ganger han hadde gjort det osv. Det var bare fornøylig å lese. Og det samme var boka.

Leter du etter en serie å lese, en historisk fiksjon kan dette være noe for deg, få serier er like gode på å dra deg inn i en tid, men ikke forvent masse action.

9/10

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

God anmeldelse. Er selv stor fan av denne serie. Er helt enig med det du skriver om personene og spesiellt konversasjonene. Forholdet mellom Jack og Stephen er helt spesielt, er sjelden man føler at to fiktive personer er så gode venner som disse to er. Man kan virkelig føle hvordan vennskapet deres er og man føler seg nesten som en del av det.

Lenke til kommentar

En annen god ting med bøkene er at man trenger ikke være en mester på dette med skip og slikt, da man ofte ser livet på skipet gjennom øynene til Stehpen, som ikke er en sjøman.

Liker også Stephen da han er en naturalist og er selv veldig interisert i naturen og biologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...