Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg pleier å høre på podkaster før jeg legger meg, som regel O-fag og/eller Radioresepsjonen. Avslappende og hjelper med en god latter før jeg lukker øynene. Fungerer som regel for meg. Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Ikke spill noen voldsomme spill før du skal legge deg. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg sover og altfor lite. Pleier å legge meg ca 24.00 og står opp ca 06.30. Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 For meg hjelper det å ta ett glass vin. Kanskje ikke til å anbefale men... Lenke til kommentar
qdos Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Leser Lua-programmering på sengen nå, og det gjør som regel susen. Lenke til kommentar
Xviking Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg hadde et lignende problem. før så vokna jeg i 7 tiden om morningen og var sinnsykt trøtt , og kom forseint hele tiden. men nå i det siste har jeg begynt og stå opp kl 6.30 og ble mye mer opplagt av en merkelig grunn. jeg la meg til samme tid og sovna til samme tid men je skrudde vekkeklokka 30 minutter litt før jeg pleide og stå opp prøv det det funker Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Når pleier du å legge deg? Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus. Er dette noe du vet eller tror? Høres egentlig ikke usannsunlig ut Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Hm, kanskje derfor jeg noen ganger er mye trøttere når jeg står opp på forskjellige tidspunkter. Du sa at hver syklus var på 1,5 time, og man skal da prøve å stå opp midt mellom en av dem? Endret 1. februar 2009 av Havard_92 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Kan ha noe med at søvnen vår går i sykluser, og at det derfor kan være mye lettere å stå opp på et tidspunkt enn et annet. Jeg tror disse syklusene er på rundt halvannen time vær. Står du opp mens du søvnmessig befinner deg midt i en syklus vil det oppleves langt tyngre enn om du står opp i slutten av en søvnsyklus. Er dette noe du vet eller tror? Høres egentlig ikke usannsunlig ut Jeg har ikke inngående kunnskap i emnet, men vet litt om hva det dreier seg om. Når vi sover er søvnen vår delt opp i søvnsykluser på cirka 90 minutter. I disse syklusene beveger vi oss fra overfladisk søvn, ned til dyp søvn og opp til overfladisk søvn igjen. I slutten av disse søvnsyklusene der du befinner deg i en veldig lett og overfladisk søvn vil det føles mye lettere å stå opp enn om klokken ringer mens du befinner deg i en søvnsyklus og er i dyp søvn. Denne klokken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343206 for eksempel er designet til å vekke deg på slike gunstige tidspunkter. Hm, kanskje derfor jeg noen ganger er mye trøttere når jeg står opp på forskjellige tidspunkter. Du sa at hver syklus var på 1,5 time, og man skal da prøve å stå opp midt mellom en av dem? Riktig. Med litt arbeid kan du time dette selv, slik at du alltid får feks 3, 4.5, 6, 7.5, eller 9 timers søvn. Det finnes også egne produkter som skal hjelpe deg med nettopp dette å våkne opp på gunstigst mulig tidspunkt. Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2009 Dette høres kanskje litt rart ut, men: Alltid når vi har vært på ferie, så er hele huset og alt inni det, kaldt. Av en eller annen grunn så sovner jeg alltid med en gang da, fordi dyna og senga er kald. Så, hvis jeg legger dyna i fryseboksen noen timer før, så sovner jeg kanskje lettere? Skal kanskje prøve det ut. Lenke til kommentar
Korka Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Det høres utrolig ekkelt ut ;O Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Man sover bedre i kjølige omgivelser Tror ideal romtemp ligger på rundt 16 grader. Lenke til kommentar
Korka Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Oh..Det skal jeg teste ikveld Lenke til kommentar
Anon25 Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Klarer ikke å sove hvis det er varmt. Slet med det når jeg var i Filippinene uten Air con. Lenke til kommentar
Moder8tor Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Klarer ikke å sove hvis det er varmt. Slet med det når jeg var i Filippinene uten Air con. Jeg hadde aldri holdt ut! BTW. I natt var det ganske kaldt, av en eller annen grunn. Sovna på 5-10 min. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dette høres kanskje litt rart ut, men: Alltid når vi har vært på ferie, så er hele huset og alt inni det, kaldt. Av en eller annen grunn så sovner jeg alltid med en gang da, fordi dyna og senga er kald. Så, hvis jeg legger dyna i fryseboksen noen timer før, så sovner jeg kanskje lettere? Skal kanskje prøve det ut. Er også gjerne fordi du har vore på ferie, blir litt trøtt og lengter tilbake til dyna. ellers er døgnrytme ein holder heile veka, ingen koffein 4 timer før du legger deg(gjerne meir), trening og det å holde seg unna tv/pc-skjermer dei einaste tipsa eg kan gi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå