Gå til innhold

[Løst]Prossesor blir varm med en gang, 100C i BIOS

Anbefalte innlegg

Setter sammen ny HTPC

Prossesoren blir varm med en gang, ser i BIOS at den stiger minst 1 grad hvert andre sekund.

Prøvd 2 ganger å demontere og legge på ny kjølepasta. Er kontakt mellom CPU og kjøleribben.

Bruker samme PSU som i den gamle, da til en AMD Athlon XP 2800+. Virker som denne krever minst like mye strøm som min nye AMD Athlon 64 X2 5000+. Så da får den vel nok strøm.

Hovedkortet er MSI Mainboard S-AM2+ AMD780G mATX VGA(256) PCI-E Audio GbLAN SATA-II Raid HDMI Retail (K9A2GM-FIH) og bruker kjøleribben THERMALTAKE Sonic Tower Rev.2, Heatpipe, CPU Kjøler, Socket 775/ 754/ 939/ 940/ AM2.

Denne er kanskje underdimensjonert men ikke i så stor grad, den rekker ikke å bli varm mer enn på bunnen.

Nå sitter CPUen fast i sokkelen, mulig den har blitt for varm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleribben er uten vifte. Tenkte at dette skulle gå med lav belastning, stor kjøleribb. I tillegg to kabinettvifter som sørger for sirkulasjon akkurat rundt den. Merker tydelig at det er kontakt mellom CPU og kjøleribben, og ser det.. Temperaturen stiger for fort til at en vifte hadde hjulpet..

Lenke til kommentar

Kabinettet står åpent, den holder i maks ca 3 min før det går av pga høy temperatur. Lar den ikke gå så varm før jeg skrur av nå. Poenget er at varmen ikke går ut i kjøleribben fort nok eller noe. Kan det være noen grunner til å CPUen produserer ekstra mye varme? Skal prøve med den orginale viften når jeg får den tilsendt, ikke at jeg har store forventninger.

Tips til å få ut CPUen om det blir nødvendig, sitter godt fast? Noen måte i BIOS for å se om den fungerer slik den skal?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Du bør sjekke AMDs datablader om hvor mye CPUen tåler av varme.

Hvis CPUen er sprengt vil POST feile og maskinen vil pipe. Manualen til hovedkortet bør inneholde info om hva de forskjellige pipene betyr. Booter maskinen er CPUen sannsynligvis helt OK. Husker ikke hvordan varmebeskyttelse AMD hadde på Athlon XP CPUene, men databladene nevner vel det også.

Hvordan du får den ut? Har ikke peiling, har den smeltet fast? Hihi, auau, høres fælt ut. Du bør ikke påføre sidelengs kraft når du får den ut slik at du ikke risikerer kontaktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...