Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan sovne lettere?


Moder8tor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg hadde et lignende problem. :roll: før så vokna jeg i 7 tiden om morningen og var sinnsykt trøtt :( , og kom forseint hele tiden. :scared: men nå i det siste har jeg begynt og stå opp kl 6.30 og ble mye mer opplagt av en merkelig grunn. :laugh: jeg la meg til samme tid og sovna til samme tid men je skrudde vekkeklokka 30 minutter litt før jeg pleide og stå opp :p prøv det det funker :thumbs:

Lenke til kommentar

Når pleier du å legge deg? Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus.

Lenke til kommentar
Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus.

 

Er dette noe du vet eller tror? Høres egentlig ikke usannsunlig ut 

Lenke til kommentar
Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus.

 

Er dette noe du vet eller tror? Høres egentlig ikke usannsunlig ut 

 

Jeg har ikke inngående kunnskap i emnet, men vet litt om hva det dreier seg om.

 

Når vi sover er søvnen vår delt opp i søvnsykluser på cirka 90 minutter. I disse syklusene beveger vi oss fra overfladisk søvn, ned til dyp søvn og opp til overfladisk søvn igjen. I slutten av disse søvnsyklusene der du befinner deg i en veldig lett og overfladisk søvn vil det føles mye lettere å stå opp enn om klokken ringer mens du befinner deg i en søvnsyklus og er i dyp søvn.

Denne klokken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343206 for eksempel er designet til å vekke deg på slike gunstige tidspunkter.

 

Hm, kanskje derfor jeg noen ganger er mye trøttere når jeg står opp på forskjellige tidspunkter. Du sa at hver syklus var på 1,5 time, og man skal da prøve å stå opp midt mellom en av dem?

 

Riktig. Med litt arbeid kan du time dette selv, slik at du alltid får feks 3, 4.5, 6, 7.5, eller 9 timers søvn. Det finnes også egne produkter som skal hjelpe deg med nettopp dette å våkne opp på gunstigst mulig tidspunkt.

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt rart ut, men:

Alltid når vi har vært på ferie, så er hele huset og alt inni det, kaldt. Av en eller annen grunn så sovner jeg alltid med en gang da, fordi dyna og senga er kald. Så, hvis jeg legger dyna i fryseboksen noen timer før, så sovner jeg kanskje lettere? Skal kanskje prøve det ut.

Lenke til kommentar
Dette høres kanskje litt rart ut, men:

Alltid når vi har vært på ferie, så er hele huset og alt inni det, kaldt. Av en eller annen grunn så sovner jeg alltid med en gang da, fordi dyna og senga er kald. Så, hvis jeg legger dyna i fryseboksen noen timer før, så sovner jeg kanskje lettere? Skal kanskje prøve det ut.

Er også gjerne fordi du har vore på ferie, blir litt trøtt og lengter tilbake til dyna. ellers er døgnrytme ein holder heile veka, ingen koffein 4 timer før du legger deg(gjerne meir), trening og det å holde seg unna tv/pc-skjermer dei einaste tipsa eg kan gi :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...