LordArild Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei Sitter i dag kun med kit-objektivet. Jeg syns at behovet for et teleobjektiv er tilstede, og ønsker derfor noen tips/anbefalinger. Har sett litt rundt omkring men klarer ikke helt å finne ut av hva jeg skal velge. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvor mye har du tenkt å bruke? Billigste alternativet må vel være Tamron sin 70-300, den fåes også med fokusmotor (noe du trenger for å få autofokus med ditt kamera). Jeg har selv hatt den kombinasjonen. Det er ikke verdens beste objektiv, men i forhold til prisen vil jeg si du får mye. Et annet billig alternativ vil være Nikon sin 55-200 VR. Denne har også fokusmotor. I tilleg har den VR som er svært nyttig på disse brennviddene. Den optiske kvaliteten vil jeg si er bedre enn 70-300 fra Tamron, men den går jo "bare" til 200. For meg er det mer enn nok, men det kommer jo an på hva du har tenkt å bruke objektivet til. Er du villig til å bruke mer penger er det mye som overgår disse. Lenke til kommentar
olehenrikjohansen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 jeg har et nikkor 70-300mm VR, jeg varmt kan anbefale.. bildestabilisatoren er knall fin og eller virker objektivet solid. kommer jo også litt ann på prisklasse du har tenkte deg.. Dette ligger vel rundt 4000,- rundt om på nettsider. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hadde fått for meg at Nikon 70-300 VR lå mye høyere i pris. Det er jo dyrene enn de to jeg nevnte, men etter hva jeg har skjønt (har ikke testet det) så skal det også være en del bedre. Her får du både bedre optiske egenskaper enn Tamron sin, like lang tele og i tillegg VR. Den koster da også 4 ganger så mye. Endret 13. januar 2009 av Arbakadarba Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette kommer selvfølgelig an på hva du har tenkt å bruke objektivet til, men dersom du ikke har en klar formening om det, vil jeg råde deg til å kjøpe nikkor 55-200mm VR. Det er en billig, lett, liten og skarp sak med bildestabilisering. 70-300mm er MYE større og tyngre, det avgjorde det for meg... 55-200 er uansett anvendelige brennvidder, flott til portretter, landskap (ja, faktisk), dyrehager etc. For skikkelig fuglefoto bør du nok gå lengre, men da er jeg ikke sikker på om 300mm er langt nok heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå