Gå til innhold

[Løst]Forslag til server pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke meningen å stjele tråden, og jeg regner med at dette også er interessent for trådstarter. Hva med noe i denne gaten? Tenker at den kan stå som ruter og fil- og spilltjener nå, så som mediesenter i tillegg senere. Hva kan man forvente å få tvunget ut av en slik boks? Sitter på en god fiberlinje fra Lyse, og bestiller fast IP-adresse så fort maskinen er i hus.

Lenke til kommentar

hovedkortet har ingen xeon på listen over støttet cpu, stiller meg også litt skeptisk til det kabinettet i forhold til kjølingen for serverbruk.

har forsåvidt selv slitt litt med finne hovedkort som støtter x3360 til under 2000kr

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Xeon X3360 er nå i realiteten samme CPU som C2Q Q9550, akkurat som Xeon X3220 er den samme CPU-en som Q6600. Påstås at det er litt bedre kvalitetssortering på Xeon, men det er så langt jeg vet ikke bekreftet. Derfor kan man faktisk regne med at hovedkort som støtter tilsvarende Quad CPU-er også støtter disse.

Nå har jeg heller ikke særlig kunnskap til kravet til en CS:S gameserver, men kravet til en webserver for egen hjemmeside er ikke særlig stort (om man da ikke skal kjøre et tungdrevet CMS, f.eks basert på Java med database). Skulle heller ikke tro kravet her var på det nivået at man trenger en "ubermaskin". Skulle faktisk tro at linjekapasitet og ping er vel så viktig, og har man bare en halvfet linje er det ingen vits i å overdrive resten.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på Server og "server"

Hvis du bare skal ha en enkel maskin som skal kjøre noen server oppgaver og det ikke er så farlig om den er oppe hele tiden eller kræsjer iblant så holder det med en mikkemus løsning. dvs samme specen som en vanlig billig pc, med litt ekstra ram og uten behov for noe særlig skjermkort.

Men om man skal ha noe som skal brukes som en Server med full oppetid så trenger man ECC minne, server klasse hovedkort og CPU, server godkjente disker +++

Lenke til kommentar

Selv "billige" maskiner har forbausende driftstabilitet, leier selv 2 stk dedikerte 5 - 6 000 kroners 1U Dell servere. De har pr dato nær 3 års drift med tilsammen 5 timer nedetid i de årene. Min 6 000 kr hjemmeserver nærmer seg snart en driftstid på 4 år.

Så skal man ikke kjøre "forretningskritiske" saker, er langt fra kravene store. Rimelige Dell servere er helt greie de, og man klarer i alle fall ikke å bygge noe rimeligere selv.

Lenke til kommentar

nåværende serverne mine er gamle intel travere soc604 som har vært i drift en liten menneskealder uten problemer, fått noen oppgraderinger underveis men med unntak av manglende pci-e merkes ikke alderen på ytelsen.

den mest påkosta av de har sikkert kosta meg 2000kr totalt og er på 2x 3,2ghz 4gb ram orginalt 4x9gb scsi med en 90gb ide datadisk men bytta over til en brukt 6ports adaptec

men teller litt på knappene selv for en utbytting, bygge en ny så flytte alt over i virituelle pcr.

vurderer overnevnte

INTEL "ASPEN HILL" (S3000AHV) ENTRY SERVER 1666kr

INTEL Xeon X3220 2.4GHz 8MB 1732kr

2GB 667MHz DDR2 ECC CL5 DIMM Intel Validated 279kr stk

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

dell serverne starter ganske lavt ja, men de henter seg fort inn igjen på ram/harddisker etc som de tror selv er laget av gull når de priser.

2500kr for ram som er 1200 over disk, 4000kr for en 1tb sata(!!!)

er vell bare cpu de tar en ok pris på, kan vell sette sammen en hos Nextron billigere skal du ha med litt ram etc

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...