Gå til innhold

"Banding" på scannet film - hva har gått galt?

Anbefalte innlegg

Har de siste årene samlet meg noen gamle rangefindere for 35mm film, og har trivdes med å knipse bilder med utstyr som delvis er eldre enn meg selv...

I jul- og nyttårsferien tok jeg med et Konica Auto S2, et Minolta Hi-Matic E og et Olympus Trip 35 - alle kamera som har gitt meg noen gode bilder tidligere (stort sett brukt utendørs i godt lys). Tok også med Ilford XP2 Super 400 og Fujicolor Pro 400H - ønsket å se hvordan ganske lyssterk optikk og 400ASA film greide seg uten blits i julefeiringen...

Har brukt en Elitefoto butikk i nærheten, som tidligere har levert ganske gode fremkallinger og scanninger (med oppløsning 3360x2240). Denne gang tror jeg nok noe har gått galt - jeg leverte inn tre filmer, fra hvert sitt kamera (to Fuji- og en Ilford-rull) og samtlige bilder skjemmes av 7-8 vertikale bånd med der bildet er svært kornete og litt lysere - sees spesielt god på mørk bakgrunn. Filmene sto i kameraene fra jeg satte dem inn, til en halvtime før innlevering, også da kameraene lå i innsjekket flybagasje.

Har lagt ved et eksempelbilde fra hvert kamera (kun nedskalert i Faststone), og lurer på om noen noen har tips om hva som kan ha gått galt (glem bildekritikk :blush:)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har de siste årene samlet meg noen gamle rangefindere for 35mm film, og har trivdes med å knipse bilder med utstyr som delvis er eldre enn meg selv...

I jul- og nyttårsferien tok jeg med et Konica Auto S2, et Minolta Hi-Matic E og et Olympus Trip 35 - alle kamera som har gitt meg noen gode bilder tidligere (stort sett brukt utendørs i godt lys). Tok også med Ilford XP2 Super 400 og Fujicolor Pro 400H - ønsket å se hvordan ganske lyssterk optikk og 400ASA film greide seg uten blits i julefeiringen...

Har brukt en Elitefoto butikk i nærheten, som tidligere har levert ganske gode fremkallinger og scanninger (med oppløsning 3360x2240). Denne gang tror jeg nok noe har gått galt - jeg leverte inn tre filmer, fra hvert sitt kamera (to Fuji- og en Ilford-rull) og samtlige bilder skjemmes av 7-8 vertikale bånd med der bildet er svært kornete og litt lysere - sees spesielt god på mørk bakgrunn. Filmene sto i kameraene fra jeg satte dem inn, til en halvtime før innlevering, også da kameraene lå i innsjekket flybagasje.

Har lagt ved et eksempelbilde fra hvert kamera (kun nedskalert i Faststone), og lurer på om noen noen har tips om hva som kan ha gått galt (glem bildekritikk :blush:)?

Du finner svaret ditt i den uhevede skriften... Film av noe slag må aldri innsjekkes. Film er ikke spesielt glad i sterk røntgen...

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Du finner svaret ditt i den uhevede skriften... Film av noe slag må aldri innsjekkes. Film er ikke spesielt glad i sterk røntgen...

Hadde jo en mistanke, var derfor jeg tok det med i beskrivelsen :( Men har du erfart dette selv? Har gjort dette to ganger før uten problemer...

Det jeg synes er rart med forklaringen, er at alle "båndene" er bortimot perfekt vertikale og med bortimot samme avstand over alle bilder - 7-8 "bånd" fordelt på 36 mm jevnt over alle bilder over alle filmene. Hvordan kan dette oppstå, når kameraene med filmene i lå henslengt i en bag "hulter til bulter". I tillegg er jo kameraene ikke akkurat nymotens plastdingser, Konica'n er trekvart kilo metall og glass ("Image stabilisation of the 60's, you can' shake it unless you try to!"), så det skulle være en viss beskyttelse i det? Er det noe med fremkallings- eller scanningsmaskineri som kan gi slike utslag?

Edit: Har akkurat sett på en av filmene med en enkel lupe (og "baklys" fra et hvitt papirark med lys på...) Jeg greier ikke å se båndene med lupen, så det er en ørliten mulighet for at båndene ikke er på selve filmen. Dersom det er korrekt, så må det jo nesten være scanningen? Hvordan funker scanning hos en fotobutikk - og dersom det er noe feil, kan resultatet bli som hos meg?

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Det er veldig rart, for i det siste når jeg har flyet så har jeg:

1: Fått beskjed om at filmene må igjennom røntgenmaskinen, og at den ikke skal bli ødelagt.

2: Heller ikke blitt ødelagt!

Jeg har tryglet og bedt dem om å la meg beholde filmene i hånden når jeg går igjennom sikkerhetssjekken, men jeg har blitt nektet helt. Allikevel ble aldri filmene ødelagt heller.

Men om det er en forskjell på røntgen på innskjekket og håndbagasje, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Newsflash:

Tok en tur innom Elitefoto-butikken i dag med tre utskrifter og forklarte problematikken - også forholdet med film i flybagasje. Ekspeditøren fortalte at det var null problem med film i flybagasje i det meste av verden, men at fremdeles kunne finnes en og annen flyplass på bortgjemte steder med gammel røntgen-gjennomlysning. I Norge er dette uproblematisk.

Vi endte opp med at jeg skulle ta med CD'en tilbake til dem, så de kan se over bildene og prøve å finne ut hva dette var for noe - men røntgenstråling er det altså høyst sannsynlig ikke.

Edit: Eller kanskje likevel? Svarte...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779118

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1023111011.08

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Har ikke reist med film på en stund, men jeg pleide å fremkalle filmen før hjemreise så sant det var mulig. Kjøpte også filmer lokalt, i hvertfall på siviliserte steder for å unngå gjennomlysning flere ganger enn strengt nødvendig.

Jeg tok også all eksponert film i håndbagasjen, det står (eller i hvert fall stod) "Filmsafe" på scannigutstyret på flyplassene tidligere. Nå er ikke et skilt nødvenigvis så mye å stole på, men håndbagasjen ser du jo hva de gjør med. Mange steder godtok de også manuell kontroll, eneste sted jeg har truffet på noen virkelig sure er på Heathrow, og det var før 9/11.

Ellers finnes det jo slike: http://www.amazon.com/Sima-FSX-Shield-Extr...e/dp/B00004TJ0J

Jeg har et par i ulike størrelser (annet merke) som jeg har brukt en del. Noen påstår at de bare øker effekten hvis du putter film i slike, men det kan også være hvert et forsøk. Tror imidlertid du kommer langt med bare å ha filem i håndbagsjen - hvis det nå var røntgen og ikke dårlig belysning i scanneren til fotoforetningen...

Lenke til kommentar

Alltid ha film med deg i håndbagasjen. Det er den scanneren som er filmsafe, ikke den de gjennomlyser innsjekket bagasje med. Den er selvfølgelig mye sterkere, og ikke til å stole på i så måte. Og det har ikke flyplassene påstått heller. De mener kun at scannerne i sikkerhetssjekken er filmsafe. Jeg ville aldri sjekket inn film, men jeg håper jo at det ikke er det som er problemet her.

Jeg tror forresten jeg heller ville hørt på Amund Blix enn noen tilfeldige fotobutikkansatte. Han har nok reist mer med film enn noen av de som jobber i Elitefoto (kanskje en overdrivelse, men likevel).

Lenke til kommentar
Alltid ha film med deg i håndbagasjen. Det er den scanneren som er filmsafe, ikke den de gjennomlyser innsjekket bagasje med. Den er selvfølgelig mye sterkere, og ikke til å stole på i så måte. Og det har ikke flyplassene påstått heller. De mener kun at scannerne i sikkerhetssjekken er filmsafe. Jeg ville aldri sjekket inn film, men jeg håper jo at det ikke er det som er problemet her.

Hadde jeg lest artikkelen i Forbrukerportalen før første gangen jeg fløy med film, ville jeg nok ha fulgt bedre forholdregler, ja - det er vel lurt å stole på de som faktisk har levert scannerne. Nå ble det heller sånn at jeg følte meg sikker på at nok en "urban myth" viste seg å ikke holde vann - har tenkt meg om, og jeg har nok reist med film flere ganger (i hvertfall 6-7 ganger) uten problemer. Forøvrig er "besøksflyplassen" min en kortbaneflyplass med 1 gate, og 1 gjennomlysningsmaskin - alt går gjennom denne, både innsjekket bagasje, håndbagasje og ytterklær mm. Hvis det er stråling som har skadet filmen denne gangen, så kan det jo hende at det lå et eller annet "mistenkelig" i bagen som gjorde at de for første gang trykket på den røde knappen merket "Anti terrorist ultra power ray"... :ph34r:

Jeg tror forresten jeg heller ville hørt på Amund Blix enn noen tilfeldige fotobutikkansatte. Han har nok reist mer med film enn noen av de som jobber i Elitefoto (kanskje en overdrivelse, men likevel).

Grunnen til at jeg lente mot den fotobutikkansattes forklaring, var jo at den stemte med mine egne erfaringer - ikke at jeg har noen grunn til å mistro Amund Blix. Men det hadde jo vært interessant å høre om folk faktisk har fått skadet film i innsjekket bagasje på de nye scannerne, og ikke minst hvordan denne skaden så ut på filmen - synes du ikke?

Hadde flere ueksponerte filmruller liggende sammen med kameraene, og disse kan vel nå bli en god indikator på om det faktisk er stråling eller fremkalling/scanning som er problemet (kamerafeil er så godt som utelukket - samme feil på tre forskjellige kamera er bare ikke mulig). Skal knipse opp en rull eller to, og få dem fremkalt - fremtrer "båndene" også der, er det bare å bite i det sure eplet og innrømme at jeg var en idiot som la filmene i innsjekket bagasje :blush:

Lenke til kommentar

Joda, jeg er like interessert i å vite hva som har skjedd som du er, så denne tråden er interessant for meg også. For jeg stoler ikke på flyplassene etter at simkortet i mobilen ble ødelagt av den scanneren man går gjennom en gang jeg glemte å ta den ut av lommen. Det ble forklart med at styrken på scanneren er sterkere, og at man skal bruke den man sender håndbagasjen gjennom for å være garantert mot skade. Jeg syntes likevel at det var litt drøyt å måtte gå i en butikk for å få nytt simkort dagen etter at jeg kom hjem.

Scanneren de bruker på innsjekket bagasje må nødvendigvis være sterkere enn den de scanner håndbagasjen med, i og med at manuell sjekk er enklere i sikkerhetssjekken. Derfor er det kun den scanneren jeg stoler på. Nå skal det sies at jeg i mange år har reist med film som har blitt scannet i sikkerhetssjekken, og aldri opplevd problemer med det. Men folk med så stor erfaring med analog film som Amund lytter jeg alltid til i slike tilfeller. Produsenter av utstyr som det vil alltid hevde at de er feilfrie, slik at de kan skylde på andre når noe skjer. Men jeg stoler ikke på de jæklane, for å si det slik. Reklame er ikke til å stole på, selv om det i dette tilfellet ikke er stor fare for avvik fra virkeligheten. Men likevel bør man holde døren halvveis åpen for at slik kan skje.

Lykke til med etterforskningen. Regner med at du kommer med konklusjonen i denne tråden.

Lenke til kommentar
Lykke til med etterforskningen. Regner med at du kommer med konklusjonen i denne tråden.

En fullstendig habil etterforskning peker nå mot at etterforskeren muligens ikke er en fullstendig idiot, likevel - i hvertfall ikke ift flyging og film (mye og mangt kan selvsagt hevdes om andre forhold) :p

Gikk gjennom en masse gamle bilder, og så svært svake antydninger til bånd også på mange av disse - spesielt i mørkere områder av bildet (slik stort sett alle de problematiske "julebildene" mine hadde flust av). Når jeg provoserte ved å legge på ekstra kontrast og full pådrag av skarphet i Faststone, kom det et klart og tydelig mønster frem på en rekke av bildene - 7-8 bånd jevnt fordelt over hele bildeflaten. Alle fra før nevnte Elitefotobutikk, mens jeg ikke kunne se det samme på filmer fra et par andre butikker jeg har brukt.

Men kunne det være at jeg uansett hadde brukt film som hadde passert en gjennomlysning på flyplassen også på disse bildene? Vel, i hvertfall ikke på alle. Tidlig i april 2008 kjøpte jeg en 5-pack med Fujicolor Pro 160C på eBay (en tredje filmtype i denne sagaen, altså), og knipset noen bilder tidlig i mai. Jeg var ikke i nærheten av et fly i den perioden. Mai er jo en fin tid med godt lys for fotografering, og jeg har regnet bildene som ganske så greie - men da jeg kjørte provokasjonsrutinen, så var det det samme der - 7-8 bånd trådte tydelig fram på flere av bildene.

Foreløpig konklusjon er derfor: Når jeg skal få de kanskje-skadde filmene fremkalt og scannet, blir ikke Elitefotobutikken førstevalget.

I'll be back :ph34r:

Lenke til kommentar

Jobbet noen år i kontrollen på flyplass og vet at de som leverer røntgenmaskinene til håndbagasje garanterer at film inntil iso1600 ikke blir ødelagt.

Mener det gjelder innsjekket bagasje å, uten å være like sikker. De håndetektorene som ble brukt er en annen sak. Det er ikke så lenge siden pacemakeren til en fyr begynte å trampe litt ute av takt.

Lenke til kommentar

Iso 1600 første gang. Iso 800 andre gang. Iso 400 tredje gang. Resten av storyen forstår dere sikkert. Hvis en iso 160-film går gjennom sikkerhetskontrollen 5 ganger så er det ikke garantert lenger.

Sett at turen går til Florida med noen dager i NY først, så kan reiseruten for en eksponert film se slik ut:

NY - Orlando - NY - Frankfurt - København - Oslo (for å komme videre til Trangsund). Mer skal det ikke til for at en 160 iso film ikke er garantert lenger. Er filmen iso 400 så er man passert garantien allerede ved ankomst Oslo, og en iso 800 film er passert allerede før man setter føtter på norsk jord.

Og uansett hva som er garantert så slettet personscanneren (den man går gjennom) simkortet i telefonen min på Flesland Flyplass.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En tragikomisk historie, med et relevant poeng for denne tråden helt til slutt...

Først litt bakgrunn, med bare perifer relevans: For en par-tre måneder siden kjøpte jeg en Yashica Lynx 14E for vel 20 USD + frakt på eBay (hvilket er et varp). Den ankom i bortimot mint condition - lukker og blender fungerer prikkfritt, ingen bulker eller riper, glasset er som nytt og til og med lærvesken hadde bare noen få skrapemerker (og ingen antydning til svart skokrem-trikset). Rangefinder'n var imidlertid en liten smule off på uendelig, og i batterirommet lå fremdeles et par PX640 kvikksølvbatterier med ørlite korrosjon som følge. Etter å ha laget et adapter for å bruke 2 SR44 sølvoksidbatterier, kunne jeg også fastslå at lysmåler var i live, men langt fra i god form (viste overeksponerimg på bortimot alt), hvilket høyst sannsynlig betydde at jeg måtte gå inn i objektivet for å rense noen glidekontakter/resistorbånd der. Selv om det virket å fungere utmerket som et helmanuelt kamera, bestemte jeg meg for å vente med testfilmen til både rangefinderjustering og rensing var gjort.

Dette er fremdeles ikke gjort - men Akams Nattfoto-konkurranse fikk meg til å plukke fram kameraet og en Fuji Superia 400 film likevel og ta en tur ut for å skyte film (14E er, med en viss rett, av mange benevnt som det beste billigkameraet for "skumringsbilder" som noen gang er laget). Ting gikk bra, med mange gode motiv, inntil jeg hadde en 10-12 bilder igjen på filmen - da låste alt seg. Det gikk kaldt nedover ryggen på meg - faen, var filmtransportmekanismen gått rett vest? Umulig å få dratt filmen videre, og lukker reagerte ikke i det hele tatt. Det hele endte med at jeg regnet filmen som tapt og åpnet bakluka uten å ha rullet filmen tilbake - og da jeg så det sto "24" på filmen istedet for "36", rant det ut en del gloser som nok blir belønnet med et svett besøk hos Lucifer etterhvert...

Da jeg lettere betuttet begynte spaserturen hjemover, stakk jeg innom en Narvesen-kiosk og så at de hadde god gammeldags fim bak disken - og fotoutflukten var reddet! Kodak UltraMax 400 ble kjøpt og ladet og turen gikk på ny ut i gatene. At det var en 24-bilders film ble behørig notert bak øret...

Og nå nærmer vi oss noen poenger her, endelig. Filmen, som aldri har vært i nærheten av en flyplass i mitt eie (under et døgn), ble levert til før nevnt Elitefoto-butikk, med bestilling på fremkalling, null papirkopier og scanning på høyeste kvalitet. Og resultatet? De samme forbanna stripene! Særlig synlig i mørke områder - se bare på det som skulle vært sort himmel her:

post-73994-1236377981_thumb.jpg

Konklusjoner:

1) Noe går galt hos Elitefotobutikken jeg har hatt tiltro til

2) Filmer og flyplasser er langt fra så risikabelt som mange tror

3) Skal jeg ha et godt resultat, må jeg kjøpe min egen gode scanner. Hvorvidt det er et problem med fremkallingen, kan jeg ikke fastslå før jeg har dette. Er det det, må jeg altså også begynne å fremkalle selv (det er det over 20 år siden jeg har gjort...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...