surfer86 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 jeg er så fanstastisk lei av at iaffal 3 ganger om dagen så spør folk "er linux noe for meg" "er linux noe bra" "hvordan ordner jeg X" til alle dere SØK dere fram i forumet. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Skriv en faq sjøl, la vær å les trådene eller finn deg et annet forum. Syting og klaging over hva andre spør etter synes ikke jeg hører hjemme her i det hele tatt. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Folk spør, og om det plager deg at folk ikke klarer å søke, anmod om å bli moderator! Disse spm. som gjenntar seg 1-5 ganger daglig irriterer meg også, men jeg har funnet en enkel, men genial løsning: Jeg gir beng i å lese de postene! Lenke til kommentar
TcB Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Det er vel et snev av "dobbelt moral" her... denne trådene om at SØK skal bli brukt har vel vært oppe et par ganger før(mildt sagt) Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Disse spm. som gjenntar seg 1-5 ganger daglig irriterer meg også, men jeg har funnet en enkel, men genial løsning: Jeg gir beng i å lese de postene! Jeg angrer allerede på at jeg leste denne posten Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 hmmm. er enig om at det irritere litt med at folk spørr om slike ting hele tiden. Men tenk tilbake.. den gangen når dere ikke viste noe og var helt "nye" på dette området... Da var ikke det første man gjorde var å søke rundt og finne ut av det. da var det på inn på den første forumet/irc som man fant og spurde med en gang... Husker selv jeg var slik en gang... Men til jeg fant ut at man, howto og google var en fin ting så gikk det bra. Så folka trenger en liten "start" for å komme i gang Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Kan ikke en forum-moderator fikse en "sticky" eller noe på dette Linux-forumet med litt info om hist og pist (søk,faq,internettsider osv.) Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 vi kan jo ta affere og så skrive noe om det. og så kontakte de og få de til å legge det ut. så slipper moderatorene å stresse med å skrive det Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Enig, vi maa faa ordnet en sticky FAQ med spoersmaal som gaar igjen hele tiden. Vi skulle gaatt sammen og faatt fiksa en faq vi som har veart her en stund. Noen eks paa spoersmaal som ofte gaar igjen og igjen : Hva er Linux ? Er Linux bra ? Kan jeg spille windows spill i linux Jeg har windows program X, kan dette kjoeres paa Linux? Hvilken distro er best for meg ? Hvor kan jeg laste ned distro X? Jeg har maskin med X spesifikasjoner, hvilken distro er best for meg? Bra firewall distro ? Faar ikke mp3 til aa virke i Redhat Hva er tar.gz filer og hvordan installerer jeg tar.gz filer? Hvordan installere rpm pakker Skjermkort drivere for distro X, hvordan installere ? Sette opp httpd, ftpd ? Bra ftp server ? Bare noen spoersmaal om jeg har sett her utallige ganger. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jmf. http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=9...7524de86f166218 http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=8...7524de86f166218 hw.no-gutta er sikkert med. Førstemann som skriver får jo også bestemme hva som står der, i alle fall til å begynne med. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Enig, vi maa faa ordnet en sticky FAQ med spoersmaal som gaar igjen hele tiden. Vi skulle gaatt sammen og faatt fiksa en faq vi som har veart her en stund. Noen eks paa spoersmaal som ofte gaar igjen og igjen : Hva er Linux ? Er Linux bra ? Kan jeg spille windows spill i linux Jeg har windows program X, kan dette kjoeres paa Linux? Hvilken distro er best for meg ? Hvor kan jeg laste ned distro X? Jeg har maskin med X spesifikasjoner, hvilken distro er best for meg? Bra firewall distro ? Faar ikke mp3 til aa virke i Redhat Hva er tar.gz filer og hvordan installerer jeg tar.gz filer? Hvordan installere rpm pakker Skjermkort drivere for distro X, hvordan installere ? Sette opp httpd, ftpd ? Bra ftp server ? Bare noen spoersmaal om jeg har sett her utallige ganger. hvorfan få adsl til å fungere Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Vi må også få laget en lan guide som er veldig utfyllende, og få phpbb til å reparere søkefunksjonen Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Enig, vi maa faa ordnet en sticky FAQ med spoersmaal som gaar igjen hele tiden. Vi skulle gaatt sammen og faatt fiksa en faq vi som har veart her en stund. Noen eks paa spoersmaal som ofte gaar igjen og igjen : Hva er Linux ? Er Linux bra ? Kan jeg spille windows spill i linux Jeg har windows program X, kan dette kjoeres paa Linux? Hvilken distro er best for meg ? Hvor kan jeg laste ned distro X? Jeg har maskin med X spesifikasjoner, hvilken distro er best for meg? Bra firewall distro ? Faar ikke mp3 til aa virke i Redhat Hva er tar.gz filer og hvordan installerer jeg tar.gz filer? Hvordan installere rpm pakker Skjermkort drivere for distro X, hvordan installere ? Sette opp httpd, ftpd ? Bra ftp server ? hvorfan få adsl til å fungere Bare noen spoersmaal om jeg har sett her utallige ganger. Kom igjen gutter og jenter, post spoersmaal i denne threade som dere mener boer veare med i denne FAQ'en. Spoersmaalene skal veare spoersmaal som gjentar seg ofte her paa forumet. Kanskje det er mulig aa gi ett par av oss editerings mulighet paa sticky'en saann at vi kan legge til/editere etter hvert som vi ser det er mangler i faq'en. Er det noen av moderatorene som leser denne posten ? Lenke til kommentar
Valemon Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hva er Linux ? Er Linux bra ? Kan jeg spille windows spill i linux Jeg har windows program X, kan dette kjoeres paa Linux? Hvilken distro er best for meg ? Hvor kan jeg laste ned distro X? Jeg har maskin med X spesifikasjoner, hvilken distro er best for meg? Bra firewall distro ? Faar ikke mp3 til aa virke i Redhat Hva er tar.gz filer og hvordan installerer jeg tar.gz filer? Hvordan installere rpm pakker Skjermkort drivere for distro X, hvordan installere ? Sette opp httpd, ftpd ? Bra ftp server ? Bare noen spoersmaal om jeg har sett her utallige ganger. Få med noe om dualbooting med feks. windows.. det går igjen et par ganger her. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Enig, vi maa faa ordnet en sticky FAQ med spoersmaal som gaar igjen hele tiden. Vi skulle gaatt sammen og faatt fiksa en faq vi som har veart her en stund. Noen eks paa spoersmaal som ofte gaar igjen og igjen : Hva er Linux ? Er Linux bra ? Kan jeg spille windows spill i linux Jeg har windows program X, kan dette kjoeres paa Linux? Hvilken distro er best for meg ? Hvor kan jeg laste ned distro X? Jeg har maskin med X spesifikasjoner, hvilken distro er best for meg? Bra firewall distro ? Faar ikke mp3 til aa virke i Redhat Hva er tar.gz filer og hvordan installerer jeg tar.gz filer? Hvordan installere rpm pakker Skjermkort drivere for distro X, hvordan installere ? Sette opp httpd, ftpd ? Bra ftp server ? Bare noen spoersmaal om jeg har sett her utallige ganger. Jeg kan prøve å begynne å lage svar. Hva er Linux? Linux er et operativsystem som ligner UNIX. Det er kjent for å være både stabilt og raskt. Det foretrekkes av mange teknisk erfarne brukere. Det er åpen kilde, som betyr at man kan forandre det til å passe sitt eget behov. Det er som regel gratis, og kan lastes ned fra nettet, men selges også av mange forhandlere. Det lastes ned som distribusjoner , eller distroer, som inneholder både Linux-kjernen og et utvalg programmer. Er Linux bra? Linux var i første rekke laget for og av programmerere. Det er tekstbasert, som betyr at mange handlinger utføres via tekst-kommandoer, som i DOS. Nå for tiden sendes de fleste distroer ut med grafiske brukergrensesnitt, lignende Windows, som gjør det meste mer brukervennlig. Men en del handlinger kan fortsatt kun utføres i kommandolinjen. Selv om det ikke er like brukervennlig som Windows eller MacOS, er det mange programmer til Linux, for eksempel IRC-klienter, bildemanipuleringsprogrammer, musikkavspillere, videoavspillere, nettlesere osv. 99% av programmene er gratis og åpen kilde. Kan jeg spille Windows-spill i Linux? I utgangspunktet, nei. Men det fins et program som heter Wine, som kopierer enkelte Windows-filer som lar deg bruke Windows-programmer. Det fins også en videreutvikling kalt WineX, laget med tanke på spill. Jeg har Windowsprogram X, kan dette kjøres på Linux? Som sagt fins det et program som heter Wine. Hvis dette ikke virker med programmet ditt fins det alternativer for de fleste program til Linux, for eksempel Office-pakker, det Winamp-lignende programmet XMMS og det Photoshop-lignende GIMP. Hvilken distro er best for meg? Hvis du vil prøve det ut: Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe. Hvis du er nybegynner, og vil ha en glatt overgang fra Windows: Lycoris - En distro laget spesielt med tanke på brukervennlighet Mandrake - En brukervennlig og populær distro RedHat - En av de mest velkjente distroene, med god hardware-støtte SuSE - Brukervennlig og populær, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP. Hvis du vil gå rett på sak: Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig. Hvis du er velkjent med Linux: Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker Gentoo - Stabil, men skal visstnok være vanskelig å installere Hvor kan jeg laste ned distroer? www.linux-iso.org Noen andre som vil ta over her? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 DummeGaas: *klapper* Utrolig bra skrevet Lenke til kommentar
angelique__ Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 det er flott det dere prøver å gjøre , men det hjelper lite med "idioter" som wil på dette forumet . jeg beklager så meget hvis jeg går for langt nå , men jeg er så lei av å se han stille spørsmål som har blitt stilt 1000 ganger før. hvis du leser dette wil , noe jeg tror du gjør så gjør dette: GOOGLE , RTFM (tolk det hvordan du vil , men jeg er i et dårlig humør nå. resten kan du tenke deg selv.) eller søk på forumet , for the love of god Lenke til kommentar
ponke Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg har ikke så mye imot spørsmål som gjentar seg med rimelig mellomrom, men jeg er oppgitt over hvor lite undersøkelse noen foretar seg før de spør om noe... Et kort eksempel, idag spurte en om "Spearhead" patch, men vedkommende hadde ikke engang giddet å se etter på baksiden av coveret til spillet hvor det står(!) (som noen pekte ut) en adresse til spillets hjemmeside hvor patcher ligger ute...! Hallooooooo, earth calling to brain. Et raskt google søk hadde sikkert også tilfredsstillet vedkommedes tørst etter kunnskap angående steder å laste ned patcher til spillet... Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
ponke Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 DummeGaas har enda en gang motbevist sitt brukernavns hentydning til intelligens, way to go! Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 Hvilken distro er best for meg? Hvis du vil prøve det ut: ... (snip) ... Hvor kan jeg laste ned distroer? www.linux-iso.org Jeg har inntrykk at de fleste her på forumet bruker mandrake, redhat, slackware eller debian. Da er det også disse som bør anbefales synes jeg. Det er jo greit å anbefale det folk her faktisk bruker, også fordi det da blir lettere for de som følger rådene å få hjelp. Mer spesifikte distroanbefalinger. Enkel - å - sette - opp - hjemmeserver? Clarkconnect. Gammel p166 med 32 mb ram? - Debian? Vectorlinux? (FreeBSD! :-D) Link til ftp.uio.no og ftp.sunet.se bør være med. Jeg mener det er bedre å gi gode linker enn lange kompliserte svar i en slik faq. Forslag til målgruppe: Hw.no-forumbrukerne med nysgjerrighet og fåkunne om Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå