NorvegianDad Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hei,fikk denne oppgaven på en prøve og kom frem til et helt urimelig resultat. Noen som hadde giddet å regne på den og se om det blir samme svar som jeg fikk? En terning av aluminium har målene 10cmx10cmx10cm,den bindes til en snor og senkes i vann.Den nederste flaten er 80 cm under vannets overflate,den er horisontal. a)beregn totaltrykket på den nederste flaten når overflatetrykket er 101 KPa b)bergen trykk-kraften mot samme flaten som i a) mine svar: a) P=Po+pgh P= 101KPa + 1000kg/m3*9,8*0,8m P=108,84 KPa b)P=F/A => F=P*A F= 108 840Pa*0,01m2 =1088.4N fordelt på 6 flater blir det -> 1088.4N/6=181.4 Newton på underflaten. Er ikke det sinnsykt mye? Endret 13. januar 2009 av BacardiKillah Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Ingen som hadde noen lure tips? Lenke til kommentar
Zimmerknaben Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Regnet det ut og fikk samme svaret som deg. Merk; en stund siden jeg har hatt fysikk Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hvorfor deler du kraften på 6? Den kraften du regner ut virker bare på undersiden. Men det virker "tilsvarende" krefter på alle sidene av terningen, så den får ingen gigantisk akselerasjon i noen av retningene. Totalt sett blir det litt større trykk under enn over (siden trykket er mindre på toppen av terningen enn på bunnen), og dette gir terningen oppdrift i vannet. Trykkraften i vannet er ikke så veldig mye større enn den terningen utsettes for i vanlig atmosfærisk lufttrykk, og dette utsettes for eksempel også du selv for hele tiden. Det går bra, siden både du og terningen stort sett er inkompressible. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Ja jeg er klar over at kreftene virker i alle retningene,men jeg bare synes at det virker usannsynlig mye ut. Oppgaven spør jo etter kreftene som virker på bunnflaten. Men ser utregningen riktig ut,ved bruk av formler tenker jeg på da? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg er enig i utregningen, med unntak av at du deler på 6. Du har beregnet kraften på én side (undersiden), denne gir det ikke mening å dele opp. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) I oppgave a) spør de jo etter trykket ved undersiden av terningen og slik jeg forstår det slik at det er trykkkraften på undersiden de er ute etter og ikke totaltrykkkraften. Off!!Nei,selvfølgelig,jeg har jo brukt kvadratet til ên side....F*** my bad... Endret 16. januar 2009 av BacardiKillah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå