Gå til innhold

Beste måte å steike ein pizza på? Frossen eller heimelaga


Zeph

Anbefalte innlegg

Kva forskjell vil det gjere å steike den på 300º kontra 225º?

Det jeg har merket er viss du tiner en pizza og setter ovnen på 300ºC blir den litt svidd på osten men ikke inni pizzaen og bunner blir sprø. Men (rar som jeg er) liker pizza med myk bunn og lite stekt pizza som ikke er sprø i det hele tatt. (Liket Big one pepperoni)Viss du kjøper en pizza fra dolly så er den ikke sprø så i min mening er det sånn den skal vere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@Bludd: Har aldri hørt/sett om steking av pizza først uten ost og så senere med ost. Skal kanskje prøves en gang jeg er modig.

 

Gir en mye "ferskere" ost, men et alternativ (for de som ikke gidder å ta pizzaen ut og inn), er å helle litt olje utover osten før du setter den inn. Da vil du også få en litt "fersk" ost, og du unngår brent ost.

Lenke til kommentar
Frosen pizza skal inn i kald ovn etter minn mening i 19min på 220ºC

 

Dette blir vel håpløst som en "generell regel", i og med at ulike ovner har ulik oppvarmingstid.

Vår forrige komfyr brukte (på sin siste dager) 20 minutt på å varme seg opp til ca 225. Vår nye bruker så vidt over 10 minutt. Føler jeg har bedre kontroll ved å varme ovnen først.

Lenke til kommentar
Kva forskjell vil det gjere å steike den på 300º kontra 225º?

 

Kort fortalt: 300 ved tynn bunn. 200-225 ved tykk bunn.

Hvis du steker 300 ved tykk bunn, må den stå ei stund inne i ovnen for at alt skal bli skikkelig stekt. Da vil overflaten og kantene i tillegg bli brune (og knallharde).

 

Når jeg steker hjemmelaget, synes jeg det kan være godt å sette ovnen på rundt 180-190 grader og steke den i 20-25 minutt. Lys og fin pizza, og passe stekt. Men det forutsetter litt tykkelse på bunnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Frossenpizza:

Grandis; Stekes ved 225 i midten på plate uten bakep..... dette gjelder forøvrig alle sorter frossenpizza. Er kun tiden som varierer. *host* uten bakepapir ja. Tiden varierer mellom 12-18 minutter.

 

På hjemmelaget pizza er det stort sett samme prosedyre som resten her. Steke den sånn nest nederst, på 225-230 ca 20-30 minutter. Men har faktisk ikke tenkt på det med å ha på osten midtveis, så det skal prøves :thumbup:

Lenke til kommentar
Kva forskjell vil det gjere å steike den på 300º kontra 225º?

 

Den vil bli mer brent på utsiden og mer kald i midten :/ samme prinsippet gjelder også på biff (er nok mye mindre "farlig" på pizza da men.

 

 

--

 

Veldig mange amatører her som følger tiden! man skal bruke øyet og luktesansen for å se om pizzaen er ferdig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Veldig mange amatører her som følger tiden! man skal bruke øyet og luktesansen for å se om pizzaen er ferdig!

 

Etter nok erfaring, vet man omtrent når pizzaen lukter og ser ferdig ut og latskapen rår, så man setter på klokka, så slipper man i alle fall å gå vei for å se på den til stadighet når det nærmer seg slutten :p

Lenke til kommentar
Veldig mange amatører her som følger tiden! man skal bruke øyet og luktesansen for å se om pizzaen er ferdig!

Pizza lukter det då uansett og det er vanskeleg å sjå inni ein pizza. Utanpå ser du kor langt osten er komen, men er vanskeleg å bedømme korleis resten er. Erfaring er det som funker best, prøve, feile og prøve igjen.

Lenke til kommentar

Er det ferdig pizza: 225º midt i ovnen, over og undervarme i 13-17 minutter med rist!!

 

Veldig mange amatører her som følger tiden! man skal bruke øyet og luktesansen for å se om pizzaen er ferdig!

 

Etter nok erfaring, vet man omtrent når pizzaen lukter og ser ferdig ut og latskapen rår, så man setter på klokka, så slipper man i alle fall å gå vei for å se på den til stadighet når det nærmer seg slutten :p

Jeg pleier å se om pizzaen er brun i kantene jeg ;) Da er den ferdig

Lenke til kommentar

For hjemmelagede pizzaer så bruker jeg en steinplate nederst i ovnen. Setter så ovnen på 275 C. Når ovnen ligger på rett temperatur, så venter jeg i omtrent en halvtime til steinen er ferdig oppvarmet. Slenger så inn pizzaen. Skrur ofte ned ovnen til 225 C. på slutten av selve stekingen alt ettersom hvilken type ost jeg bruker. Steinen holder seg god og varm slik at man fremdeles får en sprø bunn.

Lenke til kommentar

Frossenpizza står på rist (med bakepapir) midt i ovnen (som selvsagt har blitt forhåndsvarmet), som regel på 225 grader. Pleier å sette alarmen på 11 minutter og så sjekke statusen når tiden er ute. Lar eventuelt pizzaen stå inne i noen minutter til hvis det trengs.

 

Fungerer ganske greit.

Endret av Totenkopf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...