Gå til innhold

Alternativ brensel til dampmaskin?

Rudde

Anbefalte innlegg

Hei, i helga kjøpte jeg meg en dampmaskin til 1395 ,- og jeg har brukt opp brenselet som fulgte med :(

Har prøvd med stearinlys men det blir ikke varmt nok...

Trenger noe som varmer, ikke lukte så mye og ikke lager så mange sorte merker på kjelen..

- Takk for svar x]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Fant en gammel dampmaskin i huset til mormor. Det jeg har gjort på den er å hamre til en liten alimiumsplate til av formen av en bitteliten brødform. Limt på et håndtak, og brettet sammen en lakenbit av bomull som ligger oppi. Så fukter man bomullen med rødsprit eller noe annet brennbart.

Funker knall, blir ikke søl og brenner i ca 15 min på en kork med rødsprit

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar

Du får kanskje lys i ei lommelyktpære men det er lite kraft og hente fra disse maskinene.

Husker når jeg var liten og hadde dampmaskin selv, hadde ei sirkelsag som hørte til som var tottalt ubukelig og fantastisk svak.

Laga istendenfor ei vifte av teknikk lego som fungerte bedre og bruke strikk som overføring.

Problemet var at steamkjelen var for liten til å kunne ha kontinuerlig god dfift på maskina så det blei liksom å lade opp tykk for så å kjøre litt og lade trykk på nytt igjen.

Smurte den med olje for at den skulle gå ekstra smooth.

Lenke til kommentar

Denne typen dampmaskiner og deres utforming har vel en maksimal effektgrad på 5% eller rundt der. Dersom man er ute etter effekt er det dampturbiner som er tingen, kunne jo vært en kjekk oppgave å utviklet en turbin som kunne brukes sammen med kjelen i dampmaskinene.

Når det er sakt er vel ikke kjelen heller optimal, den har for liten overflate mot varmen til å få effektiv nok oppvarming av vannet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...