Gå til innhold

Trenger råd ifm. oppgradering av disksystem (RAID og videoredigering)

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere disksystemet på pc`en min og tilpasse dette for bedre ytelse med tanke på videoredigering og bildebehandling (RAW).

Hovedkortet er Asus P5N-D m/ Intel Core 2 Duo E8400 3ghz prosessor, RAM: 4gb. Til nå har jeg hatt standardoppsett med to 500 gb Spinpoint F1 som begge krasjet etter ca. 4 mnd.

Så når jeg først må skaffe nytt ønsker jeg å sette opp noe som kan gi bedre ytelse i forhold til ovenfornevnte bruksområde, da det er dette maskina brukes mest til.

Har satt opp et foreløpig forslag:

Systemdisk: Western Digital VelociRaptor 300GB

2 x Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB i RAID 0 (Arbeidsområde/ mellomlagring)

2 x Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB i RAID 1 (Lagring/ oppbevaring av ferdig film og bildearkiv)

Har kommet frem til to aktuelle RAID konrollere:

Adaptec RAID 3805 (PCIe)

Areca ARC-1220 (PCIe)

Noen som har synspunkter på hvilken av disse kontrollerne jeg bør velge av disse to?

Vil dette oppsettet fungere bra, samt gi god ytelse til det aktuelle bruksområde?

Er det noen kompatibelitetsproblemer jeg har oversett?

For tiden står det en 550W strømforsyning i maskina. Må denne byttes ut med en med større effekt for å dekke behovet med økt antall disker? I såfall, hvor mye Watt bør en eventuell ny strømforsyning ha?

Setter stor pris på om noen kan bidra med svar som kan hjelpe meg med å komme frem til endelig oppsett, da jeg helst bør bestille i løpet av denne uka for å komme videre med ventende redigeringsoppdrag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

adaptec 3805 er et solid kort som jeg selv har den gleden av eie selv også :)

men for ditt bruk ville jeg vurdert 5805 som er performance serien og er en ekstra tusenlapp fra 3805.

den har 512mb istedenfor 128mb og dualcore 1,2ghz istedenfor enkjernes 800mhz.

forøvring holder strømforsyningen plenty.

med din cpu,1 cd-rom,raidkort,5sata disker og 5vifter bruker du på 100% load 298watt (brukte da Denne kalkulatoren).

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Enig med cruzader vedr 5805 vs 3805. (har selv 3805 som jeg er godt fornøyd med men 5805 ER bedre)

3805 fungerer meget bra til både raid-1 og raid-5 og ytelsen er absolutt god nok til ditt bruk.

Jeg er generelt sett motstander av raid-0 men til mellomlagring/temp fungerer det sikkert OK.

Utover dette er Quad bedre enget til videoredigering og 8GB skader ikke hvis du har 64bits OS.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Tenkte bare at jeg skulle opplyse om at Caviar Black har bedre ytelse enn Green Power, og siden den skal være en kraftig ytelsesdisk er den sansynligvis mer pålitelig også.

En kjapp sjekk i prisguide sier 1061kr. Prisguiden var nede for øyeblikket, men jeg fant den på Multicom for 1068. Forventet inn 27 januar. Komplett får de på lager i morgen (bekreftet dato) for 1150. Begge disse er FALS serien, mens de mindre er AALS (jeg vet ikke hvor mye det har å si).

I forhold til størrelsen på budsjettet ditt så er det ikke noen stor prisforskjell fra Green power til Caviar Black.

Lenke til kommentar

Som GullLars sier er Black serien et godt valg og den har også bedre garanti. (5 år)

Det blir et valg mellom ytelse eller støy.

(Black bråker ikke mye mer enn GP men det er forskjell)

Velger du GreenPower så husk å velge EADS og ikke EACS.

(har med antall plater og hastighet å gjøre)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo fortelle at Adaptec 3 serie takler hastigheter opp til ca 400 MB/s. % serien er ca 600 MB/s.

Areca 1220 stopper på ca 350 MB/s.

Altså er Adaptec 3 serien tingen å kjøpe, dog du klarer ikkje å "maxe" ut kontrollerene med bare 2 disker i raid-0 uansett :)

Men du har iallefall litt utbyggingsmuligheter da. Adaptec ville jeg anbefale da den støtter ALT av os som er vits i å bruke :D

Har selv Adaptec RAID 31205, og den er også svært lett å oppdatere firmware, sette opp raid, og er støttet av vista uten at man trenger å legge inn driver under windows installasjonen.

Vil du ha en kontroller som er svært lett å sette opp, så kjøper du en Adaptec ;)

Areca har ikkje drivere i windows installasjonen, så her må man bruke cdrom eller minnepinne :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker så mye for gode svar!

Da ser det ut til at jeg går for:

Adaptec RAID 3805 kontroller

Systemdisk 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB

2 x Western Digital Caviar® BLACK 1TB i RAID 0 (Arbeidsområde/ mellomlagring)

2 x Western Digital Caviar® BLACK 1TB i RAID 1 (Lagring/ oppbevaring av ferdig film og bildearkiv)

Vet dere om det følger med SATA-kabler med kontroller eller disk? eller må jeg passe på bestille dette samtidig?

Når jeg først er i gang med oppgraderingsprat, så har jeg planer om å bytte ut både hovedkort, skjermkort og prosessor med enheter som er mer tilpasset mitt bruksområde. Dette blir ikke helt med det første, men hadde vært greit å vite ca. hva som kan være aktuellt å satse på med tanke på ytelse og pris.

Pr. i dag har jeg Hovedkort: Asus P5N-D, Skjermkort: XFX GeForce GTX 260 896mb og Prosessor: Intel Core2 Duo E8400 3ghz. Benytter pr. i dag 32 Bit operativsystem men ser ikke bort i fra at jeg går over til 64 Bit i en gang i løpet av 2009 :)

Noen som har tips på erstattninger for ovenfornevnte komponenter som vil gi økt ytelse med tanke på bruksområde videoredigering/ bildebehandling?

Lenke til kommentar

Kjøper du KIT versjonen av Adaptec kontrollere følger det med kabler for 8 SATA disker.

Kabler kan du kjøpe andre plasser, er ikke sikker på hva som blir rimeligst.

Mht tips ellers er jo Core i7 en spennende prosessor med utmerket ytelse innen det meste.

Du må da ha nytt hovedkort (socket 1366), minne samt prosessor, resten kan du ta med deg.

Prisene er litt stive enda men kommer seg nok i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...