Gå til innhold

Hvor mange arter er nyere enn oss?

Anbefalte innlegg

Når man ser på en tavle over evolusjon, ender den ofte med oss mennesker på toppen.

Men mennesker begynner å dra på åra, I vår nåværende form ha vi kanskje eksistert over 200 000 år, hvor mange nyere arter tror dere har kommet til siden da?

Det er sikkert tusenvis av nye arter som dukker opp vært år, men grensene mellom nye og gamle arter er så flytende det kan være vansklig å sette fingeren på hva er nytt og hva ikke er, vi må jo også innse at det er laterlig få arter vi faktisk holder øye med, ja store pattedyr er greint nok, men hva med alle leddyrene og bløtdyrene? Vi har kanskje kartlagt 10% av alle insekter, så det skulle jo bare være rart om ikke det faktisk dukker opp nye arter hele tiden som vi rett og slett ikke finner.

Og når man ser på andre større pattedyr er de alle ganske "nye" Ulven er kanskje bare 300 000 år, og jeg vil tro mange andre pattedyr er like "nye"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert ein heil del. noko som kan gjere det vanskleg er at hoppet frå å være ein art til ein anna er ganske uklar og ofte må ein sjå på genane for å definere om det er ein ny art. At vi mennesker er på toppen av evolusjonen er vel pågrunn av at vi mennesker har ein tendens til å tru at vi er evolusjonen på "topp". Mange tryr at vi er det fremste målet til evolusjon, noko som jo er feil :)

Lenke til kommentar
Og når man ser på andre større pattedyr er de alle ganske "nye" Ulven er kanskje bare 300 000 år, og jeg vil tro mange andre pattedyr er like "nye"

Tenker du totalt sett, eller bare pattedyr ?

Uten at jeg vet ville jeg også sette ulven høyt, sammen med

- Rev

- Hund

- Katt

- Ku

(egentlig alle "husholdningsdyr")

Om man vil spørre om den yngste vertebrate dyret, (som sikkert er betydelig yngre enn det siste pattedyret). Kanskje

- Salamander (het noe med Tiger)

- Så er jeg sikkert på at det er en liten fisk, Stickle(ett eller annet) som er bare et par 10tall tusen år.

Sorry jeg ikke var mye til hjelp..

Men det er en litt morsom tråd, håper å kunne holde liv i den :)

Lenke til kommentar

Tenker du totalt sett, eller bare pattedyr ?

Uten at jeg vet ville jeg også sette ulven høyt, sammen med

- Rev

- Hund

- Katt

- Ku

(egentlig alle "husholdningsdyr")

Om man vil spørre om den yngste vertebrate dyret, (som sikkert er betydelig yngre enn det siste pattedyret). Kanskje

- Salamander (het noe med Tiger)

- Så er jeg sikkert på at det er en liten fisk, Stickle(ett eller annet) som er bare et par 10tall tusen år.

Sorry jeg ikke var mye til hjelp..

Men det er en litt morsom tråd, håper å kunne holde liv i den :)

Vet ikke om Rev, men hund er bare en underart av ulv og derfor ikke en egen art, jeg vil tro det samme gjelder de fleste domestikerte dyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...