Karl-Peder Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du trenger ikke å kontakte politiet for å spørre om du har lov til å skaffe pistol for selvforsvar, for slikt får man ikke erverve her i landet. Heldigvis. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Det eneste positive som kan leses gjennom holdningene i denne tråden er vel at "god norsk ungdom" er så tøffe i trynet at de sørger for selvutrydning ganske kjapt. Edit: Til trådstarter. Om du peker på disse slemme muslimene med en lekepistol, og en av dem skyter deg med sin ekte pistol som han har eietillatelse for, du vet at han da er i sin fulle rett til dette siden det er snakk om selvforsvar? Du ville jo at pistolen din skulle kunne forveksles med en ekte. Men nei, at man faktisk bruker de to hjernecellene litt var kanskje for mye forlangt. Endret 25. januar 2009 av TEE Lenke til kommentar
jarah Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Du trenger ikke å kontakte politiet for å spørre om du har lov til å skaffe pistol for selvforsvar, for slikt får man ikke erverve her i landet. Heldigvis. Du har fullt lov til og eie et våpen i Norge. DU må da ha bæretillatelse og evt våpenlisens? Går vel under det samme Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) jessus http://www.oslopk.com/kravtilmedlemskap.htm Kjøpstillatelse kontra bæretillatelseDisse to begrepene blandes ofte sammen, ikke minst i media. Når man søker om å få kjøpe en pistol eller revolver, så angir man hva man skal bruke den til. Det eneste bruksområdet som aksepteres i Norge, er "trening og konkurranser". Man får dermed kun eie ett våpen som skal brukes til sportsskyting. "Bæretillatelse" er det ingen andre enn Politiet som får i Norge. Man har ikke lov til å bære skytevåpen i Norge, annet enn på jakt, og for transport til og fra skytebanen. Pistol og revolver er ikke tillatt brukt til jakt i Norge, så her er det kun transport til og fra skytebanen som gjelder. Det er strenge regler for hvordan den skal transporteres. Det er bl.a. ikke tillatt å transportere ett ladd våpen. Når man ser i avisen at en eller annen hadde bæretillatelse for en pistol, så kan man være 99.9% sikker på at det er en "eietillatelse" for trening og konkurranse det dreier seg om, og ikke noen reell bæretillatelse. Det må og sansynliggjøres at våpenet skal brukes til jakt/sportsskyting ved å ta jegerprøve eller melde seg inn i en sportsklubb som er seriøs. Våpen er og blir en uting som gjør folk usikre, derfor er det strengt regulert. Det blir håpløst om trådstarter drar med seg et lekevåpen, vifter det foran en kompis slik at han tenker å faen han har jo våpen da må jeg og ha et. Så kjøper han et ekte og man har det gående. Så se å hold deg unna lekevåpen/ekte våpen med mindre du har en grunn til å ha det som er lovlig. Ser du noen med våpen løp ettersom du er dau om han har tenkt å ta deg uansett om du har våpen eller ei, evt er du fastlåst gi han det han ber om. (sikkert noen her med mer peil til hvordan man skal reagere, men slik kommer jeg til å reagere om det skjer en gang) Endret 25. januar 2009 av Admin'c Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Takk, Admin'c. Jeg lette også etter noe slikt. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tror hovedpoenget her er at å peke på noen med en lekepistol ikke nødvendigvis vil få den ønskede effekten om man vil beskytte seg mot bråkmakere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Skaff deg da heller en lettere våpenlisens og kjøp en selvforsvarspistol. Skyt om du må, jeg ville aldri latt søppelet banke meg. Svaret mitt var kanskje litt sært, men dette med selvforsvar vet jeg ikke helt. i USA har alle statsborgere rett til og eie en pistol og eventuelt avfyre den om du fører deg truet på egen eiendom. Du vil jo da selvfølgelig få medhold i retten om du har skutt en neger i foten på selvforsvar. Jeg hadde skutt om de skulle banke meg uten noen som helst grunn. Kontakt politiet og spørr om dette! USA har da ingenting med saken å gjøre. "lettere" våpenlisens? Hva er det? Det er MYE strengere krav til å få erverve pistol enn rifle/hagler. Noe sånn som en "selvforsvarspistol" har vi heller ikke i Norge. Vi får nemlig ikke lov til å kjøpe våpen til selvforsvar. Om du leverer søknad om våpenlisens for bruk til "selvforsvar", så vil du nok få avslag på både den og alle senere våpensøknader. Anbefaler derfor at du gjør det. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) [...]Du har fullt lov til og eie et våpen i Norge. DU må da ha bæretillatelse og evt våpenlisens? Går vel under det samme Siden vi er i juss-forumet nå, regner jeg med at du har lest våpenloven og våpenforskriften og kanskje også lest litt om hva som er gjeldende forvaltningspraksis på området? Bæretilatele betyr at du har tilatelse til å bære våpen på offentlig sted for beskyttelse. Å få det kan du egentlig bare glemme, med mindre du nettop har gitt ut "Sataniske værs" på forlaget ditt eller noe sånt... Våpenlisens, er det vel ikke noe som heter. Men "Ervervstilatelse" kan du få, dvs. at du får tilatelse til å kjøpe ett våpen og oppbevare og bruke dette til de bruksområdene du fikk invilget søknaden på grunnlag av. Typisk jaktrifle til elgjakt eller pistol til konkurranseskyting. Gjeldene forskrift sier følgende § 2-13. Erverv av skytevåpen til beskyttelse Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om. Hva det betyr i praksis er at du kan, om du har veldig gode grunner, få tilatelse til å bære/bruke "pepperspray" til beskyttelse. Dette ble vel også regulert vha rundskriv en gang på 90-tallet. Endret 25. januar 2009 av M98kF1 Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Våpenlisens er det da vitterlig noe som heter? Det er vel det samme som våpenkort, som alltid skal følge våpenet. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Våpenkort heter da vitterlig "våpenkort"? Og det skal ikke alltid følge våpenet, f.eks ved utlån skal eier beholde våpenkortet og lånetager få en utlånserklering (som fungerer som (ett midlertidig) våpenkort). Endret 27. januar 2009 av M98kF1 Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ja, ok. Jeg tenkte faktisk på det ene unntaket der, men unnlot å nevne det. Vi er i hvert fall enig om at man ikke får bæretillatelse her til lands, uten å ha en ekstremt god årsak til det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Med andre ord, i praksis får en ikke bæretillatelse til pistol. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg gleder meg til avisoverskriftene. "Mann tatt med pistolreplika. Skulle forsvare seg mot muslimer". Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hahahahaha! Fantastisk, J@cob. Korrekt, Herrbrun. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Nå når alle demonstrasjonene foregår, føler jeg meg rett og slett redd. Gale ungdommer springer rundt og knuser det og de de finner.Jeg lurer på, om jeg går rundt med en lekepistol som er identisk med en ordentlig pistol, og det kommer tre muslimer og skal banke meg; jeg trekker pistolen og sikter på dem for å skremme dem vekk. Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel? Hvis det er en lekepistol, for eksempel av typen softgun, så er det ganske ulovlig. Sånn juridisk klassifiseres det ikke som en lekepistol men som et våpen og/eller våpenimitasjon. Er du under strafferettslig alder kan dine foreldre få bøter eller fengselstraff. Å ta med seg en slik lekepistol på bussen for å gå til en kamerat, eller rett ut i sin egen hage eller på sin egen terasse, kan få ganske alvorlige konsekvenser. Politiet rykker ut med skarpladd beredskapsstyrker til slikt og gjerne med helikopter. Blir du utsatt for dette kan du ha flaks hvis det kommer en liten fortropp først for å avklare om det er falsk alarm eller ikke, da slipper du evakuering av nabolag/blokk osv. Det har hendt at barn og ungdom med lekepistoler har blitt skutt av politi, jeg vet ikke om noen tilfeller av dette i Norge men jeg regner med det vil skje en gang. Dette gjaldt altså å gå med en lekepistol, hvis du skal leke eller true med den så blir ting fort enda mye verre. Dersom du eier en slik pistol ville jeg satt meg inn i de regler som gjelder slik at du slipper en uhyggelig overraskelse. Forresten, trekker du en lekepistol i en ransituasjon risikerer du en eskalering av situasjonen og gjerne at du blir skutt tilbake. Du opplevde vel noe slikt med softgun i Bergen Vest? Lenke til kommentar
Zirgo Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Tror nok ikke du trenger være redd for å havne i fengsel for å gå rundt med en lekepistol, men denne saken kan jo forøvrig gi deg en god pekepinn på hvilken straff du kan forvente; Lekepistol ga 6000 i bot Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Nå når alle demonstrasjonene foregår, føler jeg meg rett og slett redd. Gale ungdommer springer rundt og knuser det og de de finner.Jeg lurer på, om jeg går rundt med en lekepistol som er identisk med en ordentlig pistol, og det kommer tre muslimer og skal banke meg; jeg trekker pistolen og sikter på dem for å skremme dem vekk. Kan jeg da bli straffet? Det er ikke ulovlig å gå rundt med lekepistol vel? Dette gjaldt altså å gå med en lekepistol, hvis du skal leke eller true med den så blir ting fort enda mye verre. Dersom du eier en slik pistol ville jeg satt meg inn i de regler som gjelder slik at du slipper en uhyggelig overraskelse. Forresten, trekker du en lekepistol i en ransituasjon risikerer du en eskalering av situasjonen og gjerne at du blir skutt tilbake. Du opplevde vel noe slikt med softgun i Bergen Vest? Ja, det endte heldigvis uten merknaded på rullebladet. Politiet mente jeg ikke hadde gjort noe klanderverdig og gav meg tilbake sakene istedenfor å destruere dem. Nå som jeg kjenner til hvor alvorlig dette blir sett på, og hvor lite som skal til før politiet og presse rykker ut, er jeg mer forsiktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå