G2Petter Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har et spørsmål om dette med tilbudsvarer: dersom man kjøper en vare på tilbud, og varen etter hvert går ut av produksjon, har man ved reklamasjon på det opprinnelige produktet krav på et tilsvarende og dyrere produkt, eller kan butikken argumentere for at du skal ha noe i samme prisklasse som den prisen du opprinnelig betalte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har et spørsmål om dette med tilbudsvarer: dersom man kjøper en vare på tilbud, og varen etter hvert går ut av produksjon, har man ved reklamasjon på det opprinnelige produktet krav på et tilsvarende og dyrere produkt, eller kan butikken argumentere for at du skal ha noe i samme prisklasse som den prisen du opprinnelig betalte? Omlevering innebærer at selger leverer "tilsvarende ting". Man kan nok se hen til prisen for å avgjøre hva som er "tilsvarende", men noe krav på å få omlevert et produkt som koster like mye som det du en gang betalte, har du ikke. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Her er en litt bedre beskrivelse av problemet: (merk at dette ikke er noen sak ennå fordi jeg ikke har snakket med HiFi-klubben (HFK), så jeg vet ikke hvordan de stiller seg til det hele, men jeg tenkte jeg ville være forberedt på det meste når jeg skal ned dit.) Høsten -07 kjøpte jeg en hjemmekinoreceiver, Denon AVR-1907 på HFK. Siden den var i ferd med å bli erstattet av 1908-modellen fikk jeg den til 3000 kroner. Den kostet opprinnelig omtrent 4500. Denons hjemmekinoreceivere har følgende navnesystem: fire siffer der de to første (f.eks. 15, 17, 19, 23, 28) sier hvilken serie det er, og de to siste sier hvilken årsmodell det er. I dag skulle jeg se en film, og satte på receiveren. Da kom det en gnist, og det begynte å lukte svidd. Jeg skal ned på HFK i morgen og få dem til å se på den, og hvis (når?) det viser seg at det er en reklamasjonssak lurer jeg på hvilket produkt det kan være nærliggende å få i erstatning gitt at det blir for dyrt å reparere, som det etter min erfaring ofte er med teknisk utstyr av denne typen. Min modell (1907) finnes selvfølgelig ikke. Den har blitt erstattet av 1909, som koster omtrent 4500, altså det min kostet før den var på tilbud. Den modellen som koster rundt 3000 er 1709, modellen som er en klasse under den jeg har nå. Hvis vi nå for enkelthets skyld ser bort fra det faktum at HFK fører andre merker enn Denon, og later som at det kun er disse to receiverene som finnes, og at det er for dyrt å reparere, hvilken av disse hadde jeg da hatt rett på hvis noen? Ville situasjonen vært annerledes dersom jeg hadde kjøpt varen litt tidligere mens den ennå var til full pris? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Siden det hele tiden er en teknologisk utvikling skal man ikke se bort fra at den nyeste lave modellen nå har samme spesifikasjoner som den gamle beste modellen. Nå kjenner jeg ikke til de aktuelle recieverene, men var bare en tanke. Det du har krav på er en tilsvarende vare. Altså lik spesifikasjonsmessig. Har den gamle 2 hdmi skal også den nye ha det etc... Lenke til kommentar
ilex Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Det som er sikkert er at de ikke kan pushe på deg en vare med dårligere spesifikasjoner enn den du hadde. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Om de ikke kan omlevere til tilsvarende produkt spesifikasjonsmessig pga stor prisforskjell kan butikken nekte dette, og tilby deg pengene igjen. Det står i forbrukerkjøpsloven . De kan IKKE kreve at du velger et dårligere produkt. Enten reparasjon av det defekte, omlevering til tilsvarende, eller pengene igjen. EDIT: Synes det er rart at du skal spørre så mye om det her før du leverer det inn, HIFi-klubben er ikke kjent for dårlig service. Kan ikke se for meg at dette her skulle vært noe problem, uansett hvor mye du kjenner til rettighetene dine : Endret 14. januar 2009 av Alastor Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 EDIT: Synes det er rart at du skal spørre så mye om det her før du leverer det inn, HIFi-klubben er ikke kjent for dårlig service. Kan ikke se for meg at dette her skulle vært noe problem, uansett hvor mye du kjenner til rettighetene dine : Hope for the best, plan for the worst. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Siden det hele tiden er en teknologisk utvikling skal man ikke se bort fra at den nyeste lave modellen nå har samme spesifikasjoner som den gamle beste modellen. Problemet er at selv om to varer har tilsvarende spesifikasjoner, er de ikke nødvendigvis like gode. Forskjeller i brukervennlighet, finish (hi-fiutstyr er møbler, og de skal være pene), kvalitetsfølelse og den slags lider gjerne på de billigste modellene, selv om de på papiret ser like gode ut som gamle toppmodeller. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Siden det hele tiden er en teknologisk utvikling skal man ikke se bort fra at den nyeste lave modellen nå har samme spesifikasjoner som den gamle beste modellen. Problemet er at selv om to varer har tilsvarende spesifikasjoner, er de ikke nødvendigvis like gode. Forskjeller i brukervennlighet, finish (hi-fiutstyr er møbler, og de skal være pene), kvalitetsfølelse og den slags lider gjerne på de billigste modellene, selv om de på papiret ser like gode ut som gamle toppmodeller. Hvis du da blir missfornøyd med erstatningsvaren og ikke kommer til en løsning med butikk, så har du jo forbrukerrådet og FTU som kan avgjøre hva som er rimelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå