Betenkt Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Nettet på rommet mitt holder ikke lenger. Sitter nokså langt unna ruteren min, etasjen over i andre enden av huset, og det er dessuten mur ol. imellom. Derfor vurderer jeg å enten utnytte ruteren min i enda større grad ved å bytte ut G-mottakeren min med en N-mottaker (ja, ruteren støtter N) eller skaffe en form for adapter slik at jeg kan få LAN ut av strømkontakten. Hvilke teknologier anbefaller dere? Hvilke produkter? BTW noen som vet om et program som viser alle enheter på nettverket med opp og nedlasting-bruk? EDIT: Søsteren min har sluttet å få nett etter at vi byttet ruter. Hun har problemer i øverste etasje og ruteren er i nederste etasje. Det er tre etasjer. Hadde en slik standard Linksys før, nå har vi en Netgear WNR834Bv2. Med den gamle mistet vi andre nettet hele tiden og hadde dårlig signal og hastighet. Hun hadde en stabil og god tilkobling :S Forslag til løsning? Tror mottakeren hennes er gammel, kan skaffe en G eller N mottaker? :S Endret 13. januar 2009 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nettet på rommet mitt holder ikke lenger. Sitter nokså langt unna ruteren min, etasjen over i andre enden av huset, og det er dessuten mur ol. imellom. Derfor vurderer jeg å enten utnytte ruteren min i enda større grad ved å bytte ut G-mottakeren min med en N-mottaker (ja, ruteren støtter N) eller skaffe en form for adapter slik at jeg kan få LAN ut av strømkontakten. Hvilke teknologier anbefaller dere? Hvilke produkter? BTTW noen som vet om et program som viser alle enheter på nettverket med opp og nedlasting-bruk? Du kan vel prøve med en kraftigere antenne kanskje? N er forresten bra det, men husk at det trådløse nettverkskortet i PCen din må støtte det også ellers går det bare tilbake til b eller g. iperf er et flott program for å teste både upload og download på LAN eller WLAN. Hvis du vil sjekke internett kan du vel bruke Surfometeret til dinside.no f.eks. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Nettet på rommet mitt holder ikke lenger. Sitter nokså langt unna ruteren min, etasjen over i andre enden av huset, og det er dessuten mur ol. imellom. Derfor vurderer jeg å enten utnytte ruteren min i enda større grad ved å bytte ut G-mottakeren min med en N-mottaker (ja, ruteren støtter N) eller skaffe en form for adapter slik at jeg kan få LAN ut av strømkontakten. Hvilke teknologier anbefaller dere? Hvilke produkter? BTTW noen som vet om et program som viser alle enheter på nettverket med opp og nedlasting-bruk? Du kan vel prøve med en kraftigere antenne kanskje? N er forresten bra det, men husk at det trådløse nettverkskortet i PCen din må støtte det også ellers går det bare tilbake til b eller g. iperf er et flott program for å teste både upload og download på LAN eller WLAN. Hvis du vil sjekke internett kan du vel bruke Surfometeret til dinside.no f.eks. Skal prøve iperf. Ja, vet at jeg må ha mottaker for N også, derfor jeg lurer på om det vil lønne seg med en N-mottaker kontra LAN via strømnettet? Ruteren har N allerede. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 N er ikke en standard som vil gi deg dramatisk bedre signal. Signalene blir f.eks. like mye hindret gjennom en vegg som b/g, men den bruker mange andre teknikker for å bedre båndbredden. Jeg ville prøvd kraftigere antenne eller kanskje kjøpe et lite aksesspunkt med WDS som kan ta imot signalene fra routeren din og sende dem ut igjen på nytt slik en switch gjør. Har ingen erfaring med LAN over strømnettet. Lest mye som både er negativt og positivt. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 N er ikke en standard som vil gi deg dramatisk bedre signal. Signalene blir f.eks. like mye hindret gjennom en vegg som b/g, men den bruker mange andre teknikker for å bedre båndbredden. Jeg ville prøvd kraftigere antenne eller kanskje kjøpe et lite aksesspunkt med WDS som kan ta imot signalene fra routeren din og sende dem ut igjen på nytt slik en switch gjør. Har ingen erfaring med LAN over strømnettet. Lest mye som både er negativt og positivt. Signalstyrken ligger på 2/5 streker nå. Grunnen til at det er dårlig signal er sanns. at det er lang avstand enn at det er mur egentlig. Hvordan vil styrken bedre seg med N tror du? Vil ikke gå til innkjøp av antenner ol. enda. Vil høre mer om strømnett LAN først også, for liker egentlig ikke trådløst i utgangspunktet -.- Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Den vil vel kanskje gå opp til tre streker og du vil få bedre båndbredde (ingen garanti her for radiosignaler er ingen nøyaktig vitenskap). Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Den vil vel kanskje gå opp til tre streker og du vil få bedre båndbredde (ingen garanti her for radiosignaler er ingen nøyaktig vitenskap). Hm. Noen som vet litt om PowerLine adaptere her da? Så litt på Netgear HD-serien =) Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Trekk kabel gjør det enkelt, er elektriker så jeg vet det er ikke noe problem å trekke kabler igjennom mange etasjer, mur osv. Tips: Finn tegningen over huset og finn ut hvor rørene går i veggen. OT: Nett via strømnettet er ikke å anbefale, ustabilt og tregt. Så da får du nok gå for N-standarden, viss ikke du vil trekke kabel å få 100x bedre nett. Endret 14. januar 2009 av Fredrik-datanerd Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Trekk kabel gjør det enkelt, er elektriker så jeg vet det er ikke noe problem å trekke kabler igjennom mange etasjer, mur osv. Tips: Finn tegningen over huset og finn ut hvor rørene går i veggen. OT: Nett via strømnettet er ikke å anbefale, ustabilt og tregt. Så da får du nok gå for N-standarden, viss ikke du vil trekke kabel å få 100x bedre nett. Å trekke kabler er det SVÆRT tvilsomt at jeg får lov til. Må jeg ikke åpne vegger ol. da? Få en elektriker til å gjøre det? Må legge godt med kabel i såfall, er for det etasjen over ruteren i helt andre enden av huset =\. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Trekk kabel gjør det enkelt, er elektriker så jeg vet det er ikke noe problem å trekke kabler igjennom mange etasjer, mur osv. Tips: Finn tegningen over huset og finn ut hvor rørene går i veggen. OT: Nett via strømnettet er ikke å anbefale, ustabilt og tregt. Så da får du nok gå for N-standarden, viss ikke du vil trekke kabel å få 100x bedre nett. Å trekke kabler er det SVÆRT tvilsomt at jeg får lov til. Må jeg ikke åpne vegger ol. da? Få en elektriker til å gjøre det? Må legge godt med kabel i såfall, er for det etasjen over ruteren i helt andre enden av huset =\. Å trekke en kabel er en god ide. Vi har gjort det samme ned til kjelleren. Det du gjør er, du borrer et hull i veggen, legger kabelen på yttersiden av huset og borrer hull igjen så kabelen kommer inn i 2/3 etasje. Vi gjorde det samme til kjelleren, faren min er elektriker og har gått teknikeren. Så hør på han Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 18. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Trekk kabel gjør det enkelt, er elektriker så jeg vet det er ikke noe problem å trekke kabler igjennom mange etasjer, mur osv. Tips: Finn tegningen over huset og finn ut hvor rørene går i veggen. OT: Nett via strømnettet er ikke å anbefale, ustabilt og tregt. Så da får du nok gå for N-standarden, viss ikke du vil trekke kabel å få 100x bedre nett. Å trekke kabler er det SVÆRT tvilsomt at jeg får lov til. Må jeg ikke åpne vegger ol. da? Få en elektriker til å gjøre det? Må legge godt med kabel i såfall, er for det etasjen over ruteren i helt andre enden av huset =\. Å trekke en kabel er en god ide. Vi har gjort det samme ned til kjelleren. Det du gjør er, du borrer et hull i veggen, legger kabelen på yttersiden av huset og borrer hull igjen så kabelen kommer inn i 2/3 etasje. Vi gjorde det samme til kjelleren, faren min er elektriker og har gått teknikeren. Så hør på han Vi trenger vel en snekker til det, eller en elektriker. Vil det ikke komme kulde inn? Liker ideen, men vet ikke om foreldrene mine vil like den Jeg trenger i tilfelle en ok backup løsning om det ikke er ok for dem at jeg borer i veggen. En N-mottager (isåfall hvilken?) eller PowerLine (hvilken?). Leste at Linksys PowerLine AV skal fungere bra? Endret 18. januar 2009 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
Jobby Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Kontakt elektriker, 2k så har du nett ned. Viss du vil gjøre det selv så krever det litt kunnskap/utdanning, men det beste hadde vært å trekke kabelen i rør som ligger inni veggen(ikke sikkert, sjekk husets teikninger), ikke gå ut ytterveggen. Men alt dette finner nok elektrikeren en kjempe løsning på ;D Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Kontakt elektriker, 2k så har du nett ned. Viss du vil gjøre det selv så krever det litt kunnskap/utdanning, men det beste hadde vært å trekke kabelen i rør som ligger inni veggen(ikke sikkert, sjekk husets teikninger), ikke gå ut ytterveggen. Men alt dette finner nok elektrikeren en kjempe løsning på ;D Ja, tusen takk. Kommer en elektriker her snart uansett for å se på noen sikringer. Mitt elektrisk usttyr og nye varmekabler via samme kabler visste seg å være lite lurt xP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå