Kimito Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei! Dette er mitt første innlegg, så hvis jeg har lagt spørsmålet på feil sted, så bær over med meg er dere snille. Jeg har nettopp installert Eeebuntu på min nye Asus Eee, og er godt fornøyd med mine første erfaringer med Linux. Litt annerledes og en del å sette seg inn i til å begynne med, men så utrolig gøy når man får det til. Har klart å løse alle utfordringene hittil gjennom å finne diskusjonstråder om forskjellig temaer, men av en eller annen grunn finnes det ingen, verken på engelsk eller norsk, som kan svare meg på et spørsmål jeg trodde skulle være ganske greit. Kanskje er det noe sånt som "alle" vet, men jeg gjør det i alle fall ikke. En gang for noen år siden viste en eller annen kar meg en funksjon på en Mac som jeg ble veldig fascinert av. Det var noe så enkelt som å bruke en hurtigtast for å få alle browservinduene til å fordele seg jevnt over skjermen. Siden skjermen min er veldig liten, og siden jeg titt og ofte har bruk for å lese flere vinduer samtidig, hadde det vært topp å få til dette. Jeg bruker Firefox som nettleser for øvrig, og har lastet ned en add on for å splitte browservinduet i flere deler, men vet fremdeles ikke hvordan jeg skal kunne sette dem opp ved siden av hverandre på en enkel måte. Er det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hei og velkommen til diskusjon.no! Den type funksjon du etterspør kalles "tiling" og det finnes mange måter å gjøre det på, litt avhengig av hvordan du vil ha det. Jeg har personlig en EEE901 med Linux på, og der bruker jeg Openbox for å få lignende funksjonalitet. Den er satt opp med 3 tastatursnarveier, som posisjonerer vinduet jeg har i fokus til hennholdsvis; 1/2 skjerm venstre, 1/2 skjerm høyre eller fullskjerm. Det, samt at jeg ikke har noen paneler og helt minimale vindusdekor gjør at jeg får maksimalt ut av den knøttlille skjermen. EDIT: slik kan du sette opp Openbox på Ubuntu http://icculus.org/openbox/index.php/Help:Getting_started Endret 13. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Kimito Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Tusen takk for hurtig hjelp! Dette skal det forskes på. Tror nok jeg kommer til å være innom diskusjon.no også i fremtiden. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 velkommen til forumet. om du ønsker slik funksjon kan jeg også på det sterkeste anbefale en såkallt tiling WM. Selv bruker jeg Xmonad som jeg kan anbefale. Det krever litt fikling da, og er du ukjent med Linux kan det kanskje virke veldig vanskelig. Men kan være verdt og utforkse synes jeg. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Compiz-Fusion gjør dette. jeg vet ikke hvilken EEE du har, men om det er en av de første så anbefaler jeg å slå av det meste Compiz-Fusion tilbyr av eye-candy. men smarte vindusbehandlerting som tiling kan du godt bruke Lenke til kommentar
Kimito Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Compiz-Fusion gjør dette. jeg vet ikke hvilken EEE du har, men om det er en av de første så anbefaler jeg å slå av det meste Compiz-Fusion tilbyr av eye-candy. men smarte vindusbehandlerting som tiling kan du godt bruke Takk, har fått til å spre vinduene over skjermen, men har klart å låse vinduene slik at jeg ikke får endret størrelsen. Blir kanskje litt triggerhappy mens jeg prøver funksjoner. Har ikke fått Compiz-fusion til å dele to vinduer 50/50 riktignok, slik North Wave sa at gikk med Openbox. Noen tips eller må jeg laste ned Openbox igjen (fjernet den da jeg leste innlegget ditt, siden jeg ikke hadde rukket å teste Openbox engang)? Har forresten Eee 1000H. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå