Rudde Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei, i helga kjøpte jeg meg en dampmaskin til 1395 ,- og jeg har brukt opp brenselet som fulgte med Har prøvd med stearinlys men det blir ikke varmt nok... Trenger noe som varmer, ikke lukte så mye og ikke lager så mange sorte merker på kjelen.. - Takk for svar x] Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Opptenningsbrikker for peis kan sikkert virke. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Hvor får jeg taki dette? Og kan jeg kjøpe det selvom jeg er under 18 år? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Europris er billige ta en titt på side 7 i reklameavisen her: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/defa...amp;startpage=1 Det er ingen aldersgrense på dette produktet så vidt jeg vet iallefall. Dog jeg vet ikke om det funker, da jeg ikke har prøvd det selv Endret 13. januar 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg fant en under peisen får teste den Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Rudde da, hva med flammen som kommer ut av en Jetmotor Neida. Lol. opptenningsbrikker funker fett det sikkert Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Ja det funka fint men fant noe enda bedre jeg fikk taki noen parafinbikker de brenner mye lettere og varmere. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg bruker rødsprit på min gamle dampmaskin, det går så det griner. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg bruker parafinbriketter. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Soter ikke parafinbriketter ganske mye? Rødsprit gir nesten ikke sot i det hele tatt. Lenke til kommentar
jop91 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du får kjøpt tablettene som fulgte med på clas ohlson.. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53090364 Ikke bruk opptennings briketter! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Du får kjøpt tablettene som fulgte med på clas ohlson.. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53090364 Ikke bruk opptennings briketter! Hvorfor ikke opptennings briketter? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Du får kjøpt tablettene som fulgte med på clas ohlson.. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53090364 Ikke bruk opptennings briketter! Hvorfor ikke opptennings briketter? Fordi opptenningsbriketter soter. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Fant en gammel dampmaskin i huset til mormor. Det jeg har gjort på den er å hamre til en liten alimiumsplate til av formen av en bitteliten brødform. Limt på et håndtak, og brettet sammen en lakenbit av bomull som ligger oppi. Så fukter man bomullen med rødsprit eller noe annet brennbart. Funker knall, blir ikke søl og brenner i ca 15 min på en kork med rødsprit Endret 14. februar 2009 av Error Lars Lenke til kommentar
jop91 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Hvilken maskin er det du har kjøpt? Wilesco d10? Endret 13. februar 2009 av jop91 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Sånn utenom at det er gøy, er det noen bruk for disse dampmaskinene? kan du hente ut kraften som genereres på noe vis? (Ja jeg vet det er veldig liten skala på dette, men jeg tenkte til lego eller noe slikt ) Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg skal prøve å lage en strømgenerator Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Du får kanskje lys i ei lommelyktpære men det er lite kraft og hente fra disse maskinene. Husker når jeg var liten og hadde dampmaskin selv, hadde ei sirkelsag som hørte til som var tottalt ubukelig og fantastisk svak. Laga istendenfor ei vifte av teknikk lego som fungerte bedre og bruke strikk som overføring. Problemet var at steamkjelen var for liten til å kunne ha kontinuerlig god dfift på maskina så det blei liksom å lade opp tykk for så å kjøre litt og lade trykk på nytt igjen. Smurte den med olje for at den skulle gå ekstra smooth. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Denne typen dampmaskiner og deres utforming har vel en maksimal effektgrad på 5% eller rundt der. Dersom man er ute etter effekt er det dampturbiner som er tingen, kunne jo vært en kjekk oppgave å utviklet en turbin som kunne brukes sammen med kjelen i dampmaskinene. Når det er sakt er vel ikke kjelen heller optimal, den har for liten overflate mot varmen til å få effektiv nok oppvarming av vannet. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg skal ikke bare utvinne energi av trykket i maskinen men skal også utvinne energi av varme og dampavfall så får jegf se hvor mye jeg får til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå