Erlendz Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Jeg sitter her med: Asus a7v8x amd athlon xp2000+ 512 mb ddr ram (266mhz) Aopen aeolus geforce 4 4200 128mb ddr Jeg kunne gjerne ønsket meg litt bedre ytelse, så jeg lurer på om det er skjermkortet som bør oppgraderes. Er det det som er dårligst på pcen? Hvilket skjermkort bør jeg i det tilfellet kjøpe og hvorfor? Det må ikke være for dyrt. Hvor mye kan jeg få solgt skjermkortet mitt for? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Vel det skjermkortet skal holde fint det...trenger ikke å oppgradere skjermkortet ivertfall Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Patience my friend... Vent til kortet ditt sliter litt... Har ett GF4 Ti4400 og jeg dundrer da gjennom det meste... Men blir nok ATi neste gang why? billigere og raskere en FX! Lenke til kommentar
aschj Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Bedre ytelse i hva? Du har jo relativt ny HW fra før. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Dette oppsettet ser jo rimelig up-to-date ut. TI4200 bør holde i massevis til nye spill i kombinasjon med resten. Det du kan gjøre for å få ut litt mer trøkk er å overklokke skjermkortet, anbefaler Rivatuner til dette. Bør være mulig å få ut 10-30% mer klokkefrekvens, en kveld eller to med øking i små steg burde gjøre susen. Kanskje greier du å tyne ut en skvett mer trøkk på cpu og ram også, bare å peise på...husk kjøling... Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 jeg har bare 40fps i unreal2. Noe jeg synes er litt lite. Har ikke klokket noe. Bør jeg gjøre det? Hovedkortet mitt er på ca 30grader mens prosessoren er på ca 40. Kan man klokke ramen? Hvordan? Hvorfor er det bedre å klokke skjermkortet med rivatuner en med menyen inne på skjermkortdriveren? Hvordan vet jeg når jeg skal slutte å klokke prosessor og skjermkort? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Ville først passet på at alle drivere er oppdatert, og at du ikke har noe som stjeler maskinkraft. Oppdater BIOS, hk drivere, Skjermkortdrivere, lydkortet og opperativsystemet. Pass også på at du ikke har på Antialasing (kantutjevning tror jeg de kaller det på norsk) eller Anistrophic filetring. Om disse kan du lese lit her. Pass på at du ikke har Spy-ware liggende som stjeler maskinkraft. For å fjerne de kan du bruke Spyboot eller Ad-aware. Jeg bruker like godt begge for å være sikker. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Er skjermkortet mitt bra nokk?Ja. Lenke til kommentar
pcverden Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Er skjermkortet mitt bra nokk?Ja. Second that Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Ingen vits å oppgradere skjermkortet enda. Lenke til kommentar
nag-sinn Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 40 fps? jeg får det med mitt mx440 og mer til tider Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 jeg har installert alt av nye drivere. Lastet nettop ned Artifact Tester 5.0 for å se når jeg bør stoppe å klokke skjermkortet. Er dette et politelig program? Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 40 fps? jeg får det med mitt mx440 og mer til tider Men er ikke sikkert din fps er like stabilt som han sitt. Kun en mulighet da. Men om skjermkortet dit er bra nok? Ja, holder det. Resten av hardwaren din er bra nok for en stund. går nok over til ATI neste gang Gjør nok det samme sjøl Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 ZkedaR: Radeon er raskere enn FX nå....men bare vent til det begynner å komme driveroppdateringer! They are magic Og bare vent til NV35 kommer...*knir seg i hendene* hehe Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 jeg har installert alt av nye drivere. Lastet nettop ned Artifact Tester 5.0 for å se når jeg bør stoppe å klokke skjermkortet. Er dette et politelig program? Du trenger egentlig ikke dette programmet. Hvis du bruker øya er det godt nok, ser du feil i grafikken har du gått for langt. Hos meg fant dette programmet masse artifacts lenge før det var noe å se med det blotte øye. Oftest låser maskina seg når du er gått for langt på GPU, mens du får artifacts når ram`en er klokket for høyt. Men jeg har vært borti motsatt også. Du kan bruke et benchmark-program for grafikk til å teste at ytelsen faktisk øker og at systemet er stabilt. Kjør i loop noen timer for å teste stabilitet. Uansett, en annen her i tråden har mer fps enn deg med et MX-kort. Da er det noe som er galt med oppsettet ditt. Anbefaler en runde på dette evt. reinstallasjon av Windows før du begynner å klokke på skjermkortet. Lenke til kommentar
lenny25 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hvis du har penger, kjøp Radeon 9800 pro når det kommer ut. Alternativt, vent til Radeon 9800 pro kommer, og kjøp 9700 pro. Har et selv (Hercules) og er meeeget godt fornøyd. Ikke bare raskere framerate, men også MYE bedre bildekvalitet med antialiasing og anisotropisk filtring på full guffe!! KONGEKORT!! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hvis du har penger, kjøp Radeon 9800 pro når det kommer ut. Alternativt, vent til Radeon 9800 pro kommer, og kjøp 9700 pro. Har et selv (Hercules) og er meeeget godt fornøyd. Ikke bare raskere framerate, men også MYE bedre bildekvalitet med antialiasing og anisotropisk filtring på full guffe!! KONGEKORT!! Problemet er at hvis det er noe med oppsettet hans som ikke direkte går på driver eller skjermkortet som begrenser ytelsen, kan det begrense ytelsen selv om han kjøper nytt kort. Derfor er mitt stalltips å finne problemet med det nåværende oppsettet slik at han ikke drar med seg feilen og ikke får utnyttet evt. framtidige oppgraderinger. Det kan være mye som begrenser, noe er nevnt i tråden tidligere. Driverproblematikk (husket vel for all del å avinstallere gamle drivere før installasjon av nye??!), drivere til hovedkort (spesielt agp-driver) på plass? Bios-instillinger slik de skal være (agp modus, ram kjører vel ikke på for lav hastighet, cpu L2 cache enabled osv)... Ingen progammer som ligger og kjører i bakgrunnen(Kazaa!)? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 13. april 2003 Forfatter Del Skrevet 13. april 2003 jeg har sjekket alt av drivere og bios instillinger og de skulle være i orden. Jeg har skannet maskina for spywhare og klokket cpu og skjermkort. Jeg fikk klokket skjermkortet til 290465 Dette er jeg brukbart fornøyd med. Når det gjelder min xp2000+ fikk jeg sjokk. Jeg vet ikke så mye om klokking og hadde forventet ikke forventet å fått klokket den så mye i og med at cpu vifta mi ikke er av beste slaget, men jeg har god kjøling ellers. Jeg fikk klokket cpu en til xp2600. Er ikke dette ureallistisk bra? Jeg er litt nervøs for at jeg jeg har gjort noe galt, men maskinen virker stabil nokk. Den har ikke klikket en eneste gang etter klokkinga. Jeg justerte kun cpu external frequency oppover. Jeg rørte ikke cpu frequency multiple. Hvordan vet jeg når jeg skal slutte å klokke prosessoren? Jeg fikk 13000 på 3dmark 01 etter klokking og 11000 før. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Når du opplever ustabilitet vet du at du har klokket for langt. Anbefaler at du kun klokker skjermkortet først og så stresstester med f.eks 3dmark i loop over natta for å sjekke at det er stabilt. Så gjør du det samme med resten av systemet, klokker opp og looper f.eks Prime95, PCmark eller burn-in test (sandra) over natta. Hvis du finner ustabilitet når ALT er klokket opp i forkant kan det være vanskelig å vite hva som må tas litt ned. Husk også at sommeren er på vei, høyere luft-temp = høyere temp på komponenter. Det betyr at selv om ting er stabilt nå, kan det hende du må klokke litt ned når det blir varmere i været. Mener fortsatt at du har litt for lave ytelse for dette oppsettet på standardhastigheter når det gjelder fps-antallet du nevner over, men 3dmark scoren er ikke på bærtur. Kanskje det er spillet som er feil oppsatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå