Vaenas Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det jeg da trenger hjelp med er å finnen en måte å publisere tekst over en rask login og hvordan man publiserer bilder til galeri på samme måte. Jeg har da null erfaring med det, ettersom jeg bare kan Html og Css. Takker for all hjelp. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Sannsynligvis så vil du bruke et scriptspråk til dette. Jeg anbefaler å prøve i php- eller asp-forumet. Det du trenger er, i grove trekk, et skjema hvor tekst blir redigert og et script som tar imot endringene og lagrer dem på en måte som gjør det enkelt å vise teksten der den skal være. Som oftest så bruker man en database til å lagre slik tekst. For galleriet så trenger du noe liknende men da også noe som behandler bildene og lagrer dem på et fornuftig sted. Hvis du er helt blank på PHP så anbefaler jeg deg å begynne med litt mindre ting før du prøver deg på et CMS og/eller galleri. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 CMS? Så jeg må lage en database og php/asp script som leser og skriver inn i databasen hva som skal komme opp på siden? Jeg kan ikke noe PHP eller ASP enda så da må jeg nok ta en tur innom den delen av forumet. Takker for hjelpa. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Du trenger jo ikke å skrive CMS-et selv. Du kan bruke feks Wordpress, som skal være mulig å installere med ganske liten forhåndskunnskap. Det krever dog en server med PHP og mySQL. Da får du veldig raskt mulighet til å manipulere innholdet via en innlogging. Minuset er at hvis du skal ha ditt eget utseende, må du endre på en template for å få riktig innhold til å komme på riktig plass. Dette er likevel en engangsjobb, og det finnes ganske mye dokumentasjon. Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Så jeg kan endre på en template i wordpress for å sette inn mitt egent design? Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jepp. Det enkleste er å ta utgangspunkt i default-templaten, og så bytte ut HTML-en med din egen. Kom nettopp en tråd om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060683 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå