timotei Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Er det noen som har erfaring med, eller mening om,innstilling av Picture Style på Canon 450D.Bør f.eks.farvemetning økes på Landskap? Jeg stoler ikke helt på mitt eget farvesyn.Hva med skarpheten? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Litt på siden, kanskje...jeg har sjelden brukt disse "bilde-stilene" på mitt EOS 400D for det gjør at du ikke kan fotografere i RAW (har i hvert fall ikke fått til å bruke det samtidig jeg), og fotograferer man i RAW har man veldig god kontroll selv på farge og skarphet og alt det der... RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Det er ikke helt slik du sier, RandiA. Du kan godt endre Picture Style innstillingene selv om du bruker RAW. Men du får ikke noe glede av de. De er kun for JPEG. Det fleste av oss mer erfarne her på bruker RAW, for da kan vi juster alt hjertet begjærer i ettertid. Ulempen er at vi må justere alt i ettertid ... Jeg vil anbefale deg å være forsiktig med å ta i for hardt med Picture Style innstillingene, da det er vanskeligere å rette det opp igjen i ettertid. Men å legge på +1 eller -1 på de forskjellige verdiene skal fint gå an. +/2 bør vel også være greit, men ikke noe mer. Har du god tid en dag, så foreslår jeg du tar en del bilder med forskjellige verdier. Husk å skrive opp hva du har valgt. Pass på å velge landskap med farger når du juster landskap. Pass samtidig å ha solen i ryggen. For du bør gjøre dette på en solfylt dag. Tom Endret 13. januar 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil tukle med Picture Style med mindre du har ekstremt (og ja, jeg mener ekstremt) god erfaring med hvilke utslag de forskjellige Picture Styles gjør med bildene hvis du ønsker at de skal påvirke Jpeg rett ut av kamera? Hvis du skyter RAW, som alle som bruker en speilrefleks burde gjøre (untatt når du skal levere fra deg bildene umiddelbart og ikke har tid til å konvertere dem), kan du prøve ut Pictures Styles i RAW konverterings programmene (Digital Photo Professional og Zoombrowser) som du fikk "gratis" med kamera. Erfaringsmessig så er det STANDARD i Picture Styles som fungerer best på 99% av bildene, og finjusteringer med Standard som utgangspunkt. Landscape f.eks. kan noen ganger fungere veldig dårlig på et landskapsbilde men være et bra utgangspunkt for et portrett. Lanscape øker ofte fargemetningen og forandrer fargekontrast på et landskapsbilde så f.eks. Grønt gress ser ut som om det er "plastic fantastic". Landscape senker også ofte skarpheten og gjør andre rare ting. Å risikere at disse "Styles" blir et permanent utslag i et Jpeg bilde ville jeg ikke tatt sjangsen på. Hvis du vil vite mer hvordan DPP fungerer så har Canon en instruksjonsvideo med mange fine tips og som gjør at det er letter å komme igang med RAW konvertering; http://www.usa.canon.com/dlc/controller?ac...p;articleID=386 En "must see" video for alle nybegynnere med Canon kamera. (zoombrowser skal vistnok desverre ikke oppgraderes mer så det er like greit å gå rett på DPP) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er ikke helt slik du sier, RandiA. Du kan godt endre Picture Style innstillingene selv om du bruker RAW. Men du får ikke noe glede av de. De er kun for JPEG.Tom Uttrykte meg kanskje uklart da...det var det jeg mente,Tom...at hvis man velger billed-stiler så må man ta i jpg, man får ikke tatt i RAW da... RandiA Lenke til kommentar
TRL Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg har vel egentlig brukt picture style ganske lite ettersom jeg er en raw tilhenger. Mitt tips er at du selv tester for å finne ut hva som passer deg best. Jeg laget noen egne innstillinger for picture style, bl.a. for å få mer farge metning, men fant ut at jeg ikke trengte det i raw som sagt. Trond Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 För att göra det ännu enklare. När du skjuter i raw + jpg som i alla fall jag gör till 99% av tiden, så har du nytta av den funktionen. (den görs bara på .jpg) Men, den har olika effekter med olika objektiv. 30D har olika presets man kan använda, har 450d det samma? Nu hittar jag det inte, men Canon själv anbefaller faktist att man tweakar detta en del. Det har jag läst på Canon.no förr. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Min står på "tilpasset" aka "faithful" på engelsk. "Landskap" tar jo helt kverken på bildene, spriter jo opp fargene no voldsomt. Nå bruker jeg for det meste RAW. Ellers så bruker jo resten av familien grønn Endret 14. januar 2009 av victoryseieren Lenke til kommentar
arthon Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Sett kamera på Standard, da får du best utnyttelse av kamera's muligheter/kvaliteter. Dette kan du forandre i RAW konverteren hvis du finner at en annen setting gjør noe positivt med bildet ditt. Av erfaring så fungerer Standard best i RAW konvertereren på 99% av bildene. Best farge gjenngivelse, best "pop", og skarpheten og eksponerings kompansasjon kan du etterjustere etter behov + alt det andre du kan justere der. Endret 14. januar 2009 av arthon Lenke til kommentar
mar1u5 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Sett kamera på stativ i standard modus. Ta så 1 bilde for hver justering du gjør, og juster opp sharpness/contrast/saturation. Se på bildene i ettertid på data'en din og se hva du liker best selv! Det er ikke noe rett eller galt her, bare alle sin egene personlige smak som spiller inn. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Sett kamera på Standard, da får du best utnyttelse av kamera's muligheter/kvaliteter. Dette kan du forandre i RAW konverteren hvis du finner at en annen setting gjør noe positivt med bildet ditt. Av erfaring så fungerer Standard best i RAW konvertereren på 99% av bildene. Best farge gjenngivelse, best "pop", og skarpheten og eksponerings kompansasjon kan du etterjustere etter behov + alt det andre du kan justere der. Brukar du jpg i raw converteraren? Endret 14. januar 2009 av mackanz Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Brukar du jpg i raw converteraren? Aldri tatt et jpeg bilde i mitt liv. Hvorfor skal man det med mindre man skal levere fra seg bildene før man har hatt 15 minutters tilgang til en PC? Pictures styles gjør så forskjellig utslag på forskjellige bilder i forskjellig lys at jeg ville aldri stolt på å sette picture style i kamera til å påvirke bildene på noen bedre måte enn det Canon har gjort med Standard, hvis jeg skulle finne på å skyte jpeg en dag. I RAW konvertereren kan man eksperimentere så mye man vil, + at man kan justere TIFF og Jpeg der, men med færre justering muligheter, hvis det skulle være av interesse, for batch prosesser f.eks. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Aldri tatt et jpeg bilde i mitt liv. Pictures styles gjør så forskjellig utslag på forskjellige bilder i forskjellig lys at jeg ville aldri stolt på å sette picture style i kamera til å påvirke bildene på noen bedre måte enn det Canon har gjort med Standard. Nå motsier du deg vel selv? Hvordan vet du at picturestyles påvirker jpeg bildene såpass uten å ha testa det selv? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Fordi du har samme picture style valgene i RAW konverteringen i DPP&ZB, som du har i kamera. Så du kan gjøre de valgene når du konverterer RAW. Men setter du ett av de picture styles i kamera, f.eks. Landscape eller Faithful og kamera tar jpeg, så vil det selvfølgelig påvirke hvordan resultatet blir på jpeg bildene rett ut av kamera, og det kan ikke justeres bort på samme måte som i RAW konvertereren. Det er jo derfor picture styles finnes i kamera!!!!! Picture styles er egentlig den samme kategorien som de andre automat funksjonene som du også finner i alle "point and shoot" kameraene og de minste DSRL; for å assistere folk som hverken har erfaring eller ønske om å lære seg å fotografere. Mengden av slike automatiserte valgmuligheter er ofte mer forvirrende og ødeleggende for folk uten visuell sans og manglende forståelse av hvoedan de påvirker bildene deres, og burde egentlig vært redusert kraftig. Det er derfor "tante Grete og onkel Arne's" bilder som de så stolt viser frem ofte er mye dårligere enn de kunne vært, fordi de har stilt kamera galt for bidene de har tatt. Hvis man kjøper seg et DSRL og objektiver og bare er interessert i "point and shoot" automatiske funksjoner så burde man holdt seg til et kamera med fastoptikk. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det var da egentlig et godt innlegg RandiA Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ah, så klart, tenkte ikke på at man kunne velge de fargeprofilene i Raw editorer. Vet, tantes bilder blir ikke altfor bra selv med et DSLR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå